Page 1 of 1

Backljusomkopplare på växellåda

Posted: Wed Oct 21, 2015 9:38 pm
by Biskop Brask
Jag tycker det är hopplöst att komma åt skuvarna till kåpan för backljuskontakten. Backlyktorna vägrar lysa, men backreläet är OK likaså den svarta sladden till den här mekaniska mockapären. Så felet ligger i den! :cry:

Tyvärr tar varken verkstadshandböcker eller Haynes "Volvo 120 & 130" - bara det lilla fotot 5.6a, sid. 105 - upp just denna lilla mekaniska detalj och hur du ska "kriga" med den. Hur tusan kan DEN "glömmas" bort?

Nåväl, har någon tips eller erfarenheter från att pilla med backljusomkopplaren på växellådan?? Utan att behöva montera ned växellådan!

Jag vore mer än tacksam för råd... Har en Amazon -69 med B20-motor och en vanlig växellåda M40.

Re: Backljusomkopplare på växellåda

Posted: Thu Oct 22, 2015 8:42 am
by Arne
Den sitter på två stjärnskruvar. Med en stubbmejel eller bits borde du få loss denna kåpa som täcker skiftgafflarna. Sen du plockat ner denna kåpa så kan du pilla dit den nya backljusströmbrytaren, det brukar var fjädern somligger an mot skiftgaffeln som brukar gå av.

Re: Backljusomkopplare på växellåda

Posted: Fri Oct 23, 2015 9:09 pm
by QV
Från 69'an gröna häfte om växellådor.

Image

/Jan

Re: Backljusomkopplare på växellåda

Posted: Sat Oct 24, 2015 3:44 pm
by Biskop Brask
Tack och bock för den utmärkta informationen! Den var till stor hjälp och nu har jag fått ordning på backljuset. :-)

Re: Backljusomkopplare på växellåda

Posted: Sun Oct 25, 2015 11:40 am
by A-masen
När jag ser den här bilden och TS säger att det är trångt, tänker jag att man kunde passa på att byta skruvarna till Torx-skruvar. Ett Torx-bits i ett litet spärrskaft, 1/4" gör det lättare att jobba med sådana här trånga lägen i framtiden. Krysspår är ju koniska och "lyfter upp" en mejsel eller bits när man kommer till en viss (okänd) gräns i vridmomentet. Risken för sådant är mindre med Torx.
Men man kanske bara behöver öppna det här locket en gång?

Re: Backljusomkopplare på växellåda

Posted: Sat Oct 31, 2015 10:15 pm
by QV
med M40 (och inte stora medbringaren) ser jag ingen anledning till att modifiera skruvarna.
Vet man hur det ser ut så är det "inte så farligt" :lol:

/Jan

Re: Backljusomkopplare på växellåda

Posted: Sun Nov 01, 2015 12:16 am
by Pingvald Knäcke
Jag hade ett litet glatt h€lvte med de förbenade kryss-skruvarna. Kanske jag skulle passat på att byta ut dem... Nåja, i mitt fall berodde det slocknade backljuset på en brusten fjäder. Lyckades hitta ett "hemskt" icke-orginal på mitt jobb. Det fungerar, men hur länge? :lol: