Page 1 of 1

Byte framvagn på en -66:a

Posted: Fri Jun 05, 2015 7:51 am
by droopy
Hej.

Tänkte se om någon här bytt framvagn på en äldre Amazon till en nyare framvagn (69-70) tanken är att helt enkelt byta rakt av och få 2-krets ok.

Mina frågor är.. Passar styrväxeln (oledad rattstång) eller måste rattstång och styrväxel bytas också?
att bromshuvudcylinder måste bytas är jag med på men vad annat behöver jag tänka på?

Jag har en komplett bra framvagn från en 69:a och en omodifierad 66:a

Stefan

Re: Byte framvagn på en -66:a

Posted: Fri Jun 05, 2015 3:08 pm
by Lars Bd
Det enda som skiljer förutom oken samt okhållarna är att 69-70 har fästen för 2 bromsslangar på balken och bromssköldarna, i övrigt är allt blandbart mellan 65 och 70. Du måste även byta hjulcylindrarna bak och bör montera bromsventiler med rätt bryttryck till bakbromsarna samt dela upp bakhjulen på båda kretsarna.

Re: Byte framvagn på en -66:a

Posted: Fri Jun 05, 2015 5:50 pm
by droopy
Perfekt har nu hängt motorn i framskärmarna och skall ta bort den gamla framvagnen och samtidigt byta oljepump och packning..
får leta efter ventiler för bakbromsarna då.. finns dom att få tag på nya eller något nytillverkat som är justerbara?

Re: Byte framvagn på en -66:a

Posted: Sat Jun 06, 2015 9:14 am
by Dieseltroll
Du har redan en bromstrycksreduceringsventil som sitter på bilen. Att jaga tag på en till från skroten måste väl vara det lättaste...

Om man vill ha nya grejer så säljer iaf VP nytillverkade. Osäker hur det är hos de andra gammel-volvo-handlarna...
http://www.vp-autoparts.com/main.aspx?p ... =677588-89" onclick="window.open(this.href);return false;

// M

Re: Byte framvagn på en -66:a

Posted: Sat Jun 06, 2015 11:13 am
by jånn
Jag har uppgraderat min 67:a till ett komplett 2-kretssystem från en 69:a
Jag flyttade allt från en skrotad bil, Bromsservo med huvudcylinder, komplett frambalk med bromsok, bromsreduceringsventiler.
Nya bakre bromscylindrar och en del nya bromsrör krävdes.
Fungerar mycket bättre än den 1-kretsvariant som satt tidigare.

Samtidigt passade jag på att byta rattstången inklusive styrsnäckan till en delad stång.

Är det fortfarande original när man så att säga har manipulerat mellan årsmodellerna?
Det blir i alla fall en säkrare bil.