Hej och tack för alla svar
Det går framåt.
Min hjälpare Anders verkar vara mycket duktig konstruktör och svetsare, men har inte så mycket erfarenhet av Amazon. Bara nyare Volvo.
Nu för tiden kör han drifting med Toyota Supra och hjälper många inom den norska Gatebil-svängen med olika extrema byggen.
Vi har kapat ur tunneln för växellådan och framvagnsbalken för tråget.
Tråget är färdigt svetsat för frigång från hjulupphängningen på vänster sida.
Kommer också göra ett litet plåtskydd runt bottenpluggen, den kommer ju garanterat slå i backen förr eller senare!
Vi monterar också motorn aningen högre upp än original, med tanke på framtida extrem sänkning.
Men inte så mycket att det innebär extra modifiering av torped och tunnel.
En extra bonus från detta är att original B230 grenrör ser ut att gå fri från framvagnen på höger sida.
Detta sparar ju mycket arbete
Har en 240 växellådstunnel liggande, men Anders föredrar att göra en ny tunnel.
Inte mer arbete och mycket snyggare, tycker han.
Han har nog rätt
Har hittat lite rost, så nytt golv på vänster sida är beställt från Jørgenrud.
rosten var "reparerad" med små plåtbitar som lagts över hålen med sikaflex. Härligt
Framvagnsbalken visade sig ha ett stort rosthål också.
Så vi har plockat ner denna och Anders har tagit den med sig till jobbet, där han är industrisvetsare.
Topplocket är tillbaka från renovering hos Tor Øyvind Skinne, en av landets duktigaste motorbyggare.
Han är en god vän och bor bara 20 minuter hemifrån. Perfekt!
Han kommer nog få renovera bakaxeln och byta utväxling i denna. Har förstått att detta nog bör göras av experter.
Frågan är bara om vi får råd med det denna vinter, eller om det får vänta till nästa.
Time will show
Hejdå till tunneln.
Som alla proffsplåtisar använder Anders sällan skyddsutrustning
Motor och låda nersänkt för första gång och Anders är i gång med att göra motorfästen.
Motorfästen färdig tigsvetsade och verkstadshunden Jackie kontrollerar kvalitén.
Tor Øyvind Skinne har renoverat topplocket.
Trots att han är 90 procent blind har Tor Øyvind byggt många rekordmotorer inom olika motorsporter genom åren.
Främst är han känd för sina dragracemotorer. Men han har även gjort mycket Volvo för t.ex rally, så originalrenovering av en B230 är en lek