Cragar SS till exempel... Vilket ET?

Modifierad fram och bakvagn samt icke original hjul. Moderatorer
Post Reply
soulbrother
Posts: 51
Joined: Wed May 06, 2009 10:07 am

Cragar SS till exempel... Vilket ET?

Post by soulbrother »

Funderade på att köpa en uppsättning Cragar SS och då i dimension 6x15 med inte alltför svulstiga däck. Baktanken är att om jag inte tycker det är så lattjo på Amazonen så har jag en USA-Ford som jag kan använda dem till, då med större däck.
Dimensionen 6x15 är spikad så det diskuterar vi inte men vad kan man använda för ET för att det ska funka på Amazonen UTAN spacers, jag är sen tidigare 40 års mixtrande allergisk mot såna tilltag.
Amazonfälgarna i original är väl 4,5 breda och har ET 20 mm, d.v.s. att det borde väl räcka med ET 0 eller därikring på en 6 tums fälg så breddar man inte inåt vilket väl är den kritiska punkten.
Är inte så sugen på att bredda mycket utåt heller.
Allt som är värt att göra är värt att göras bra!
Lars Bd
Posts: 4774
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Cragar SS till exempel... Vilket ET?

Post by Lars Bd »

Montera en fälg med känt ET och kontrollera frigången på insidan, lägg till eller dra ifrån så kan du därefter beräkna lämpligt ET på nya fälgarna. Vad jag kommer ihåg är det endast någon mm som man kan bredda en 4,5" fälg på insidan så om man utgår från den minnesbilden är det 1,5" breddning utåt som gäller för att få ihop 6" och då bör resultatet bli ET=0 om original är ET=20.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
droopy
Posts: 129
Joined: Thu Jan 08, 2015 7:31 am
Location: Hjortkvarn

Re: Cragar SS till exempel... Vilket ET?

Post by droopy »

Har du 6tums fälgar så bör du inte gå över ET35 max däck blir då 195 då blir det ca: 5mm frigång till inre närmsta del som hjulet kan stöta i. (gäller bak)
Fram är det mera plats så det bör fungera med 6tums och 195 även där.. Kolla in beräkningsprogrammet jag lade upp. Ligger i samma kategori. På dom flesta ställen jag kollat verkar det vara ET25 på amazonfälgar som anges som orginal. Dock finns det en massa olika plåtfälgar som sitter på gamla amazoner.. på min satt det 5tums fälgar som påminner om orginal.. och däcken som satt på var 186-65-15. Med dessa hade jag ca 30mm till närmsta kant i hjulhusen bak. Nackdel med spacers är ju priset..även om man använder "tunna" på 3-5mm oftast måste man montera längre hjulbultar vilket kostar en del..
Marriage is a workshop!
Man work, woman shop
droopy
Posts: 129
Joined: Thu Jan 08, 2015 7:31 am
Location: Hjortkvarn

Re: Cragar SS till exempel... Vilket ET?

Post by droopy »

Satte just dit 6Tums fälgar med ett ET på 35 och 185 breda däck. Finns ca 8-10mm över till bärarmarna som är närmsta punkt inåt.
Så ET 0-35 fungerar bra för 6 tums fälgar och nedåt utan spacers, på en vanlig Amazon (Sedan -66). Blev Aluminium fälgar som var betydligt billigare än nytillverkade orginal.
http://www.dack247.se/mega-wheels-haste ... -et35-b732
Marriage is a workshop!
Man work, woman shop
Post Reply