M41 D
Posted: Thu Aug 28, 2014 1:14 pm
Min M41 D vill inte riktigt vara med längre. Jag tror att felet ligger i det elektriska, förmodligen solenoiden. Det började med att OD gick i med lite fördröjning för att sedan inte gå i alls. Med bilen stillastående och fyrans växel i så klickar soledoiden men när bilen körts en liten bit (det räcker att backa ur garaget) så klickar den inte när man testar på samma sätt. Som jag förstått det så har solenoiden två lindningar, en krafigare för att manövrera och en klenare för att hålla solenoiden dragen, en kontakt i solenoiden skiftar till hållkretsen när rörelsen är fullbordad.
Min teori är att den kraftigare lindningen är kass men att hållkretsen orkar dra solenoiden (och hydraulventilen) när det inte finns något oljetryck. När bilen rullat en liten bit byggs trycket upp och då orkar inte solenoiden men när bilen stått stilla en stund sjunker trycket och då verkar det fungera när man testar.
Jag vill inte köpa en ny solenoid på vinst och förlust utan skulle gärna vilja ha lite stöd för min teori av expertisen på forumet.
Jag har testat med ett annat relä, kablaget verkar OK och brytaren för fyrans växel likaså.
Mvh
Stefan
Min teori är att den kraftigare lindningen är kass men att hållkretsen orkar dra solenoiden (och hydraulventilen) när det inte finns något oljetryck. När bilen rullat en liten bit byggs trycket upp och då orkar inte solenoiden men när bilen stått stilla en stund sjunker trycket och då verkar det fungera när man testar.
Jag vill inte köpa en ny solenoid på vinst och förlust utan skulle gärna vilja ha lite stöd för min teori av expertisen på forumet.
Jag har testat med ett annat relä, kablaget verkar OK och brytaren för fyrans växel likaså.
Mvh
Stefan