Page 1 of 1

Byte av drivaxel - Vad tänka på?

Posted: Thu May 22, 2014 6:25 pm
by SkepticalHippo
Jo, stackars Amazonen lider av en krokig drivaxel, och jag tänkte att det var på dagset att byta den till en som är lite rakare.
Ny drivaxel är införskaffad, och hjullagersats samt innerringslager är beställt.
Men det är ett par saker som jag grunnar på. Dels det här med distansbrickorna, hur jävligt är det att få till rätt avstånd? (axialspel, eller vad kallas det?)
Sedan är det hur jag ska få det inre lagret på plats? Är det något som måste värmas och sedan pressas på plats med någon form av verkstadspress, eller går det att knacka dit det med en stor hylsa eller dylikt?

Allt väl,
-Skep

Byte av drivaxel - Vad tänka på?

Posted: Thu May 22, 2014 9:39 pm
by Hasse63
Jag bytte en drivaxeln på min 69, jag lämnade medvetet schims så jag fick lite glapp, plockade isär och lade dit en tunn rackare och skruvade ihop, fick skriva isär igen och tog då den tunnaste jag hade och då blev det inget kännbart glapp.

Om jag hade tur eller hur det nu va men något vidare problem hade jag inte.

Drivaxeln var bara att dra ut och in med den "nya". Minns inte hur jag gjorde med lagret.

Tror att det finns info på amazonpicture hur...

Lycka till ;)

Re: Byte av drivaxel - Vad tänka på?

Posted: Fri May 23, 2014 8:09 am
by Arne
Om du har en draghammare så får du ut lagerbanan och tätningen som sitter innanför från sitt läge. Glöm inte fetta in den nya tätningen ordentligt. Fetta även in det nya lagret. Ska man vara riktigt noggrann så använder man en micrometer då man shimsar in hjullgret. Det är på höger sida du shimsar, vänster sida shimsas inte. Byt även filtringarna som förhindrar lagerfettet att komma ut i bromsskölden. Verkstadshanbok för tillvägagångssättet finns i Amazonpictures.

Re: Byte av drivaxel - Vad tänka på?

Posted: Sat May 24, 2014 9:51 am
by Blomquist
Om du inte har någon draghammare så kan du prova med att skruva dit en trumma med insidan utåt
och sedan tjonga loss axeln.

Re: Byte av drivaxel - Vad tänka på?

Posted: Sat May 24, 2014 10:44 pm
by Dieseltroll
Blomquist: Hur blir det med konan då? Den går ju åt "fel" håll?

Jag hade ute mina drivaxlar av någon anledning, kommer knappt ihåg längre, då tog jag bara ett grovt plattjärn och skar upp ett spår med vinkelslipen, så det blev som en gaffel i ena änden att stoppa in innanför muttern. Den andra änden höll jag i handen och en rejäl kyss med valfri slägga rätt nära muttern... Det räckte för mig. :grin:

// M

Re: Byte av drivaxel - Vad tänka på?

Posted: Sun May 25, 2014 9:29 am
by Arne
När man tagit bort "shimspaketet" ska inte drivaxlarna sitta fast nåt hårt.

Re: Byte av drivaxel - Vad tänka på?

Posted: Sun May 25, 2014 9:37 am
by Lars Bd
Det är inte själva drivaxeln som sitter fast utan drivaxellagrets ytterring.

Re: Byte av drivaxel - Vad tänka på?

Posted: Thu Jun 05, 2014 3:27 pm
by Blomquist
Dieseltroll wrote:Blomquist: Hur blir det med konan då? Den går ju åt "fel" håll?

// M
Felsvarat av mig, går ju inte, på Amazon alltså, beklagar.. Att använda trumman som verktyg går dock alldeles utmärkt.
Detta efter att man har demonterat bromsar och skjöld.

Re: Byte av drivaxel - Vad tänka på?

Posted: Sat Jun 14, 2014 5:24 pm
by SkepticalHippo
Tacksam för alla svar! Det verkade ju inte vara så krångligt som jag befarade.
Nu är allting isärplockat, nu gäller det bara att få lite tid över att montera ihop det igen..!

Men jag har en ytterligare fråga! Vad ska det vara för olja i bakaxeln?

Re: Byte av drivaxel - Vad tänka på?

Posted: Sat Jun 14, 2014 6:21 pm
by A-masen
På den tiden det begav sig, alltså på 60-talet, hette kvaliteten Hypoidolja SAE 80. Det skall vara 1,3 liter och samma olja året om. På den tiden förordades att man skulle byta var 5000 km. (Enligt boken)
Dagens oljor är säkert mycket mer långlivade, men det är viktigt att det är Hypoidolja, även om kvaliteten heter något annat.

OBS! Om du mot någon förmodan har diffbroms i bakaxeln, så skall du ha specialolja för det. Men vad den heter vet jag inte. Det måste dom ju veta på bensinstationen där du köper oljan.

Re: Byte av drivaxel - Vad tänka på?

Posted: Mon Jun 16, 2014 8:18 pm
by QV
Olja till lammeldiff köper man inte på macken...
Har jämt göra att få rätt olja på Bilia.

Oljan i en lammeldiff har en tillsats LS som gör att metallen glider lite bättre mot varandra.

/Jan

Re: Byte av drivaxel - Vad tänka på?

Posted: Tue Jun 17, 2014 12:43 am
by SkepticalHippo
Någon lamelldiff är det nog inte frågan om!

http://biltema.se/sv/Bilvard/Olja-och-S ... W90-36978/" onclick="window.open(this.href);return false;
Är det där något man vågar hälla i med gott samvete?

Re: Byte av drivaxel - Vad tänka på?

Posted: Tue Jul 15, 2014 11:02 am
by amazonjas
Jag har också en krokig drivaxel, var finns de att handla? Har de kvar dessa gamla grejjorna på skroten?

Re: Byte av drivaxel - Vad tänka på?

Posted: Tue Jul 15, 2014 3:19 pm
by Arne
Annonsera här på forumet under "köpes" så kanske det nappar. Du måste även ange om det är en M27 axel eller en M30 axel du ska ha. Från -67 års modell har alla M30, det finns några sena -66:or som också har M30 axel fast då med den gamla upphängningen.