Page 1 of 1

B20 170hk?

Posted: Tue Jan 05, 2016 8:05 pm
by Klanders
Har en b20 som jag håller på att trimma, mitt mål är 170hk. Det som är gjort åt den är: maxborrad, lättat svänghjul, balanserad vev, f-kam, portad och planad original topp med 44/35 ventiler (har 37 mm ventiler liggandes). Tänker använda dubbla 45or eller 48or. Tror ni att kammen och toppen kommer att räcka till eller behöver jag värre? Tacksam för svar

Re: B20 170hk?

Posted: Tue Jan 05, 2016 9:46 pm
by Hasse63
44/37 räcker långt om toppen är gjord av ett proffs, som ska anpassas efter motorn och dess innehåll. Du bör leta nån annan kam, Timo kan rekommendera dig.

Vad har du för tändning, och vad är maxborr?

Välkommen till forumet! :wink:

Re: B20 170hk?

Posted: Tue Jan 05, 2016 11:40 pm
by Arne
Ja, glöm F-kammen. Montrera gärna en programmerbar tändfördelare också, typ Ignition 123. Hur topppen är portad har stor betydelse, jag tror det kan bli svårt ändå att få ut 170 hk. Du borde komma nära ialla fall.

Re: B20 170hk?

Posted: Wed Jan 06, 2016 12:42 pm
by Biggles
Volvos orginalsats med R-kam o fabriksportad topp med dubbla 45 mm Solex,extraktor o 2" avgas uppgavs ju ge 160 hk DIN på 70-talet.
Toppeffekten är ju egentligen inte allt utan moment o körbarhet är nog så viktigt.
Weber är ju klart att föredra framför Solex pga att det är lättare med munstycken till dessa och på Solex är ju bränslemunstycket svårt att byta.

Det finns ju alternativ till R-kammen från Timo o KG som kan vara nog så bra och kanske tom ger lite mera. Volvo körde ju med 36 mm halsring om jag minns rätt o du kan få lite mera topp med 38 mm.
Skulle föreslå Weber DCOE-9 alt 16 med 45 mm hals o 38 mm halsring, 4.5 spridare, 130-140 bränsle o 180 luft på F9 emulsionsrör. Lågfart 50-55F8.
Ovanstående är ingen maxad inställning men en god grund.
Ett rätt inställd sprut med tändsystem kan ge 10 hk mera men kostar skjortan.
På tal om kammen så kolla att du har rätt geometri på vipparmsstället för om du utgått från en std b20 topp så är den väl planad ca 4-5 mm? Då blir det inte bra geometri utan du måste sänka vippstället. Fel geometri ger mindre lyft än avsett.

Re: B20 170hk?

Posted: Thu Jan 28, 2016 8:07 pm
by Klanders
Tack för alla svar, har fått tag på en portad och planad topp med 46/37 ventiler och en timo 840 kamaxel är beställd. En fråga till: Fungerar det med en standard oljepump, eller behöver jag en fullflödes?

Re: B20 170hk?

Posted: Thu Jan 28, 2016 8:25 pm
by Dimman
Standard pump räcker gott och väl förutsatt att den är i god kondition.
Det som oxå är viktigt är att du lägger krut (pengar) på tändning och förstärkt vevhusventilation.
Undvik Kina oljepump, Köping pump skall det va.

Re: B20 170hk?

Posted: Fri Feb 05, 2016 11:43 pm
by rallyezon
Tog TIMO 848 , 2x Dell*Orto DHLA45, 2,5" avgas , portad E-topp med ventiler 44/38,5 och KG-grenrör TYP 1.
Flödestestat insug 195 cfm, Kompressionsförhållande 11,5 : 1.Mahle-kolvar 92 mm.
Prestanda 175 hk, 210 Nm .