Page 2 of 2

Re: Vilken olja??

Posted: Thu Aug 07, 2014 7:00 pm
by roberth
Lånar tråden istället för att göra en ny.

Nu när jag tänkte byta/fylla på olja i bakaxeln på min 122S-65:a så har jag googlat och letat lite på forumet för info.

Fråga 1:
Om jag förstått det rätt så ska jag ha API GL-5 i bakaxeln om den INTE är diffad?

Fråga 2:
Kan man mha typskylten utläsa om man har diffad bakaxel?

/ Robban

Re: Vilken olja??

Posted: Thu Aug 07, 2014 7:06 pm
by Arne
Det bästa sättet att kolla om bakaxeln är diffad är då du hissat upp bakvagnen och snurrar på ena bakhjulet. Snurrar hjulen åt samma håll så har du en diffad bakaxel, snurrar däremot hjulen åt motsatt håll har du en vanlig bakaxel utan diffbroms. Detta görs med växeln i neutralläge.
Det går inte att utläsa från typskylten om bilen har diffad bakaxel.

Re: Vilken olja??

Posted: Thu Aug 07, 2014 7:52 pm
by QV
OM ingen har skruvat med den diffbromsade LSD diffen så sitter det två aluminiumbricker på klumpen.

Alla klumpar skall ha en bricka där det står vilken utväxling du har på klumpen.
Denna bricka är c:a 2x1 cm och sitter under en av de nedersta bultarna som håller fast locket på klumpen.


Har du två brickor där så är det troligt att det är en med diffbroms.
På den andra brickan (i samma storlek) står det att det skall vara en special olja i diffen.

Påfyllnads bulten är konisk. Så dra den inte längre än nödvändigt.
Jag rekommenderar att man tar bort locket när man tömmer på olja.
Ny packning behövs, Samma till DANA27 och DANA30

Har man en diffbroms så SKALL man ta bort locket och filtrera oljan (melita filter är för fint) och kolla efter spån.
Har man spån skall lamellerna bytas.

/Jan

Re: Vilken olja??

Posted: Thu Aug 07, 2014 7:57 pm
by roberth
Klara besked! Det tackar jag för.