Page 1 of 1

Koppla laddreg?!? Jag får gråa(re) hår!!

Posted: Wed Jan 07, 2015 4:30 pm
by Hans-Örjan
Hej vänner.

Min nyligen inköpta Amazon -66 Favorit har under åren fått en B20 nersänkt under locket. På denna sitter en växelströmsgenerator.

"Ånej!" tänker du. "Inte samma fråga IGEN?!?"
Jo.. dessvärre...

Hurt i hela friden ska jag koppla ihop det ofullständiga och tämligen uppf_ckade elsystemet? Jo, med början från generatorn, såklart.
Jaha... Tack för kaffet...

Så här ser elschemats laddreg ut, dvs såhär ritas den;

Image


..och såhär ser den ut i bilen:

Image Image

Notera skillnaderna:
* bilens laddreg har tre anslutningar (en av dem inte ansluten) vs schemats fyra.
* ngn "B+" finns inte på regulatorn

Dessutom hittade jag en svart (= ständigt strömförande) kabel som slutade i tomma intet. Jag gissar att den borde vara ansluten till tändningslåset, men av schemat framgår inte på vilket stift.

Hjälp mottages tacksamt.

Re: Koppla laddreg?!? Jag får gråa(re) hår!!

Posted: Wed Jan 07, 2015 5:06 pm
by volvodidi
Hej Hans,
lösningen är rätt enkelt. Tar ett elschema från en senare amazon eller 140 med växelströmsgenerator.
Din elschema är för likströmsgenerator :-).
tex. http://volvo1800pictures.com/document/v ... system.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
sida 86.


Dieter

Re: Koppla laddreg?!? Jag får gråa(re) hår!!

Posted: Wed Jan 07, 2015 8:22 pm
by A-masen
En kontrollfråga också: Det är väl originalgeneratorn från B20-motorn? Möjligheten finns ju i teorin att någon har satt dit en nyare generator. Runt skiftet 1980 kom det allmänt modernare generatorer med inbyggd laddningsregulator. Det byttes inte över en natt på alla bilfabrikat, men 1980 är ett riktmärke. Det går att se på dom första generationens modeller om man känner osäkerhet. Dom hade ibland en lite extra "klump" på bakgaveln, stor som en tändsticksask, ungefär. Dom har dessutom bara två anslutningar. B+ som går till batteriet och 61 som går till laddlampan.
Är du säker på att det är originalgeneratorn med separat laddningsregulator så följer du Volvodidis länk.

Re: Koppla laddreg?!? Jag får gråa(re) hår!!

Posted: Thu Jan 08, 2015 8:52 am
by Hans-Örjan
Tack, både till Volovodidi/Dieter och A-masen, för svar.
För att börja bakifrån:

* A-masen:
Eftersom det sitter en extern ladd.reg i mororrummet antar jag att det är en "original"-gen, dvs av den äldre typen.
Å andra sidan: assumptions are the mother of all f_ckups... Jag ska kolla noga i kväll.

* Dieter:
Hur jag än försöker att läsa schemat du länkade till ser jag ingen skillnad. Även detta visar en laddreg med en anslutning märkt "B+".
Dock framgår mkt bättre hur tändlåset är kopplat: "30" är anslutet till "30" på startmotor och på batteriets pluspol MEN via denna obefintliga "B+"

:roll:

Re: Koppla laddreg?!? Jag får gråa(re) hår!!

Posted: Thu Jan 08, 2015 11:17 am
by Dieseltroll
En bild på baksidan av generatorn borde kunna hjälpa.

Min teori är att B+ (från batteriet) ansluts direkt på generatorns pluspol, och laddregulatorn bara får in plus (D+ / 61), jord (D-) och skickar ut en magnetiseringsström till generatorn via Df. Kolla på sidan 26-27 i PDF:en Dieter länkade till.

// M

Re: Koppla laddreg?!? Jag får gråa(re) hår!!

Posted: Thu Jan 08, 2015 11:21 am
by Hans-Örjan
Djupdykning i motorrummet för kontroll av generatorn är inplanerat till kvällen :-)
Din teori förefaller trolig.

Tack!

Re: Koppla laddreg?!? Jag får gråa(re) hår!!

Posted: Sat Jan 10, 2015 9:24 am
by volvodidi
Hej Hans,
det finns skillnader, i din schema är batterie + till laddregulatorn (giltig vid likströmsgenerator).
I andra schemat går batterie + till generatorn (giltig för vächselströmsgenerator).

Dieter

Re: Koppla laddreg?!? Jag får gråa(re) hår!!

Posted: Mon Jan 12, 2015 8:13 am
by Hans-Örjan
Dieter: Tack! Jag har inte haft någon tid att jobba mer med bilen under helgen, men kommande vecka ska jag fortsätta.

:-)