Page 2 of 3

Re: lagren i växellådan

Posted: Sat Dec 05, 2015 12:25 am
by Per L
Lars Bd

Det är säkert som Lars Bd säger om man sätter i ett rullager med integrerad ytterbana. Fast "lövtunn" kan jag inte påminna mig att ytterbanan var. Men i varje fall passar säkert denna lösning bäst om lagerbanan i bottenstocken bara är litet skadad. Dvs nållagrets integrerade ytterbana får "tillräckligt bra" stöd

På min gamla SAAB var den dock så skadad att jag inte ens övervägde att bara lägga dit nya original rullar. Första växellådan i den bilen byttes (av detta skäl) till en ny vid 6000 mil. Sedan köpte jag bilen när den gått 11.000 mil och då hade lagret på den nya växellådan gått igen. Jag gjorde ovan nämnda reparation som kostade en "spottstyver" jämfört med att byta låda och körde bilen 5000 mil varefter jag sålde lådan (och motorn). Min lagning gick alltså lika långt som originallådorna gjort.

Sedan satte jag i en svensk motor och låda i bilen och monterade på ett turboaggregat. 0-150 gjorde bilen på 13 sekunder (0-100 på ca 6 sek) vid 1,6 bars laddtryck och motorn varvade ur på högsta växeln tills ventilerna släppte. Men det är ju en helt annan sak än vad denna tråd handlar om.

Per L

Re: lagren i växellådan

Posted: Sat Dec 05, 2015 11:54 am
by Lars Bd
Jag kommer inte ihåg vilken diameter det är på nålarna i bottenstocken men kanske 2,5mm. Ska man ersätta dessa lösa rullar med ett lager där det finns ytterbana innerbana samt rullkroppar utan att förändra inbyggnadsmåtten måste lagerbanorna bli "lövtunna" och det får då inte finnas skador på monteringsytan.
Ett komplett lager innehåller dessutom oftast en rullhållare vilket gör att antalet rullkroppar blir mindre än originallösningen med lösa rullar, detta gör att varje enskild rulle måste ta en högre belastning med högre krav på monteringsytornas rakhet/rundhet samt ytfinhet som följd.

Re: lagren i växellådan

Posted: Sat Dec 05, 2015 12:15 pm
by Nils Järnberg
Ja, men om man utgår ifrån att ett nytt lager inte är skadat och inte har några rullhållare så blir ju anliggningytorna fler.
En annan fördel är ju att det går att byta om det rasar.

Re: lagren i växellådan

Posted: Sun Dec 06, 2015 3:41 am
by Per M
Jag flikar in lite här, den befintliga nålkonstruktionen med 24 nålar per sida på bottenstocken är i sej ingen svag punkt. därimot försvagas konstruktionen om man förminskar antalet nålar även om dom sitter i en hållare. så några fördelar..nej
Sen så är olika lådor olika uppbyggda. M40 är en beprövad typ

De svagaste punkterna är: oljan med partiklar i = våldskörda lådor = metallspån, eller helt enkelt bristen på olja i lådan lekage = metallspån eller hel haveri som följd

Vill man förstärka sin låda ska man byta ut sina kullager på huvudaxeln mot rulllager istället. men för normalt brukande duger kullagren jätte bra


//Per M

Re: lagren i växellådan

Posted: Sun Dec 06, 2015 11:00 am
by QV
Jag har ju sista årsmodellen av M41 i min bil (tagen från en 240 med B21) som är förstärkt.
Men nu kommer jag inte ihåg om rullarna var större till bottenstocken, men det är en annan bottenstock till dessa.
Kullagerna finns kvar. Man ser på lådan att den är "förstärkt" för den har en annan gjutning på utsidan.

Får slå i bibeln och se hur stor skillnad det är.

/Jan

Re: lagren i växellådan

Posted: Sun Dec 06, 2015 1:18 pm
by Lars Bd
Den förstärkta M40/41 lådan kom redan 71 och det var större nålar till bottenstocken som var den huvudsakliga skillnaden. Bottenstockens lagring var en stor anledningen till att första årsmodellen av 1800E fick M410 lådan och inte M41.

Re: lagren i växellådan

Posted: Mon Dec 07, 2015 9:48 am
by Per L
Lars Bd

Jag tänker inte bråka med dig om vad "lövtunn" innebär. Så som det används här verkar det mer vara ett uttryck för en uppfattning än fakta.
Jag bara berättar vad jag gjorde och hur det fungerade i verkligheten för mig. Om något liknande fungerar eller inte fungerar för någon annan i en annan tillämpning har jag ingen uppfattning om. Och skulle man vilja prova lösningen så gör man det på egen risk som med så mycket annat här i livet.

Det nållager jag satte dit hade för övrigt bara integrerad ytterbana. Som innerbana använde jag växellådans axel vars lagerbana var hel och fin.

Per L

Re: lagren i växellådan

Posted: Mon Dec 07, 2015 12:06 pm
by Lars Bd
Löv är egentligen ett blad och finns av olika tjocklekar så det borde vara fakta. Förmodligen är lagerbanan som avsågs tunnare än detta löv https://8777mil.wordpress.com/2012/01/1 ... orsta-lov/

Poängen med det hela var att mindre (som det blir i ditt exempel) och eller färre rullkroppar är normalt sett en försämring av lagringens bärighet samt livslängd. Därmed inte uteslutet att det i vissa fall kan bli bättre. En lagerbana fungerar ungefär som ett kalkerpapper, det överför mönstret från monteringsytan till rullkropparnas kontaktyta mot lagerbanan i princip oavsett lagerbanans tjocklek. Vid låg belastning blir avtrycket svagt och vid hög last mycket tydligt, därför är det viktigt att lagrets monteringsytor är cylindriska och med en tillräcklig ytfinhet.

Re: lagren i växellådan

Posted: Mon Dec 07, 2015 4:32 pm
by Per L
Ser man det som så har du säkert rätt i att yttre lagerbanan var tunnare än lövtunn!
Det påminner mig om ordspråket "Vad man ser beror på vart man står och vad man vill se"

I princip har du rätt om resten du skriver också men det viktigaste för mig var att denna lösning fungerade bra för mig i min tillämpning!
Det är ju inte säkert att det fungerar i en annan tillämpning. Och tror man inte det så skall man förstås inte prova!

Per L

Re: lagren i växellådan

Posted: Mon Dec 07, 2015 8:17 pm
by Nils Järnberg
Ett glidlager klarar ju vanligtvis enorma belastningar, undrar om inte det hade varit en väl så god ersättning för rullagret.

Re: lagren i växellådan

Posted: Tue Dec 08, 2015 12:04 am
by Per M
Fördelar med dom lösa nållagren är att nålarna tar lite utrymme, man behöver inga lösa inre och yttre lagerbanor som är utrymmeskrävande.
För det andra är det hög bärighet och lite underhåll samt hög kvalitet som är övervägande.

Men om man hittar ett nållager i hyllsa som pressas på platts i bottenstocken och där rullarna ligger kloss i kloss brevid varandra, som smörjs av olja då kan det funka...men hur länge..?
liknande det här http://www.google.se/url?sa=i&rct=j&q=& ... 4958546628

på M400 som nämdes så är det rullager inner och ytter bana, ej lösa rullar på bottenstocken, men där är stocken uppbygd på ett annat sätt.

Sen var (är) det vanligt med ras på bakre lager på huvudaxeln (kullager) så där blev det ett bredare lager och annan gavel 66/67 någon gång

//Per M

Re: lagren i växellådan

Posted: Tue Dec 08, 2015 10:00 pm
by QV
Om vi släpper bottenstockens lagring och kollar på drevens lagring som är det en bussning där. Det finns nållager till dessa som ersätter bussningen. Det är ett nållager med lagerhållare om jag inte helt har fått allt om bakfoten.

Satt inte dessa nållager i P1800 M41 eller var det alltid M410 på en P18?

/Jan

Re: lagren i växellådan

Posted: Sat Dec 12, 2015 6:02 pm
by Per M
Det är bara på M41 (M410) som det finns den typen av lösning med 3 nållager på huvudaxeln för växeldreven, aldrig på vanliga M40in.
Vet inte villka år det är så men inte på tidiga (M41or) vill jag minnas..

fördelar och nackdelar ? fördel minskad rörelseenergi med nållagren när inte drevet är i växlings läge, mindre slitage på axeln som lagringen snurrar på vid friläge. nackdel: lättare att det blir brytning vid hög belastning i växlingsläge då drevet ska vara stummt.
mina åsikter

//Per M

Re: lagren i växellådan

Posted: Sat Dec 12, 2015 8:27 pm
by Lars Bd
P1800 har enligt reservdelskatalogen endast utförandet med nållagrade drev på huvudaxeln oavsett växellåda (M40/41), M41 var tillval på tidiga modeller så vissa 1800 har M40 från fabrik och nållagrade drev. Endast en växellåda i Amazon har nållagrade drev och det är enligt reservdelskatalogen 254581 vilket förmodligen är M41 lådan i 123GT.

Re: lagren i växellådan

Posted: Sun Dec 13, 2015 8:35 pm
by Per M
Då har man lär sej något nytt att det finns den typen av lagring på vanliga M40n där hade jag fel tack Lars Bd