Page 1 of 1

söker hjälp med SU förgasare

Posted: Sun May 31, 2015 8:49 pm
by patrikmeck
tjena håller på och renoverar samt trimmar min amazon me b20 och skulle behöva lite hjälp med förgasarna. just nu så sitter det r kam och dubbla su förgasare på. den håller en hyffsad tomgång men den surar ner sig rejält. den lägger inte av men den svarar jätte dåligt på gasen. ger man full gas så spottar han bara bensin ur förgasarna i några sekunder och sen varvar den på bra och rent. så den är halvt omöjligt att köra från stillastående. det gäller att hålla mycket varv och slira koppling. men när man kommer iväg så bara hackar den för att den går för snålt istället. munstyckena är ställda så högt det går. jag har läst att munstyckena ska skruvas in 2,5 varv som grundinställning. men då går den aldeles för fett och håller sig knappt igång. det sitter likadana nålar i båda förgasarna och den öppnar spjällen och vaccumtrottlarna lika. ( detta har jag bara kollat med ögat jag äger inget riktigt syncningsverktyg.) jag har även provat köra med enkel stromberg förgasare som satt orginal på bilen men då går den aldeles för snålt och bara hackar. detta är första gången för mig med dom gamla b20 motorerna så behöver all hjälp jag kan få. tycker det är väldigt konstigt att den går fett på friläge men går snålt under körning. :? har även kört men samma förgasare med en k kam i bilen och hade samma symtom att den syra på friläge men den gick bra under körning då. munstyckena va så högt ställda det gick även då. provade 2,5 varv inskruvade men då surna den bara. nålarna som sitter i är orginal b20b nårar och jag misstänker att dom kan va slitna. som sagt ge mig alla råd ni har MVH/ patrik :D

Re: söker hjälp med SU förgasare

Posted: Sun May 31, 2015 11:24 pm
by granfot
Börja med nya nålar, RB tror jag det var som jag körde med. (Om det är HS6 dvs.) Köp ett sync-verktyg med, dom brukar passera på tradera till skapliga priser.

Var i landet bor du?

Skickat från min OnePlus One.

Re: söker hjälp med SU förgasare

Posted: Mon Jun 01, 2015 6:19 am
by Weber_b20
Förutom det som ludddig kaninfot nämner om nålarna, hur ser tändningen ut?
Sen kan det ju faktiskt va så att det lönar sig vid det här laget att renovera förgasarna..

Re: söker hjälp med SU förgasare

Posted: Mon Jun 01, 2015 2:03 pm
by patrikmeck
jag bor i dalarna. tändningen är bytt med ny rotor fördelarlock tändkablar stift kondensator och brytarspets.

Re: söker hjälp med SU förgasare

Posted: Wed Jun 03, 2015 3:12 pm
by patrikmeck
har nu hittat felet till varför den surna på tomgång (tror jag) :wink: det var flotörerna som stog fel. har en ny tråga har nu fått tag i en stroboskoplampa och tänkte ställa tändningen ordentligt vilken gradtal ska man ställa och vid vilket varvtal?

Re: söker hjälp med SU förgasare

Posted: Wed Jun 03, 2015 6:06 pm
by A-masen
Skall du räkna det som en B20 A eller B20 B?
Det är markant olika.

B20 A 21 - 23° föd. vid 1500 v/min. Vacuum bortkopplad.
B20 B 10° föd. vid 600 - 800 v/min. Vacuum bortkopplad.

Det är olika tändstift också. B20 A, Bosch W175 T 35. B20 B, Bosch W200 T 35. Uppgifterna är ur en gammal instruktionsbok så det är fullt möjligt att t.ex tändstiften heter något annat i dag. Och du är ju inte tvingad att köpa Bosch heller. Men sådana uppgifter borde ju den som säljer kamaxeln bistå med, tycker jag.

Re: söker hjälp med SU förgasare

Posted: Wed Jun 03, 2015 8:29 pm
by Hasse63