Page 1 of 1

Vilken kam samt trim setup ?

Posted: Tue Mar 10, 2015 7:26 pm
by Amazon70ian
Hej gott folk första inlägget här :)

Har äntligen fått tag i en röd fin Amazon -70 med en B20 i : )

Ska nu ha lite fart i den oxå..

Har läst en massa å letat men inte hittat vilken kam det är jag har..Ska ev vara en D-kam men jag hittar bara märkning mellan nockarna där det står 1000074 MC25148 samt en blå färgklick samt en etta instansat i bakre gavlen på kammen.
Om man mäter på högsta punkt på en nock så är den 35,7mm och på smalaste stället 29mm...6,7mm lyft.
Är det så man mäter..Någon som har koll på detta vad det kan vara för kam? har beställt nya lyftare etc å vill ju inte dra dit fel kam :shock:

Har följande saker..

Portat/planat topplock.som ska dit med en 1,65mm toppackning från kg-trim.
(ska se om jag kan få upp bild på förbränningsrum å kanaler)

Dubbla renoverade su med aluminiuminsug.

Grenrör från en E-topp med dubbla utblås.

Tändningsdelar är nya.
Ny bränslepump ska oxå dit.

Vad tror ni om denna setup ?

Re: Vilken kam samt trim setup ?

Posted: Tue Mar 10, 2015 8:13 pm
by QV
Skall du få ordning på gången så behöver du en ny fördelare också.

Nu har jag inte mätt ännu men det känns som en drastisk skillnad på bränsleförbrukningen (på min stående Zenit) med en ditmonterad bränsletrycks regulator. minst 10% lägre förbrukning... Normalt så åker jag inte mer än 35 kanske 40 mil mellan tankningarna, efter att ha monterat en regulator så körde jag 53 mil.... Detta på en "original" med A-kam

Stämmer det så tjänar man in regulatorn på färre än 10 tankningar!

/Janne

Re: Vilken kam samt trim setup ?

Posted: Tue Mar 10, 2015 8:28 pm
by Amazon70ian
QV wrote:Skall du få ordning på gången så behöver du en ny fördelare också.

Nu har jag inte mätt ännu men det känns som en drastisk skillnad på bränsleförbrukningen (på min stående Zenit) med en ditmonterad bränsletrycks regulator. minst 10% lägre förbrukning... Normalt så åker jag inte mer än 35 kanske 40 mil mellan tankningarna, efter att ha monterat en regulator så körde jag 53 mil.... Detta på en "original" med A-kam

Stämmer det så tjänar man in regulatorn på färre än 10 tankningar!

/Janne

Ok. Ja funderar på en 123fördelare men dom kostar ju en del.

Det sitter i dag en eletrisk bränslepump monterad som sedan går fram till den vanliga bränslepumpen !?
Jag tänkte demontera den eletriska(som redan satt där vid köp) å montera en ny piersburg mekanisk pump som jag skaffat redan.
Borde ju räcka till 2 su tror jag..?

Eletrisk pump behövs väl bara med grövre trim ?

Re: Vilken kam samt trim setup ?

Posted: Wed Mar 11, 2015 7:16 am
by Nils Järnberg
QV wrote:
Nu har jag inte mätt ännu men det känns som en drastisk skillnad på bränsleförbrukningen (på min stående Zenit) med en ditmonterad bränsletrycks regulator. minst 10% lägre förbrukning... Normalt så åker jag inte mer än 35 kanske 40 mil mellan tankningarna, efter att ha monterat en regulator så körde jag 53 mil.... Detta på en "original" med A-kam

Stämmer det så tjänar man in regulatorn på färre än 10 tankningar!

/Janne
Intressant! Är det regulator till mekanisk bränslepump? Var hittar man en sån?

Re: Vilken kam samt trim setup ?

Posted: Wed Mar 11, 2015 2:10 pm
by Blomquist
Nils Järnberg wrote:
QV wrote:
Nu har jag inte mätt ännu men det känns som en drastisk skillnad på bränsleförbrukningen (på min stående Zenit) med en ditmonterad bränsletrycks regulator. minst 10% lägre förbrukning... Normalt så åker jag inte mer än 35 kanske 40 mil mellan tankningarna, efter att ha monterat en regulator så körde jag 53 mil.... Detta på en "original" med A-kam

Stämmer det så tjänar man in regulatorn på färre än 10 tankningar!

/Janne
Intressant! Är det regulator till mekanisk bränslepump? Var hittar man en sån?
Googla Filter King

Re: Vilken kam samt trim setup ?

Posted: Thu Mar 12, 2015 7:43 am
by QV
Bild på regulatorn finns i min tråd "nästan längs bak" viewtopic.php?f=13&t=4070

/Jan