Page 1 of 1

Tänd problem b20

Posted: Thu Jun 25, 2015 12:25 am
by cheva1987
Hejsan en liten fråga.
Är så att ja har bytt ut orginal tändspole i min amazon och monterat ett med förkopplingsmotstånd.
Samt att ja har byggt om min orginal fördelare till brytarlöst.
Nu till frågan tändspolen blir varm när ja står med tändningen på så varm att de har börjat ryka.
Likaså när man åker en längre sträcka så blir spolen så pass varm att man ej kan ta på den.
Orginal spolen som satt den gamla me tjocka armerade kabeln blev ej så med.
Just nu är de kopplat så här.
Rattlås---->förkopplingsmotstånd---->tändspole---->plus till brytarlösa.
Minus från tändspole till minus på brytarlösa.
Har läst lite om folk som kopplat relä mellan vid start ögonblicket nån som kan göra ett schema på de?
Sen går de å göra nå så när man vrider på nyckeln till start läge så startmotorn går då slår reläet till o är inkopplat efter start oxå?
Eller om nån har nå bättre förklaring..
Tacksam för svar Mvh Fredrik

Re: Tänd problem b20

Posted: Thu Jun 25, 2015 9:52 am
by A-masen
Har du använt "fabrikstillverkade" enheter, färdiga satser eller har du "hempul" på alltihop?

Jag har inte järnkoll, men det finns olika typer av tändspolar: Med och utan förkopplingsmotstånd.
Vilken typ av brytarlöst system har du?

Tanken med ett relä är att så länge du "crankar" är förkopplingsmotståndet urkopplat. Tändspolen får i det läget 12 volt. Den styrfunktionen hämtar du lämpligast från den styrströmmen som går till startmotorn. När motorn går och du har släppt nyckeln så får tändspolen ungefär 9 - 10 volt i stället genom förkopplingsmotståndet. Det i sin tur skall vara på ca 1 - 2 ohm och tåla hög effekt. Ofta ett keramiskt motstånd.

Jag har inte kollat nu, men för några år sedan sålde B-tema en komplett sats, där allt ingick, med tändspole, förkopplingsmotstånd och relä m.m m.m.

Re: Tänd problem b20

Posted: Thu Jun 25, 2015 10:02 am
by cheva1987
Hejsan har just nu biltimas högeffektiva spole med förkopplings motstånd. Och de brytarlösa är från powerspark. Den ersätter bara brytarna o sen är de en manget lins

Re: Tänd problem b20

Posted: Thu Jun 25, 2015 9:26 pm
by QV
Nu skall ju inte det brytarlösa systemet matas via motståndet till tändspolen utan direkt från tändningslåset.
Men annars verkar inkopplingen vara korrekt.

Du får göra ett nytt försök med en annan spole för de skall inte ryka om dom, det är obra.

/Jan