Pallbockar

Moderatorer
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Pallbockar

Post by A-masen »

I en annan aktuell tråd pratar man om pallbockar och det är tydligen en byggsats. Jag vill inte kapa den tråden, men den väcker några frågor för mig.
För många år sedan gjorde jag egna pallbockar. Dom är gjorda helt "på fri hand" av tillgängligt material.
Image
Bottenplattan är 150 x 150 mm. Rören är 4 - 5 mm i godset. Tidigare hade jag två skruvar M10 eller M12???, som sprintar men dom har förkommit i något sammanhang, eller fått andra uppgifter? Dom var svarteloxerade och sades vara extra starka. Eftersom pallbockarna inte är tillverkade efter några givna anvisningar så vet jag ju ingen kapacitet för pallbockarna. Men jag lånade ut dom en gång till en jordbrukare som skulle göra något jobb på en traktor (byta koppling?) och dom höll för det. OBS! Inte gräsklippartraktorn på bilden, utan en riktig jordbrukstraktor.
Jag kan tillägga att innerröret är så långt att det bottnar där på bilden.

Nu undrar jag vad ni säger om bottenplattan. Är den för liten för att räknas som säker? Är det riktigt att svarteloxerade skruvar är extra brottstarka? Rören är vad jag förstår avsedda för vatten. Ytterröret är varmgalvaniserat och innerröret är grönmålat. För längesedan hette det att gröna rör var avsedda för vatten och lågtryck. Röda rör däremot var avsedda för höga tryck, ånga och liknande högtryck. Gäller detta fortfarande? Jag vill minnas att det var inom byggbranschen som man hade dom direktiven.
Jag kan tillägga att jag har inte använt dom här pallbockarna överdrivet många gånger. Det räcker nog med båda händerna för att försöka räkna fram antalet gånger.
rolwig
Posts: 161
Joined: Sun Dec 21, 2008 6:03 pm
Location: Gotland

Re: Pallbockar

Post by rolwig »

En pallbock får inte vara högre än 4,5 gånger sin stjälpningsradie. Så dina med en bottenplatta på 150x150 mm ska inte vara högre än 337,5 mm (75 mm x 4,5 = 337.5) detta för att vara säker vid full höjd.
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Pallbockar

Post by QV »

Rent allmänt så skulle jag säga att dessa pallbockar inte håller normen för en pallbock.
Basen är för liten i förhållandet till höjden.

När det gäller färg på skruv/bult så skulle jag inte lita på färgen endast.

Insex är ofta svarta och 12.9
"normalt" är 8.8 och så finns det "blötjärn"

Om vi pratar Amazon så är det inte lämpligt att ha blanka bultar/muttrar där det är hög värme. (de skall tydligen kunna fastna något fördjävligt)
Det är av denna anledning det skall vara svarta runt grenröret och dessa är ju 8.8 iallfall.

Nu har jag inte räknat (och kan nog inte heller) men att sätta dit en "blötjärn" 12mm stålpinne som stopp på en 5-10 tons pallbock skulle inte göra mig sömlös.
Man sänker ju ner lasten sakta och att den skall skuva av bara beroende på tyngden känns inte "naturligt".

/Jan
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Pallbockar

Post by A-masen »

OK! Tack för det. Om jag skall använda dom i något nu okänt projekt får jag överväga att bredda foten på dom. Och som dom står nu så bottnar ju innerröret och höjden är ca en ½ meter (fritt ur minnet) utan sprintar.

En fråga till kommer upp för mig. Om man tänker sig att man breddar foten, t.ex 50 mm plattjärn runt om, måste man då sätta nya stöd i ytterkanten på den nya bredden?
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Re: Pallbockar

Post by Arne »

Knappast med den tjockleken du har valt, förutsatt att du helsvetsar.
AVG
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Pallbockar

Post by A-masen »

Tack! Jo så hade jag nog tänkt mig med helsvets runt om, om jag nu kommer så långt?
Weber_b20
Posts: 263
Joined: Tue Dec 30, 2008 3:23 pm
Location: Emmaboda

Re: Pallbockar

Post by Weber_b20 »

3 tons pallbockar är så pass billiga i inköp i dagens läge, att jag har lite svårt att förstå vitsen med hemgjorda grejer man inte vet va dom håller för...

Eller är det jag som tänker konstigt?
Känns dumt o va dumsnål på en sådan sak som ens egen säkerhet! (Räcker att man slarvar med all annan skyddsutrustning när man håller på..)

Dom jag har från swedol är det dubbla sprintar, eller en sprint som är U bockad för att kunna träs genom 2st hål!
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Pallbockar

Post by A-masen »

Du tänker inte konstigt. Men för att greppa lite mer om detta kan du få veta lite förhistoria. Pallbockarna tillverkade jag redan i mitten på 70-talet. Jag hade ett sådant jobb då att vi fick några lediga stunder över ibland. Material fanns tillgängligt och även en svets. Chefer och andra överordnade fanns inte i närheten för vi jobbade skift och dom jobbade dagtid. Och det var faktiskt en jobbarkompis som inspirerade mig. Han gjorde också pallbockar och det triggade mig att passa på när möjligheten fanns. Och som jag sa tidigare, dom är helt tillverkade "på fri hand". Därför håller dom inga "godkända" eller föreskrivna mått. Men dom är som jag också sa tidigare, testade under en traktor. Frånsett att dom har för små "fötter" så håller dom för en hel del kilon. Men jag har använt dom väldigt lite. Skulle jag plötsligt få ett behov så vet jag ju att foten skall breddas. Men något sådant behov ser jag inte för dagen. Inte för morgondagen heller. Så dom står nog bra tills vidare i sitt eget hörn.

Till dom som är "nytillkomna" kan man säga att penningvärdet var något helt annat i mitten på 70-talet. Kunde man komma billigt undan genom att tillverka något själv, så var man stolt för det. Det fanns ju även "uppfinnarjockar". På ett tidigare jobb, som jag hade alldeles i början på 70-talet, fanns det en sådan. Han hade egenhändigt tillverkat en bromsluftningsanordning av ett gammalt fotogenkök. Det var ju främst pumpen och bränslebehållaren som var användbara där. Några år efter han berättade om sin "uppfinning" fanns en liknande att köpa på Biltema.

Jag kommer på ett tillägg när jag ändå grubblar i minnet. Jag gjorde också en avdragare för bromstrumman bak på Volvo Amazon. Men det var på eget initiativ. Behovet fanns säkert då? Den finns kvar ännu, jag såg den för en liten tid sedan i garaget.
Weber_b20
Posts: 263
Joined: Tue Dec 30, 2008 3:23 pm
Location: Emmaboda

Re: Pallbockar

Post by Weber_b20 »

Tack, bra att veta.. :D

Man skulle kunna kalla det ett minne från snålhetens dagar?

Förutom att foten behöver breddas, så skulle jag även passa på att förstärka sidorna.. Ser klent ut med dom där fyrkantsstålen?
Men är du som ägare till dom medveten om dess "olämplighet" och använder sunt förnuft vid användande ser jag inga bekymmer med hemmagjorda saker.
Tyvärr finns det folk som inte tänker, och som slänger upp ihop liknande saker i tvivelaktig materialkvalite och ännu mer tvivelaktiga svetskunskaper!!! Då blir det jätte fel :shock:

Jag skulle satsa på att bygga riktiga stödben, breda och höga så att säga.. Detta för att dom inte skall riskera o vika sig.
Bottenplattan behöver man kanske inte bredda? Kolla på dom man köper idag, det är bara stödbenens fötter som står på backen.. Mittenröret nuddar aldrig marken ;)

Har man tillgång till några meter plattjärn eller annat lämpligt material (och en riktig svets) så hade jag nog byggt om dom nästan direkt. ;)
Dieseltroll
Posts: 478
Joined: Thu May 28, 2009 6:54 pm
Location: Lund

Re: Pallbockar

Post by Dieseltroll »

QV wrote:Nu har jag inte räknat (och kan nog inte heller) men att sätta dit en "blötjärn" 12mm stålpinne som stopp på en 5-10 tons pallbock skulle inte göra mig sömlös.
Man sänker ju ner lasten sakta och att den skall skjuva av bara beroende på tyngden känns inte "naturligt".

/Jan
Klippning av stål: Erfoderlig Kraft = 0.7 * tvärsnittsarea * Brottspänning.
Stoppar vi in värden för 12 mm rundstav, av SS 1312 (= "bonnjärn" )som skall klippas på två ställen så får vi:
Kraft [N] = 0.7 * 2 * (0,012^2 * Pi / 4) * 360 * 10^6 = 57KN = ~ 5,8 ton. Tveksamt om jag hade sovit gott med 10 ton på den där, men en mycket god gissning av QV! :grin:

Själv har jag konstruerat mina pallbockar med 16mm S355 till sprinten, som ska klara 15 ton utan vidare. Så sover man gott med Amazonen upphissad :wink:

A-masen: Vilken tråd tänker du på? Jag har varit utanför civilisationen nu på semestern, och har tydligen missat något spännande. Om man ska vara noggrann när man bygger något så långt och slankt som en pallbock, så måste man kolla upp knäckningskraften för de rören man har valt. På din beskrivning så låter det som om dina pallbockar är gjorda av väldigt tjockväggiga rör, och då är det nog lugnt.

// M
Amazonägare sedan 09-09-07: Sandgul 2-dörrars 65:a
Dieseltrollets 65:a [Rullande Renovering]
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Pallbockar

Post by QV »

Weber_b20 wrote:3 tons pallbockar är så pass billiga i inköp i dagens läge, att jag har lite svårt att förstå vitsen med hemgjorda grejer man inte vet va dom håller för...

Eller är det jag som tänker konstigt?
Känns dumt o va dumsnål på en sådan sak som ens egen säkerhet! (Räcker att man slarvar med all annan skyddsutrustning när man håller på..)

Dom jag har från swedol är det dubbla sprintar, eller en sprint som är U bockad för att kunna träs genom 2st hål!

Om man tittar på "riktiga" 3 tonare och jämför de med de billiga så ser de billiga mycket klena ut.
De håller säkert för tryck rakt ovanifrån. Men när pallbocket står i 5-10 graders vinkel och fullt utdragen så litar jag inte på på billiga.

När det gäller hemmasvets så ser jag inte det som sämre än "billig" svets ifrån Asien.

/Jan
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Amarace
Posts: 533
Joined: Fri Mar 26, 2004 1:06 am
Location: Dorotea
Contact:

Re: Pallbockar

Post by Amarace »

Nör jag gick en utbildning (svets o grovplåt) så gjorde jag egna pallbockar, två till mig själv och 10 till som såldes, dom gjordes dock efter ritning och svetsades med pinnsvets då det är en "segare"svetsfog.

Iaf, rören var samma som du anvämde, förutom att jag inte hade galvade ytterrör. Jag provtryckte en pallbock som test, och vid 12tons tryck började hålet att bli ovalt. Så rören pallar en hel del. Sprinten minns jag inte vilket matearial jag använde, men inget syntes på den vid det trycket. Så jag brukar säga att jag har 3tona pallbockar, men vet ju att dom pallar iaf 10ton.

Kan ta en bild om nån är intresserad, tror jag har ritningen kvar också.
Mvh
Magnus aka Amarace
Amazon-66 | 145-69 | 144-70 | 145DL-73 | 244GL-79 | 245GL-88
Nils Järnberg
Posts: 105
Joined: Thu Aug 09, 2012 12:40 pm
Location: Dingle

Re: Pallbockar

Post by Nils Järnberg »

Vad det gäller svetsning är nog inte den ena metoden bättre än den andra. Naturligtvis under förutsättning att allt är gjort enligt konstens alla regler och att man har materialkunskap och koll på legeringar.
Tror också det är viktigare att ställa dom plant och på rätt ställe.
Framförallt använda pallbockar öht.
Om den klarar 1 eller 10 ton spelar mindre roll.
Eller hur mycket vikt kan du få på pallbocken av en bil?
Äntligen med Amazon igen!
Amarace
Posts: 533
Joined: Fri Mar 26, 2004 1:06 am
Location: Dorotea
Contact:

Re: Pallbockar

Post by Amarace »

Att Mag är mer sprickbenäget på grund av kallare svets vet nog dom flesta, och självklart har det liten betydelse såhär, jag berättade bara hur JAG gjort, lika att JAG vet vad just mina pallbockar klarar av, en kinapallbock vet man inte alls. Och jo, det går utmärkt att komma över ett ton om man har annat på gården än personbilar.
Men förlåt Nils att jag delade med mig....
Mvh
Magnus aka Amarace
Amazon-66 | 145-69 | 144-70 | 145DL-73 | 244GL-79 | 245GL-88
Nils Järnberg
Posts: 105
Joined: Thu Aug 09, 2012 12:40 pm
Location: Dingle

Re: Pallbockar

Post by Nils Järnberg »

Inget att be om ursäkt för, jag delade ju med mig jag också....
Äntligen med Amazon igen!
Post Reply