Amazon -66 besiktigad från sida 4..
Posted: Sun Jun 07, 2015 10:58 am
Volvo amazon -66 som skall igenom besiktning nu iår (hoppas jag)
Efter att den gamla b18 motorn gett upp så ställdes amman undan i väntan på bättre tider!
Efter att ha harvat runt med diverse skitbilar som v70 och audi (hatar framhjulsdrift) så ska det svenska stålet väckas upp ur sin dvala..
först måste vi ha en motor.
Turligt nog hade jag redan planerat ett motorbyte, och en b20 från volvo 240 -76 hade redan inköpts
tvättar av ett redan nerstrippat block..
Lägger upp alla tvättade delar på ett högst tillfälligt bord
Motorn hopplockad med inte allt för exotiska prylar (Besiktningsmotor)
B20 -76
B19 kolvar med nya kolvringar
M stakar från en gammal B23
Nya lager och packningar är en självklarhet..
Försökte med att få dit en saab fördelare med en hemmagjord fot.. Misslyckades dock, Granfot sålde dock en ny fördelare till mig som jag ska testa sen..
Tillverkade ett verktyg för o kunna fiska upp ventiltryckarna ur blocket.. Misslyckades även det, B18 och B20 skiljer sig tydligen lite..!
Bilen ser ganska fräsch ut undertill
plockade bort kofångaren för att komma åt lättare
motorn solar sig jämte bilen:
motorbytet i full gång
det hände en grej!!
motor på plats efter lite jävlaranamma, svordommar och efter hjälp av herr kofot
lite mer grejer på plats.. Obsarvera min snygga placering av MSD tändspolen! Även bromscylindern från 240 kom här med på bild. Fräste ett fäste som skruvas fast i amazonens orginal hål (fick dock borra bort gängorna) annars var det "bolt-on"
Stilstudie framifrån. Kommer inte ha några kofångare sen
Började skissa på ett nytt gasreglage. Hade inget som passade. Fick bygga om pierburg förgasaren lite också!
Skrotet startar numera väldigt enkelt, men det finns en liten lista som måste fixas innan provkörning.
Generator
kylsystem (har ingen kylare till amazon)
koppla bromsrör
renovera koppplingscylinder
Ungefär så ser det ut just nu..
Efter att den gamla b18 motorn gett upp så ställdes amman undan i väntan på bättre tider!
Efter att ha harvat runt med diverse skitbilar som v70 och audi (hatar framhjulsdrift) så ska det svenska stålet väckas upp ur sin dvala..
först måste vi ha en motor.
Turligt nog hade jag redan planerat ett motorbyte, och en b20 från volvo 240 -76 hade redan inköpts
tvättar av ett redan nerstrippat block..
Lägger upp alla tvättade delar på ett högst tillfälligt bord
Motorn hopplockad med inte allt för exotiska prylar (Besiktningsmotor)
B20 -76
B19 kolvar med nya kolvringar
M stakar från en gammal B23
Nya lager och packningar är en självklarhet..
Försökte med att få dit en saab fördelare med en hemmagjord fot.. Misslyckades dock, Granfot sålde dock en ny fördelare till mig som jag ska testa sen..
Tillverkade ett verktyg för o kunna fiska upp ventiltryckarna ur blocket.. Misslyckades även det, B18 och B20 skiljer sig tydligen lite..!
Bilen ser ganska fräsch ut undertill
plockade bort kofångaren för att komma åt lättare
motorn solar sig jämte bilen:
motorbytet i full gång
det hände en grej!!
motor på plats efter lite jävlaranamma, svordommar och efter hjälp av herr kofot
lite mer grejer på plats.. Obsarvera min snygga placering av MSD tändspolen! Även bromscylindern från 240 kom här med på bild. Fräste ett fäste som skruvas fast i amazonens orginal hål (fick dock borra bort gängorna) annars var det "bolt-on"
Stilstudie framifrån. Kommer inte ha några kofångare sen
Började skissa på ett nytt gasreglage. Hade inget som passade. Fick bygga om pierburg förgasaren lite också!
Skrotet startar numera väldigt enkelt, men det finns en liten lista som måste fixas innan provkörning.
Generator
kylsystem (har ingen kylare till amazon)
koppla bromsrör
renovera koppplingscylinder
Ungefär så ser det ut just nu..