Page 1 of 1

kam B20

Posted: Thu Mar 03, 2016 6:53 pm
by Gravis
Hej,

Vilken av K eller F kam rekommenderar ni till en nyrenoverad B20 med steg 2 topp, dubbla 45or, 085 fördelare, extraktor samt 2" avgassystem.

Jag har läst en del men skulle vilja ha era egna erfarenheter att basera mitt beslut på. Jag vet att det finns modernare kammar att sätta i men jag vill ha en volvoprofil. kamdata har jag tagit del av men det är svårt att omsätta det till praktisk funktionalitet.

Jag vill ha en trevlig och körbar karaktär på bilen från hyggligt låga varv men en del mos på toppen också ' :D

//Gravis

Re: kam B20

Posted: Thu Mar 03, 2016 9:16 pm
by Arne
K-kammen är för slö, F-kammen är inte trevlig körmässigt. Är du ute efter effekt så är F-kammen att föredra. Om du inte väljer en urmodig kam skulle du kunna prova KG19 istället.

Re: kam B20

Posted: Thu Mar 03, 2016 9:52 pm
by Gravis
Hej,

Jag kanske får lov att ändra mig och gå från de gamla volvoprofilerna, KG17 och 19 har jag läst mycket positivt om. Det viktiga är att motorn får en jämn och fin tomgång och får ett fint register från botten och upp. behöver inte varva en massa.

//Gravis

Re: kam B20

Posted: Sun Apr 03, 2016 2:44 pm
by mekomaskin
KG17 blir en mycket lättkörd motor. Se bara till att du inte får för hög grundkomp. Många gamla trimtoppar är för mycket planade för snällare kamaxlar.

Re: kam B20

Posted: Thu Apr 07, 2016 5:08 pm
by Hasse63
Har under många år haft typ samma "bontrim" och har då använt D-kammen (nästan exakt som K) tillsammans med DCD 36/36, till det lite olika toppar och på slutet med HIF6or vilka jag nu kommer fortsätta med... Har länge velat ha "lite mer" och har nu kommit över en väldigt fin NH48 kam slipad av Professorn i Ume. Så, jag har äntligen övergett volvoprofilerna. Det tycker jag du också ska göra, för du kommer vilja också vilja ha mer... Tro mig ;)