Page 1 of 1

Glapp ratt

Posted: Tue Jan 20, 2015 6:06 pm
by droopy
Hej alla Amazon vänner. Ny medlem (Stefan 54 år) som hittat hit och ägare av en -66:a med överväxel, som sakta kommer snyggas till.

Nu till en fråga jag har.. Glappande ratt dvs med hjulen rakt fram har jag ca 5-6 cm glapp innan bilen styr.
Tankarna faller på styrsnäckan. Hur justerar man denna på bästa sätt ? Några andra "vanliga" orsaker till ett glapp i styrutslaget ?

Tips på passande rullbälten fram ? vore också väldigt bra.

Re: Glapp ratt

Posted: Tue Jan 20, 2015 6:21 pm
by Lars Bd
För styrsnäckan, titta på http://www.volvoamazonpictures.se/docum ... ker_sv.php" onclick="window.open(this.href);return false; och leta på lämplig bok (avd 6) och läs på.
Övriga glapporsaker är styrleder samt lösa/dåligt fastskruvade detaljer.

Re: Glapp ratt

Posted: Wed Jan 21, 2015 8:28 am
by StefanM
detta borde i särklass vara det absolut vanligaste amazonfelet genom tiderna. Är det nån som demonterat en styrsnäcka och studerat varför de alltid är så glappa och behöver sättas åt? När jag började med bilar var det ju var och varannan amazon som hade tvåor på detta.

Re: Glapp ratt

Posted: Wed Jan 21, 2015 7:47 pm
by droopy
Lite min tanke..Finns det något att förbättra med i dagens läge? Det finns ju bättre material att tillgå numera. Är det materialförslitningar eller vad är det mer exakt som gör att den måste justeras med jämna mellanrum.

Re: Glapp ratt

Posted: Wed Jan 21, 2015 8:53 pm
by olleholm
Farsan köpte en ny amazon 1964 års modell,jag tog över den 69,då hade den gått 5000 mil,1974 när jag bytte bort den,hade den gått 20000 mil,mätaren två varv,men aldrig något problem med styrsnäckan,är det några andra här som har fått börja köra en nästan ny amazon på 60talet.Kanske har era amazoner gått fyra varv på mätaren,och ni tror det är det andra varvet.Haft många amazoner men aldrig problem med styrsnäckan.

Re: Glapp ratt

Posted: Wed Jan 21, 2015 9:52 pm
by Lars Bd
Den största anledningen till justeringsbehovet är förmodligen någon som försökt justera.

Re: Glapp ratt

Posted: Thu Jan 22, 2015 11:36 am
by olleholm
Och så har jag helrenoverat en 64ans pv,den hade gått över 4 varv,40000,där var styrsnäckan slut,sjusterskruven var dragen i botten,det var bara att byta styrsnäcka.