Page 7 of 7

Re: Fyrdörrars 122S

Posted: Wed Aug 26, 2015 7:04 pm
by Lars Bd
En bakaxel håller normalt sett hela bilens livslängd och din bil har inte kommit dit ännu så troligen finns egentligen inget behov att byta någonting. Dock kan det vara lämpligt att byta pinjongtätningen samt inre drivaxeltätningen och samtidigt rengöra och få i nytt fett i drivaxellagren + oljebyte naturligtvis. Drivaxellagren är alltså fettsmorda och får inte "smörj" från kuggväxeln.

För bakaxelidentifikation så kan man enkelt genom bilder i reservdelskatalogen avgöra om det är en ENV eller Spicer som är steg 1, nästa steg är då att avgöra om det är en 27 eller 30 vilket sker genom mätning av drivaxelrörens ytterdiameter som på en modell 27 är 57mm och på en 30 axel 63,5mm. Som sista åtgärd ska man även avgöra vem som tillverkat den, det finns 3 olika tillverkare. Den ena är Spicer (Dana) nummer 2 är Hayes som har en märkbricka med ett H fastsatt vid en av skruvarna för kåpan, båda dessa har Dana innanmäte. Slutligen finns även Volvotillverkade axlar de kallas 1030 (10 betyder Volvotillverkad) och har Volvos egen drevsats, dessa axlar brukar ha en id-skylt fastnitad men skylten är dock inte alltid stämplad med någon vettig information. Samtliga reservdelar i 30 axeln är utbytbara mellan de olika fabrikaten.

Re: Fyrdörrars 122S

Posted: Wed Aug 26, 2015 7:35 pm
by Dixie
Verkar som det är en spicer iaf.
Orkade inte riktigt hissa upp bilen nu och kravla under och jaga typskyltar utan det får bli när jag väl plockar av axeln och är det dåligt väder blir det nog till helgen, vill få klart dom där delarna så att jag kan ha den rullbar iom att jag tänkte släpa iväg den till en vän med pelarlyft så att jag kan börja skrapa botten och göra en ny underredsbehandling.
Man får ju börja med det som inte syns och är svårt att komma åt i efterhand tänker jag :)

Image

Re: Fyrdörrars 122S

Posted: Thu Aug 27, 2015 8:30 pm
by QV
Det ser ut som en DANA axel.
Mät axeldiametern mellan de två klämmorna som håller bromsröret på höger sida.
Där ser du om det är 57 eller 63 även om det tjock med färg.

/Janne

Re: Fyrdörrars 122S

Posted: Fri Sep 18, 2015 10:00 pm
by Dixie
Har varit lite lat nu den senaste tiden, fick ett litet ryck och slet ur värmepaketet och det sista av elhärvan och har börjat slipa lite inne i motorrummet.
Helgen efter denna kommer jag dock att hämta upp min motor efter en totalrenovering hos Gösta Glads motortrimmning :)
Enda som återstår för mig är att sätta i nya lager, en ny kam och att lacka blocket och toppen för han doppade allt så att det är plåtrent.

Skall också få låna en vagga snart så att jag kan vända på bilen och börja skrapa underredet, har inte riktigt velat dona allt för mycket i motorrummet då jag inte vill bli allt för nöjd och bara trycka ned motorn såfort den är klar utan vill få fixat allt undertill och slipa till kardantunneln och lacka där samt på med ny massa innan växellådan inkräktar på det utrymmet.

Re: Fyrdörrars 122S

Posted: Wed Sep 30, 2015 7:33 pm
by Dixie
Fick hem lite charmiga pryttlar idag.
Vad sägs tex om en prima uppsättning 40+ år gamla Mahle överdimensionskolvar?
Image

Motorblocket var färdigt nu också så det blir till att tvätta och måla det till helgen.
Borrat, planat och rengjort.
Image
Image

Re: Fyrdörrars 122S

Posted: Thu Oct 01, 2015 5:52 pm
by Dixie
Image
Man kanske skulle ta och röra sig ut till garaget ikväll :)

Re: Fyrdörrars 122S

Posted: Thu Oct 01, 2015 8:26 pm
by Dixie
Ännu en liten bit på vägen
Image

Re: Fyrdörrars 122S

Posted: Thu Oct 08, 2015 10:41 am
by Dixie
Nu vart målningen av blocket klart och till helgen blir det ytterligare lite projekt då en vänlig kund som kände till mitt projekt tittade in med en ny oljepump samt en uppsättning med lager som han hade liggandes på verkstadshyllan så till helgen skall kolvarna i och blocket färdigställas.
Sedan blir det till att börja arbete på växellåda och overdrive.

Image

Image

Re: Fyrdörrars 122S

Posted: Fri Oct 09, 2015 11:01 am
by Blomquist
Skall du renovera M41:an själv?

Re: Fyrdörrars 122S

Posted: Fri Oct 09, 2015 11:08 am
by Dixie
Blomquist wrote:Skall du renovera M41:an själv?

Tänkte väl det iaf, jag har en bra kombination av mycket tid och lite pengar så varför inte? :)

Re: Fyrdörrars 122S

Posted: Fri Oct 09, 2015 2:40 pm
by Hugger69
Trevligt att se framstegen! Motorn kommer att bli grym!
Passar du på att balansera den nu med eller...?

Re: Fyrdörrars 122S

Posted: Fri Oct 09, 2015 3:23 pm
by Dixie
Hugger69 wrote:Trevligt att se framstegen! Motorn kommer att bli grym!
Passar du på att balansera den nu med eller...?
Det är redan igång, vägde upp kolvarna och där skiljde det inte mer än ett gram som kunde kvittas ut med hjälp av lite varierande vikt på kolvbultarna :D
Vevstakarna skiljde däremot lite mer men jag får se hur jag löser dom på bästa sätt men det borde inte vara något oöverkomligt problem tycker jag.