Page 2 of 2

Re: Bakre vevaxeltätning

Posted: Sat Jan 30, 2016 10:11 pm
by Arne
Har man trimmat motorn något så är det en fördel med simringar.

Re: Bakre vevaxeltätning

Posted: Sat Jan 30, 2016 10:51 pm
by Lars Bd
På vilket sätt är radialtätningen bättre än filtring vid trimmning?

Re: Bakre vevaxeltätning

Posted: Sun Jan 31, 2016 8:47 pm
by Arne
Tål högre varvtal utan att släppa genom olja.

Re: Bakre vevaxeltätning

Posted: Fri Feb 19, 2016 1:02 pm
by amazon guy
På tal om filtring i bakre vävaxeltätning, kan någon förklara Volvos tanke bakom att montera filtring istället för packbox? Det fanns ju packboxar redan i vad jag vet början på 60talet, så varför envisas med att använda en sån nonsens som filtring? Helt obegripligt....när jag köpte min ´69 så läckte den som en såll därifrån....är helt medveten om att packboxen hade inte heller hållt i 46 år, men hur länge håller en filtring egentligen?

Dennis

Re: Bakre vevaxeltätning

Posted: Fri Feb 19, 2016 1:47 pm
by StefanM
en filtring som är korrekt monterad och motorn är i skick kan hålla otroligt länge om den inte torkar ut vilket är det vanligaste felet. Bilen står väldigt länge och den blir torr och de första sekunderna utan olja eldar upp dem. En del har ju monterat dem torra och råkar ut för samma grej...........
Att bara se de som en dålig grej fungerar alltså inte för sååå dåliga är de inte.

Re: Bakre vevaxeltätning

Posted: Fri Feb 19, 2016 2:15 pm
by amazon guy
StefanM wrote:en filtring som är korrekt monterad och motorn är i skick kan hålla otroligt länge om den inte torkar ut vilket är det vanligaste felet. Bilen står väldigt länge och den blir torr och de första sekunderna utan olja eldar upp dem. En del har ju monterat dem torra och råkar ut för samma grej...........
Att bara se de som en dålig grej fungerar alltså inte för sååå dåliga är de inte.
Ha, inte vet jag, har i alla fall inte vågat att sätta dit en filtring igen för det är ju ett jäkla jobb för bara ett experiment.....samtidigt som så övertygat om dess förträfflighet blev jag inte heller......

Dennis

Re: Bakre vevaxeltätning

Posted: Fri Feb 19, 2016 3:19 pm
by Per L
Kan det inte vara så enkelt att filttätningen är ett arv efter B14 och B16 och att man inte tyckt att det var värt pengarna att göra om konstruktionen mitt i en motors produktlivslängd.

På min P1800 sitter det ju P-boxar på flera ställen som i tex bakaxeln, styrsnäckan och överväxeln. Så P-boxen var inte bara känd utan också använd av VOLVO på den tiden (i alla fall av deras underleverantörer).

Per L

Re: Bakre vevaxeltätning

Posted: Fri Feb 19, 2016 4:08 pm
by amazon guy
Per L wrote:Kan det inte vara så enkelt att filttätningen är ett arv efter B14 och B16 och att man inte tyckt att det var värt pengarna att göra om konstruktionen mitt i en motors produktlivslängd.

På min P1800 sitter det ju P-boxar på flera ställen som i tex bakaxeln, styrsnäckan och överväxeln. Så P-boxen var inte bara känd utan också använd av VOLVO på den tiden (i alla fall av deras underleverantörer).

Per L
Låter ganska sannolikt....det krävdes ju kåpemodifiering för en standardmått packbox.....

Re: Bakre vevaxeltätning

Posted: Fri Feb 19, 2016 5:31 pm
by Lars Bd
Materialet i tätningarna på B21 och framåt är viton då det gummi som fanns på 60-talet inte tålde värmen i motorn, en oljeindränkt filtring har däremot inga problem med varm motorolja. Så anledningen är sannolikt att inget annat material fanns med en livslängd och ett pris som var acceptabelt.
Även idag är Viton relativt ovanligt i tätningsringa/radialtätningar.

Re: Bakre vevaxeltätning

Posted: Fri Feb 19, 2016 7:41 pm
by Lars Bd
Arne wrote:Om du tar den bakre kåpan från B21/B23 så tänk då på att de gängade skruvhålen för oljetråget är M6. B18/B20 har UNC 1/4"
Alternativet är då att ta en kåpa från B30 69-73 som bör ha rätt gänga (1/4") enligt http://volvo1800pictures.com/vm/2/2_htm ... ttning.php har B30 inte filttring.

Re: Bakre vevaxeltätning

Posted: Mon Feb 22, 2016 4:13 pm
by StefanM
värt att poängtera är ju att det finns mängder med andra motorer som har filtringar utan problem. Det är ju inget som är isolerat till volvo direkt.

Re: Bakre vevaxeltätning

Posted: Mon Feb 22, 2016 6:17 pm
by amazon guy
StefanM wrote:värt att poängtera är ju att det finns mängder med andra motorer som har filtringar utan problem. Det är ju inget som är isolerat till volvo direkt.
Personligen har jag hittills bara jobbat med Porsche 356 och 50-60tals Alfa Giuliettas motorer, eller snarare plockat isär än att sätta ihopa dom igen, och ingen av dom hade filtring som vevaxeltätning, så när jag hittade den på Amazonen så kom det som en chock :S , trodde först att det var någon klåpare före mig som satt dit den som nåt slags tillfällig lösning..... :roll:

Dennis

Re: Bakre vevaxeltätning

Posted: Mon Feb 22, 2016 6:55 pm
by QV
Chock eller inte
Jag ser inte bekymret

Jag har långt större bekymmer med korkpackningen till ventilkåpan än vad jag någonsin har haft med filtringen.
Den läcker nämligen olja... några droppar.

Skall vi kolla på den stora läckan så är det vevhusventileringen

Men när det gäller olja och sådant får folk göra som de vill. Det är inte mina pengar

/Jan

Jag säger alltså inte att simringar är bättre/sämre än filtringen utan att filtringen gör sitt jobb. Skall man lägga pengar på att förbättra bilen ifrån dess grund så är ny fördelare och elektronisk tändning bättre investering enligt mig. Detta tillsammans med en M41 så blir det rätt trevligt. Men folk gör som de vill. Om den rullar på vägen är jag nöjd.