Fixa så det blir rätt på Transportstyrelsen
Posted: Thu Apr 30, 2015 7:04 pm
Försöker sälja min 122 Sport. Men har stött på ett problem. Uppgifterna hos Transportstyrelsen är inte helt rätt.
Dvs. Allt är rätt förutom hästkraftsantalet.
Den är registrerad som en 122S med TypNr. 13235. Men det står 68 hk i registreringsbeviset.
Förstår ju att eventuella spekulanter drar öronen åt sej när det inte ser riktigt ut.
Och jag vill absolut inte framstå som en lurenderjjare.
Men det har ju hänt förut att allt inte stämmer med TS uppgifter.
Tänkte då att det är ju bara ringa Transportstyrelsen och få det rättat. Men icke.
Kvinnan som svarade var helt oförstående och rätt ointresserad av mitt önskemål. Att dom skulle kunna gjort något fel var helt uteslutet.
Hon tyckte jag skulle ringa Volvo och ordna ett intyg.
Så. Har ni något tips på hur jag går vidare för att få allt "rätt".
Bilen har få ägare inom samma familj. Så jag finner det helt osannolikt att någon under bilens livstid jagat rätt på en sportmotor, od-låda, rattkåpa, överväxelspak, od-relä, original kablar till överväxelreläet, hittat en ny ID-bricka och borrat hål för emblem på bagageluckan.
Allt stämmer ju. ID-bricka i motorrum, motorkoden på blocket (B18D (nr.96802), att den ska ha överväxel, vara ljusblå 89 och ha svart inredning. Allt stämmer ju även hos Transportstyrelsen.
Det var ju bara det där med HK-antalet.
På Volvo Amazon Picture Gallery står det om 122S 1965:
"Undantag finns, men P 120 i 122 S utförande säljs i princip inte i Sverige".
Jag blir ju själv osäker. Men det står ju "Undantag finns"..
Så hur går jag vidare? Någon som har en vettig idé? Någon jag kan kontakta för att få ett intyg?
Har inte provat prata med Bilprovningen. Kan det vara en väg att gå?
Länk till bilder där även ID-brickan (eller vad det nu heter) finns:
http://galleri.domherre.se/#!album-76-13
Skulle det vara helt omöjligt att ordna så det blir rätt, är jag inte helt främmande för att behålla bilen. Den gör en ju lycklig varje gång man tar en tur
Dvs. Allt är rätt förutom hästkraftsantalet.
Den är registrerad som en 122S med TypNr. 13235. Men det står 68 hk i registreringsbeviset.
Förstår ju att eventuella spekulanter drar öronen åt sej när det inte ser riktigt ut.
Och jag vill absolut inte framstå som en lurenderjjare.
Men det har ju hänt förut att allt inte stämmer med TS uppgifter.
Tänkte då att det är ju bara ringa Transportstyrelsen och få det rättat. Men icke.
Kvinnan som svarade var helt oförstående och rätt ointresserad av mitt önskemål. Att dom skulle kunna gjort något fel var helt uteslutet.
Hon tyckte jag skulle ringa Volvo och ordna ett intyg.
Så. Har ni något tips på hur jag går vidare för att få allt "rätt".
Bilen har få ägare inom samma familj. Så jag finner det helt osannolikt att någon under bilens livstid jagat rätt på en sportmotor, od-låda, rattkåpa, överväxelspak, od-relä, original kablar till överväxelreläet, hittat en ny ID-bricka och borrat hål för emblem på bagageluckan.
Allt stämmer ju. ID-bricka i motorrum, motorkoden på blocket (B18D (nr.96802), att den ska ha överväxel, vara ljusblå 89 och ha svart inredning. Allt stämmer ju även hos Transportstyrelsen.
Det var ju bara det där med HK-antalet.
På Volvo Amazon Picture Gallery står det om 122S 1965:
"Undantag finns, men P 120 i 122 S utförande säljs i princip inte i Sverige".
Jag blir ju själv osäker. Men det står ju "Undantag finns"..
Så hur går jag vidare? Någon som har en vettig idé? Någon jag kan kontakta för att få ett intyg?
Har inte provat prata med Bilprovningen. Kan det vara en väg att gå?
Länk till bilder där även ID-brickan (eller vad det nu heter) finns:
http://galleri.domherre.se/#!album-76-13
Skulle det vara helt omöjligt att ordna så det blir rätt, är jag inte helt främmande för att behålla bilen. Den gör en ju lycklig varje gång man tar en tur