Page 1 of 2

Bakre vevaxeltätning

Posted: Tue Jan 26, 2016 4:58 pm
by droopy
Är det någon som vet när volvo började montera gummiringen i bakre vevaxeltätningen ? Och slutade med filtringen ?

Re: Bakre vevaxeltätning

Posted: Tue Jan 26, 2016 5:52 pm
by Per L
En snabb Googling ger att packboxen finns från och med 1975 på B20-motorn. Fast jag vet förstås inte om uppgiften är riktig!
http://www.alltombilen.com/laga_bilen_f ... atning-b20 (se mitt i inlägget)

Och här står det from 1974
http://www.140-klubben.org/se/forums/1/ ... -3857.html

Per L

Re: Bakre vevaxeltätning

Posted: Tue Jan 26, 2016 9:55 pm
by Lars Bd
Tittar man i reservdelskatalogen är det endast B20F i 240 (d.v.s. USA utförande) som har gummitätningen, A-motorn i resten av världen har fortfarande filtring. Enligt uppgift passar kåpan med gummitätningen från B21 direkt på B18/20.

Re: Bakre vevaxeltätning

Posted: Tue Jan 26, 2016 10:41 pm
by Per L
Har inte B21-motorn överliggande kamaxel?
Utan att ha en aning om det inbillar jag mig att denna kåpa inte behövs alls då!? Eller att B21-motorn har en kåpa av annat utförande!?

Per L

160127
Glöm detta inlägg. Av misstag tänkte jag i mitt svar på främre kåpan och denna tråd handlar ju om bakre kåpan!

Per L

Re: Bakre vevaxeltätning

Posted: Wed Jan 27, 2016 10:00 am
by Weber_b20
Kåporna är nästan identiska mellan b18/20 och nyare rödblock.. Så dom passar utmärkt mellan motorerna.
Kör själv med kåpa från b23 på min b20

Re: Bakre vevaxeltätning

Posted: Wed Jan 27, 2016 11:43 pm
by droopy
Packningen tätar ju mot vevaxeln och det är väl samma dimension på b18 och b20 och b21.
Anledningen till min första fråga var att jag letar donatorbil då jag vill byta till en modernare pacning som håller tätt bättre..

Re: Bakre vevaxeltätning

Posted: Thu Jan 28, 2016 12:36 am
by Weber_b20
Jag kanske inte riktigt begriper frågan, och svarar åthelsikes fel.. Men som jag förstår det? så har du kåpan med filtring nu??
Och du vill ha en modernare med packbox?

Ta från vilken nyare rödblock som helst är mitt svar.. Det är helt korrekt att det är samma dimension på b18/20 som b21, inkluderat ALLA rödblock tills dess att dom slutade tillverkas 1998 i volvo 940 :grin:

B21/b23/b230 skiljer sig med att dom även har stystift till bakre kåpan till vevaxeltätningen, vilket inte b18/b20 har.. Men det spelar ingen roll, skruvhålen är domsamma.

Packboxen passar dock inte i kåpan som det satt filtring i innan, så du måste byta kåpan också!
Och främsta anledningen till att man plockar från modernare rödblock OHC är väl främst utbudet av dessa!!

Per L tänkte ju på främre tätningen i sitt inlägg, och den packboxen kan man också ta från B21/b23 men man får då slipa/svarva/fräsa ur kåpan själv.. (jag slipade så gott jag kunde med filmaskin och tätade packboxen med blå silicon då det inte blev helt runt.. funkade det med) :twisted:

Re: Bakre vevaxeltätning

Posted: Thu Jan 28, 2016 9:50 am
by Per L
På tex Tradera ser man rätt ofta både främre och bakre gamla kåpor som sägs vara omsvarvade för att passa moderna packboxar av gummi. Så även bakre kåpan kan man tydligen svarva ur för att montera modernare tätning mot vevaxeln.

Per L

Re: Bakre vevaxeltätning

Posted: Thu Jan 28, 2016 10:17 am
by Arne
Om du tar den bakre kåpan från B21/B23 så tänk då på att de gängade skruvhålen för oljetråget är M6. B18/B20 har UNC 1/4"

Re: Bakre vevaxeltätning

Posted: Thu Jan 28, 2016 3:56 pm
by A-masen
En fråga i sammanhanget, kan man "byta ut" gängorna med Heli Coil till UNC 1/4"?

Jag skall inte göra något sådant, men frågan dök upp för mig.

Re: Bakre vevaxeltätning

Posted: Thu Jan 28, 2016 5:57 pm
by Lars Bd
Naturligtvis går det, det kan också fungera med att bara dra i 1/4" tappen. Den är ju något grövre (6,35mm) och belastningen på gängan är kanske inte så stor.

Re: Bakre vevaxeltätning

Posted: Thu Jan 28, 2016 6:03 pm
by Per L
Jag skulle i alla fall prova om det vore nödvändigt!
1/4" UNC har ju något större ytterdiameter än M6 så alla gamla M6-gängor borde försvinna när man borrar upp hålet och gängar för en helicoilgänga 1/4" UNC.

Ett alternativ är ju också att göra som föreslås ovan att bara gänga upp till 1/4" UNC men då blir nog gängan aningen svagare än en "riktigt" gängad 1/4" UNC. Jag tror inte heller att det har så stor betydelse i denna tillämpning. Det är ju verkligen inte hårt man skall dra dessa skruvar

Per L

Re: Bakre vevaxeltätning

Posted: Thu Jan 28, 2016 10:43 pm
by QV
När jag var 18 år så ville jag också ha simringar (de av gummi) i främre och bakre tätning. Nu förstår jag inte varför.
Om de skulle vara dåliga så byt. Du behöver inte bekymra dig mera.
Om du har stort läckage av olja fixa blockeringen i vevhusventileringen!

/Jan

Många vill ha vevhusventileringen från en tidig B18 eftersom den inte går tillbaka till förgasaren. Monterar man denna vevhusventilering så kommer den att skita ner underredet bra mycket mera än de få droppar som kommer ifrån tätningen vid vevaxeln.

Re: Bakre vevaxeltätning

Posted: Thu Jan 28, 2016 11:29 pm
by Weber_b20
Skitar den ner så mycket, lär det va nåt fel på motorn.. "Röret" ska ju bara leda bort avgaserna, så att dom inte kan ta sig in i kupeen..

Följer det med en massa oljesöl i röret så bör det ju finnas ett skapligt övertryck i motorn??

Re: Bakre vevaxeltätning

Posted: Sat Jan 30, 2016 8:01 pm
by QV
Möjligt.

Det tog 2500 mil innan oljeförbrukningen sjönk efter helrenovering med nyborrning, nya kolvar och ringar... osv

Under den tiden så försvann 1 liter på 250 mil. Förmodligen via vevhusventilationen med tanke på att rosten inte kan få något grepp på underedet!

/Jan

men mina nya filtringar på vevaxeln läcker inget :lol: