Nej, Det går inte att klämma en 4 kvadrat (svart) kabelsko eller 4 kvadrat kabel med en tång avsedd för 6 kvadrat (gul). Färgkoden på klämtången skall följa den färgkoden som är på kabelskorna och kabelarean. Färgen på isoleringen på kabeln har ingen som helst betydelse i sammanhanget.
Det här är ett stort område att utreda, och jag återkommer med lite mer uppgifter som jag måste leta fram först. Men det som gäller för en korrekt klämskarv är: Rätt kabel. Rätt kabelsko. Rätt klämverktyg.
Nu är jag tillbaka 4 timmar senare, ungefär.
Här har jag letat upp en ganska lång tråd som innehåller massor av fakta och kunskap. Jag har själv medverkat i den så jag vet i stora drag vad det står.
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 5dl%C3%B6s" onclick="window.open(this.href);return false;
Det innehåller lite prat om så kallade strömtjuvar och dom hoppas jag att vi slipper här. Men bilden på en koppartråd i tvärsnitt säger en del av vad det handlar om. Alltså när man klämmer en kabel i en kabelsko, så klämmer man så mycket att luften mellan kardelerna inte får plats. Kardelerna blir visserligen tillplattade och konstigt geometriskt formade, men varken kabeln i sin helhet eller någon enskild kardel minskar i sin tvärsnittsarea. Den behåller sin area om man har använt rätt kabel, rätt kabelsko och rätt verktyg. Är sedan verktyget rätt inställt, kalibrerat, så blir det en hållbar skarv. Jag minns inte om jag har skrivit det i den aktuella tråden, men en kabel, RK 1,5 som är klämd med en rätt kalibrerad tång på en röd kabelsko, skall hålla för en dragkraft av minst 8 kg.
Dom prov som jag har varit med om klarade det med marginal. Kabeln gick till slut av när man ökade dragkraften, men aldrig vid klämstället utan någon meter längre bort. Och då var dragkraften betydligt mer än 8 kilo. Jag minns inga siffror för detta, för dom var ju på sätt och vis ointressanta när klämskarven hade klarat sina 8 kg. Man gjorde ju naturligtvis fler tester på olika kabelareor, men av någon anledning är det just den RK 1,5 skall hålla för 8 kg dragkraft som har fastnat så här flera år efteråt.
Och RK betyder: Extra mångtrådig. Isolering av PVC. Och siffrorna står då för tvärsnittsarean i kvadratmillimeter. (Elektrikerspråk)
Om man klämmer mer än vad som är avsett blir det en brottanvisning och kabeln blir smalare, mindre tvärsnittsarea och blir med det svagare och går av. Troligtvis långt före dom här 8 kilona. Klämmer man för lite, lossnar ju kabeln helt enkelt ur kabelskon.
Nu har jag skrivit generellt kabelskor här. Men det gäller samma principer för flatstifthylsor, skarvrörhylsor, ringkabelskor, lösa stift i kontakthus etc. etc. Det är samma teknik och tekniska krav på allt som har med kontaktklämmning att göra.
Jag har som sagt jobbat med detta i ungefär 25 år. Och jag vill inte skryta på något vis, men en av våra kunder krävde att den som jobbade med kundens material, montering eller driftsättning skulle ha gått kurs för detta vart femte år. Blev man inte godkänd så fick man inte jobba med den kundens material. Nu hörde jag bara talas om en person som blev underkänd så det var nog lite ovanligt. Man kan ju tillägga också att Det var två "halvor" i den här kursen, kontaktklämmning och lödning. Det förekom virning också, men det är en annan historia. Och det är viktigt att påpeka, det var varken kunden eller våran firma som skulle kontrollera våra kursresultat. Det var en fristående instutition, en firma någonstans och vi kursdeltagare var då alltså helt anonyma för den som kontrollerade. Det fanns andra stora kunder också som ställde egna krav på våran utbildning och verktyg och instrument m.m m.m. Så det var inget unikt på något sätt med kundernas krav.
Det är möjligt att mitt förslag med AWG 11 i stället för svarta kabelskor till 4 kvadrat inte skulle hålla måttet vid en sådan test som jag beskriver här, men det är det närmaste man kan komma. Men den som har testutrustning och en 4 kvadratkabel kan ju pröva.