Så, nu är det jobbiga gjort..
Om någon nu är intresserad av att veta hur det gick så ska jag försöka ge en presentation av mitt arbete..
Vi kan väl börja med att jag numera HATAR underredsmassa!!! Fick börja med att knacka loss skiten med stämjärn/kniv och hammare runt varje skruv/mutter som var tvungen o tas loss.
Det slutade för min del med att jag bara bytte dom stora bakre busssningarna i bakaxlen. Det var ju dom som var dåliga, resten verkar va i okej skick.
Men bara för att byta dom var nästan överdrivet jobb, då det inte gick o ta loss bärarmen i karossen. Detta på grund av att bulten har rostat fast i bussningshylsan

Enda chansen var att lossa hela axlen! (Man måste "vrida" eller flytta bak axlen tillräckligt mycket för o kunna få bort/på bärarmen med dom nya bussningarna)
Så, Kardanaxel, handbromsvajrar, tvärstaget, ja allt förutom bromsslangen lossades... Detta för att kunna trä på dom undre bärarmarna genom att vinkla axlen...
Om jag någonsin behöver göra om detta jobbet så köper jag nog nya bärarmar och momentstag, och därefter kötta sönder dom gamla med vinkelslip på plats.. Då behöver man inte lossa nånting, troligtvis inte ens ta bort stötdämpare o fjädrar
Dom är tilllräckligt billiga för att det ska löna sig i längden.. Nu var ju detta en nödlösning inför besiktning, plus att jag redan hade bussningarna hemma. Köpte dom innan bilen ställdes av, typ -08 eller när det var.
Annars hade jag garanterat köpt nya bärarmar

Kvar att byta är stötdämpare, men dom skär jag av med vinkelslip.. Orka va försiktning med gammal skit som ändå ska kastas

Och fjädrarna "justerades" ner 1.5 varv innan dom monterades på plats igen!!
Jo, en sak till! "Bulten" eller vad man ska kalla bakre delen av bärarmen? Var inte i så värst bra skick.. Kan den tänkas va 1/2" eller nåt? Den var nog inte mer än 4mm tjock, och gick av när jag skulle lossa muttrarna!!
Svetsade dit nya m12 skruvar på plats (utan att ta bort bärarmarna)
