Tumgängor?
Posted: Sun Apr 10, 2016 12:39 pm
Eftersom Volvo hade tumgängor förr, på Volvo Amazontiden, så ställer jag min fråga här på detta eminenta Volvoforum där tumgängor är vardagsmat.
Jag behövde byta en drivrem på min snöslunga tidigare i vinter. Själva rembytet är avklarat, men jag har lyckats slarva bort dom två skruvar som håller fast kåpan över remmen och transmissionen. Vanliga M6 går i ungefär 1 och 1/4 varv, sedan är det tvärstopp. Och jag vågar inte ta i om det är fel gängor. Jag har även prövat från andra sidan om det skulle vara skräp i gängorna just där, en svetsad mutter mot en 2 mm plåt. Men det blir samma resultat. Stopp efter 1 1/4 varv. 1/4" UNC har jag också prövat men den är för stor i diametern. Den går inte in alls.
Har ni något förslag på skruvar med rätt gängor?
Vintern är ju slut för den här gången, men om lite mer än ett ½-år är det dags igen. Och snöslungan: Stiga Patrol, några år gammal. Om någon undrar, den gör sin tjänst bra, men klarar inte blötsnö! Den fungerar alltså som det är tänkt bara i minusgrader.
Jag behövde byta en drivrem på min snöslunga tidigare i vinter. Själva rembytet är avklarat, men jag har lyckats slarva bort dom två skruvar som håller fast kåpan över remmen och transmissionen. Vanliga M6 går i ungefär 1 och 1/4 varv, sedan är det tvärstopp. Och jag vågar inte ta i om det är fel gängor. Jag har även prövat från andra sidan om det skulle vara skräp i gängorna just där, en svetsad mutter mot en 2 mm plåt. Men det blir samma resultat. Stopp efter 1 1/4 varv. 1/4" UNC har jag också prövat men den är för stor i diametern. Den går inte in alls.
Har ni något förslag på skruvar med rätt gängor?
Vintern är ju slut för den här gången, men om lite mer än ett ½-år är det dags igen. Och snöslungan: Stiga Patrol, några år gammal. Om någon undrar, den gör sin tjänst bra, men klarar inte blötsnö! Den fungerar alltså som det är tänkt bara i minusgrader.