Page 1 of 3

lagren i växellådan

Posted: Thu Aug 13, 2015 10:23 am
by metalmannen
Någon som har eller vet någon bra guide någonstans hur man byter lagren i en m40 låda?

Re: lagren i växellådan

Posted: Thu Aug 13, 2015 11:08 am
by Arne
Gå in i Volvo Amazon prcture gallery här på forumet och öppna fliken dokument, därefter handböcker så hittar du växellåda M40/M41 verkstadshandbok.

Re: lagren i växellådan

Posted: Thu Aug 13, 2015 11:27 am
by Lars Bd
Innan du köper reservdelar bör du kontrollera bottenstockens lagring som alltför ofta är orenoverbar och en annan bottenstock krävs.

Re: lagren i växellådan

Posted: Thu Aug 13, 2015 12:51 pm
by metalmannen
Lars Bd wrote:Innan du köper reservdelar bör du kontrollera bottenstockens lagring som alltför ofta är orenoverbar och en annan bottenstock krävs.
Får att verka helt obildad så vad menar du med bottenstock?

Re: lagren i växellådan

Posted: Thu Aug 13, 2015 12:51 pm
by metalmannen
metalmannen wrote:
Lars Bd wrote:Innan du köper reservdelar bör du kontrollera bottenstockens lagring som alltför ofta är orenoverbar och en annan bottenstock krävs.
Får att verka helt obildad så vad menar du med bottenstock?
För... inte får...

Re: lagren i växellådan

Posted: Thu Aug 13, 2015 1:17 pm
by A-masen
Bottenstockar förekommer både i timmerhus och båtbyggeri, men i detta fallet så handlar det om en axel i växellådan på bilen. Normalt har ju bilväxellådor två axlar. En övre som kommer från motorn och går ut till kardan på baksidan av växellådan. Sedan under den sitter en axel med kugghjul. Den kallas bottenstock.

Lite överkurs: Den övre axeln är egentligen delad i två bitar, annars skulle man inte få olika varvtal. Men dom båda bitarna sitter i linje med varandra. Därför kan man lite slentrianmässigt se det som en axel.

Re: lagren i växellådan

Posted: Thu Aug 13, 2015 1:35 pm
by Lars Bd
Kallas mellanhjul i boken Arne hänvisade till och kugghjul i reservdelskatalogen.

Re: lagren i växellådan

Posted: Thu Aug 13, 2015 1:49 pm
by metalmannen
Ok men om denna är helt slut. Finns det nya att köpa då tro?

Re: lagren i växellådan

Posted: Thu Aug 13, 2015 4:18 pm
by Lars Bd
Nej det är begagnat som gäller d.v.s. från en annan växellåda, axeln till bottenstocken finns däremot ny men byte av axel lagerrullar och tryckbrickor kostar nästan 1200kr i reservdelar på VP autoparts. Svis kan vara billigare.

Re: lagren i växellådan

Posted: Fri Aug 14, 2015 7:06 am
by Arne
Har du aldrig plockat isär en växellåda tidigare och har tänkt byta lagren, inklusive nållagren i bottenstocken så rekommenderar jag att du låter SVIS göra det åt dig.

Re: lagren i växellådan

Posted: Sun Aug 16, 2015 9:17 pm
by QV
När det gäller bottenstocken så är det ena änden av bottenstocken som blir sliten. Om jag kommer ihåg rätt så är det den bakre men det är 50% på den gissningen :O

Det man kollar efter heter "pitting" och uppkommer när nållagrena börjar ställa sig på tvären och "wobbla" i lagerbanan. Man får då små sår på lagerytan som också blir lite matt. Det finns förnärvarande inga bottenstockar att köpa över disk så vitt jag vet.

Det är rätt många typ 2 av 5 som är dåliga.
Det finns desutom flera varianter av bottenstock så man skall ha rätt.
Så länge gubbarna på SVIS håller på så rekomenderar jag en renovering där.

/Jan

Re: lagren i växellådan

Posted: Fri Dec 04, 2015 11:39 am
by Per L
Det finns faktiskt en lösning på att använda tex en bottenstock där lagerytan för rullarna blivit skadad.

Växellådorna på SAAB 99 med Triumphmotorn (första årsmodellerna) hade ett nållager som ofta tog slut efter 5-10000 mil. På min bil hade den yttre lagerbanan dessutom blivit skadad så gick inte bara att montera dit nya rullar. Jag köpte då ett nållager med integrerad ytterbana som hade samma inbyggnadsmått som original rullar. I praktiken innebar det ett nållager med nålar som hade (mycket) mindre diameter eftersom det också skall få plats med en ny ytterbana.

Ett sådant lager har säkert kortare livslängd än original nållager men jag körde i alla fall SAABen många tusen mil med denna lösning.

Per L

Re: lagren i växellådan

Posted: Fri Dec 04, 2015 4:40 pm
by Nils Järnberg
Intressant, men jag undrar, när man sätter dit mindre rullar blir det väl fler rullar? Då får man ju fler bärpunkter.
Anliggningsytan är ju inte större bara för att det är stora rullar? Så en sådan modifiering borde väl egentligen bli bättre. Eller tänker jag galet?

Re: lagren i växellådan

Posted: Fri Dec 04, 2015 5:39 pm
by Lars Bd
Om man tänker sig kontakt mellan 2 rullar med oändlig diameter blir det i den teoretiska teorin 2 raka ytor och oändligt bred anliggningsyta, med minsta tänkbara nålnulle blir anliggningsytan endast en atom bred. Köper man det resonemanget minskar kontaktpunktens bredd med mindre rulldiameter även om skillnaden i diameter på rullarna är marginell.
Ska man få ut maximal livslängd ur ett sådant nållager med "lös" ytter och innerbana krävs dessutom att ytfinheten på de ytor som lagret ska sitta mot har samma ytfinhet som original lagerytorna. Alla ojämnheter i lagerlägena kommer att synas i lagrets rullyta då ytter och innerringarna är lövtunna för att minimera inbyggnadsmåtten. En sådan renovering blir marginellt bättre än att sätta i nya rullar i en skadad bottenstock och är ingen långtidslösning. En renovering av en skadad bottenstock innebär bearbetning av de skadade lagerlägena till en större diameter och montering av ett större lager eller ipressning av en lös lagerbana med original innerdiameter.

Re: lagren i växellådan

Posted: Fri Dec 04, 2015 8:51 pm
by Nils Järnberg
Ytfinishen är ju lika avhängig oavsett nytt eller original, och skillnaden i diameter är ju som du skriver marginell. Men skillnaden i antalet anliggningsytor borde ju vara till fördel för "nya" lagret.