Page 1 of 2

Glödtänder å hackar..Behöver er expertis

Posted: Sun Mar 15, 2015 1:06 am
by Amazon70ian
Hej har nu fått igång min B20 men stött på lite bekymmer som ni kanske redan varit med om, å vet vad som är bäst att börja med.

setup

B20 standard borr.

Ganska rejält planad & portad topp. 1,65mm tjock packning (elring) Nyslipade ventiler 44/35

D-kam. Helt ny.ventilspel har jag ställt på 0,40.

Dubbla Hif6 renoverade & rena (vet ej vad det är för nålar i). Samt ny mekanisk bränslepump.

Nu till problemet...

Går superfint på tomgång och svarar bra å direkt på gas..men när man varvar upp lite mer så typ missar/bluddrar den lite..å kör man jämn fart så hackar det till lite då å då när man ska gasa på å hackar även vid jämn gas när man kör.
samt att den gödtänder när man stänger av den..
Tomgången sänks om man lyfter lite i kolvarna på förgasarna..Då går den snålt va ?

Vad borde tändningen stå på ca?
Vilka tändstift borde jag ha ?
Någon med liknande setup som vet märkningen på sina nålar ?
Kan det vara tjuvluft ?
Behöver jag kraftigare tändspole eller kör ni med orginal ?
Kan man tanka 98 oktan ännu? kan bara minnas att jag sett 95 i min byhåla :oops:

Hoppas minsan att den inte är för hårt planad så jag inte kan bli av med problemet ! :O

Re: Glödtänder å hackar..Behöver er expertis

Posted: Sun Mar 15, 2015 5:22 pm
by Arne
Hade ett liknande problem på min PV Sport, där hade jag ett gjutet grenrör där insuget var integrerat med avgasröret. Felet var att det var en spricka i grenröret så avgaser och insugningsluft blandade sig. Har du separat insug av aluminium så är nog inte detta problemet.

Re: Glödtänder å hackar..Behöver er expertis

Posted: Sun Mar 15, 2015 5:44 pm
by J.Lundin_
Vad har du för typ av fördelare...?

Re: Glödtänder å hackar..Behöver er expertis

Posted: Sun Mar 15, 2015 7:46 pm
by Amazon70ian
Aluminium insug med separat grenrör från en E-topp. Ny packning.. Ej biltema.

Fördelaren står det Bosch på om jag minns rätt kan kolla nogare om det är något nr man letar efter.. Nya brytare 0,40 i spel
Kondensator, lock, kablar allt nytt.

Re: Glödtänder å hackar..Behöver er expertis

Posted: Mon Mar 16, 2015 4:46 pm
by J.Lundin_
Är det en vakuumklocka på fördelaren..?

Re: Glödtänder å hackar..Behöver er expertis

Posted: Mon Mar 16, 2015 7:49 pm
by A-masen
Om olika fördelare: Detta tillför inte frågan eller svaret något, men det ger lite vetskap om dom olika Bosch-fördelarna som kan vara aktuella: http://www.123ignition.se/produkter.php?id=13" onclick="window.open(this.href);return false;
Det finns några att välja på.

Re: Glödtänder å hackar..Behöver er expertis

Posted: Mon Mar 16, 2015 8:18 pm
by Amazon70ian
Har nu pillat lite tändning å förgasare.. Går Bättre nu faktiskt. :)
Står man still så har den tomgång, å svarar bra på gas.
Den har tomgång. Å om man kör snällt så går den bra men om man gasar på så tappar den och skjuter ur förgasaren.. För lite bensin tro ? Fel nål ? Fortfarande fel tändning ?

Har tankat 98 oktan nu så glödtändningen försvann : )
123 fördelare står på önskelistan.. Någon som har en över ? :)

Re: Glödtänder å hackar..Behöver er expertis

Posted: Mon Mar 16, 2015 8:58 pm
by J.Lundin_
En vakuumfördelare kan du glömma helt om du nu har en sådan, den ger helt fel tändkurva. Vad man behöver ha i förtändning vid ett givet varvtal styrs till största delen av hur förbränningsrummet ser ut. I stort sätt alla B20 gillar 21-23 graders förtändning vid 1500rpm, över det så styr valt bränsle, kompförhållandet, blandning osv. En normal slutpunkt på tändkurvan brukar hamna på runt 36-38 grader någonstans mellan 4-5000rpm.
Om motorn skjuter ur förgasarna så låter det som att den går väldigt magert, förutsatt att det inte är extrem förtändning.

Då det gäller publicerade tändkurvor för Bosch fördelare till Volvo B18/20 så finns det hur mycket som helst att välja mellan. Jag satt i början av 80-talet och gick igenom de kurvor som Bosch återförsäljare hade i en katalog och gav upp, det var en sanslös mängd som fanns att tillgå beroende på vilka fjädrar man kombinerade med vilka centrifugalvikter.

I dagens läge är det en programmerbar tändfördelare som gäller, annars får man laborera med fjädrar och vikter för att få till en fungerande kurva

Re: Glödtänder å hackar..Behöver er expertis

Posted: Mon Mar 16, 2015 9:35 pm
by Amazon70ian
Ok. Då får det bli brytarlöst.
Men den är ju inte så hårt trimmad tror ni det räcker med en
123 fördelare som man bara väljer olika kurvor på..
Kan för lite för att programmera en optimal kurva själv känner jag..

Re: Glödtänder å hackar..Behöver er expertis

Posted: Mon Mar 16, 2015 9:43 pm
by Amazon70ian
Är en 123 ignition svår att koppla in ?
Var ju rätt många sladdar på den..!

Re: Glödtänder å hackar..Behöver er expertis

Posted: Mon Mar 16, 2015 10:42 pm
by A-masen
Det finns enkla och komplicerade. Den i länken är enkel, 2 sladdar och det följer med anvisningar. Sedan finns den programmerbara http://www.123ignition.se/produkter.php?id=86" onclick="window.open(this.href);return false; Det finns nog mycket info där också, men man bör ju ha utrustning etc. etc. om man skall ge sig på det. Och som du själv säger, kunskap också.

Re: Glödtänder å hackar..Behöver er expertis

Posted: Tue Mar 17, 2015 1:23 pm
by J.Lundin_
Det allra bästa är ju att skippa fördelare helt och köra med direkttändning, men det verkar ju vara en bra produkt man säljer om man nu vill han en fördelare att leka med.. :grin:

Re: Glödtänder å hackar..Behöver er expertis

Posted: Thu Mar 19, 2015 9:46 pm
by Hasse63
Snålställde min "nymotor" och då började den glödtända och "spotta" så jag höjde nålen igen tills det försvann.

Ganska rejält planad & portad topp skriver du.
Vassa kanter i förbränningsrummen gör också att motorn spikar och troligen också glödtänder den lättare...
Lundin kan säkert förklara varför.
;)

Re: Glödtänder å hackar..Behöver er expertis

Posted: Sun Mar 22, 2015 8:02 am
by Amazon70ian
Image

Image

Image

Image

Så nu är den snart klar för vägarna..Gött med vår.

Men vad tycker ni om bilden på förbränningsrummet ? borde man ta ur mer ?

Re: Glödtänder å hackar..Behöver er expertis

Posted: Mon Mar 23, 2015 12:05 pm
by Amazon70ian
Update !..Nu har det skruvats å precis gjort en testrunda :grin:
Ändrade lite till på tändningen å ökade på bränslet.
Bilen går nu som satan jämfört med innan :D har tomgång och känns väldigt stark å varvar gott. :twisted:
Är lätt att starta och glödtänder ej längre.