Page 1 of 1

Kopplingen dog under vintern

Posted: Tue May 17, 2016 1:03 pm
by Hans-Örjan
Hej.
I höstas köpte jag en Amazon -64, och körde in den i garaget. Lite pyssel av och till har det blivit under vintern, men inget körande.
Döm om min förvåning när jag häromveckan skulle köra ut den på gårdsplan och då upptäckte att NäHää.... Någon frikoppling fanns det inte! :evil:

Under vintervilan i uppvärmt garage har kopplingen, som fungerade klanderfritt det lilla jag körde i höstas - något hundratal meter, plötsligt upphört att fungera.

Vad i hela glödheta h-e kan ha hänt??? :shock:

Re: Kopplingen dog under vintern

Posted: Tue May 17, 2016 1:16 pm
by Lars Bd
Det är inget unikt du råkat ut för, ibland händer det vid längre vila att lamellen fastnar i svänghjul eller tryckplatta. Om du startar med växel i och kör en stund med kopplingen nertryckt så släpper det nog. Man kan behöva belasta kopplingen genom att omväxlande gasa och bromsa, fortfarande med kopplingen nere.

Re: Kopplingen dog under vintern

Posted: Tue May 17, 2016 1:46 pm
by Hans-Örjan
Wow, snabbt svar... :D

Nu ska vi se om jag förstår dig korrekt:

* Jag ska starta med ettans växel i och kopplingspedalen... uppe? Dvs ryckstart?
* Därefter trampa ner kopplingspedalen, gasa lite...
* ...och sedan, med pedalen uppsläppt, köra lite till och omväxlande gasa på och bromsa in?

Ursäkta min förvirring :shock:

Re: Kopplingen dog under vintern

Posted: Tue May 17, 2016 3:39 pm
by Lars Bd
Lars Bd wrote: kör en stund med kopplingen nertryckt så släpper det nog
Grunden är att kopplingspedalen skall hållas nertryckt från det att du startar motorn tills kopplingen har släppt det vill säga under hela operationen med start broms gas broms gas........ Om man får kramp i benet efter "några timmar" kan man naturligtvis släppa upp pedalen och vila men då pedalen är uppe kommer inte kopplingen att släppa.

En förutsättning är naturligtvis att inte all vätska runnit ur hydrauliken eller att på senare modeller vajern har gått av.

Re: Kopplingen dog under vintern

Posted: Tue May 17, 2016 7:22 pm
by Zappafan
Var med om samma sak, men då hade min stått 7 år :| , men j.. vad den satt, höll på att ge upp men till slut så... tycks ha läst nånstans att orginalkoppling hade mer tendens att fastna än "aftermarket".. (eller om det var tvärtom..) är det ingen risk med kopplingslagret om man håller på för länge?

Re: Kopplingen dog under vintern

Posted: Tue May 17, 2016 7:31 pm
by QV
Så länge som min älskade sambo håller nere kopplingspedalen vid alla möjliga typer av stopp var dag är det nog inte många som klarar av....
Tryckplattan och uttrampningslagret rasade vid 20000 mil (själva kopplingslammelen var OK) så om ni håller nere pedalen i någon kvart eller så känns inte som något större problem.

/Janne

Re: Kopplingen dog under vintern

Posted: Tue May 17, 2016 8:29 pm
by Hans-Örjan
Nu så! TACK!! Nu fattar jag hur du menar, Lars! :lol:
Det får bli en övning för helgen.

Tack ni övriga också :grin:

Re: Kopplingen dog under vintern

Posted: Tue Aug 02, 2016 5:41 pm
by Hans-Örjan
Long time passed.... Barnbarn och motorcyklande tar sin tid :mrgreen:

Nu har jag kommit underfund med att det är huvudcylindern som har sagt upp sig, Efter demonteringen kunde jag konstatera att tryckstången som sitter i kopplingspedalen helt och hålet saknar kontakt med om inte verkligheten så iaf tryckstången i cylinderloppet.

Aha! tänkte jag och googlade... utan att bli särdeles mycket klokare. Eftersom det finns renoveringssatser måste man ju kunna öppna huset. Men hur?
Den här bilden visar vad jag surrar om. http://www.cvi-automotive.se/images/2.1 ... -1968.jpeg

Men som sagt, hur öppnar jag huset? Bättre fråga innan jag våldar sönder något (ännu mera)... :shock:

Re: Kopplingen dog under vintern

Posted: Tue Aug 02, 2016 6:55 pm
by Hans-Örjan
TjoHoo !!! :lol: jag fattade hur!!

Under gummimuffen hittade jag låsringen, och när den väl var borta var det bara att dra isär, och upptäcka....

...att "tryckkolven" sitter som berget i loppet... :cry:

Nåja, lite WD40 och lite tid fixar säkert det. Eller inte. Jag återkommer i ärendet.

:-)

Re: Kopplingen dog under vintern

Posted: Tue Aug 02, 2016 9:08 pm
by Arne
Sätt i en fettnippel och pumpa ut kolven.

Re: Kopplingen dog under vintern

Posted: Wed Aug 03, 2016 5:49 am
by Hans-Örjan
Japp! :!: Swedol ska få chansen att leverera en fettnippel idag - eller kanske Mekonomen har en?
Frågan är om jag ska prova den gamla husmorskuren att låta hela huset ligga i diesel ett tag först?
Eller är det dåligt för materialet... :?:

Re: Kopplingen dog under vintern

Posted: Mon Aug 08, 2016 9:39 pm
by QV
Jag hade mina kopplingsdetaljer liggandes i Diesel i några år utan att det gjorde någon som helst nytta...
Kanske RME diesel är bättre men då är det inger husmodersknep längre för då fann inte RME....

Fettnippel är grejen

Ta en lämplig bromrörsnippel som passar.
Gänga M6 (eller om det var M5)och dra fast nippeln.
Dunka in kolven i huvudcylindern i botten med en körnare eller motsvarande :D
Rensa ytterkant med fil papper kniv så det blir rent
Pumpa ut kolven med fett
När fettet smiter förbi upp i behållaren så får du bra ut kolven för hand.
Har du rengjort kanten för dåligt är det bara att slå in kolven igen och rengöra bättre...

/Jan

Re: Kopplingen dog under vintern

Posted: Sun Aug 21, 2016 8:27 pm
by Hans-Örjan
Per aspera ad astra. :mrgreen:

Nu är cylindern, efter att ha legat i Coca-Cola ett tag, kommen i delar. Kolven gick att trycka ut med fettsprutan,
slangen passar behändigt nog direkt i gängan för utgående rör. Allt är putsat och kollat,ochjag kan inte finna vare
sig porer eller repor i kolv eller hus. Så jag har satt ihop den igen, och den känns fungera fint i handen.

I veckan är tanken att återmontera den i bilen, och fylla med vätska. Visst är det samma vätska - "bromsolja" - som används
i bromssystemet? Planen är att fylla såväl rörlednng, cylinderhus och reservoar med hjälp av en 50 ml spruta,Förmodigen
måste jag försöka lufta nere vid slavcylindern...

Wish me luck...! :roll: :lol:

Re: Kopplingen dog under vintern

Posted: Sun Aug 21, 2016 10:09 pm
by A-masen
Pelle Söderström som bygger sin 16-cylindriga motor talar sig varm för en rostlösningsolja som heter Caramba. (Passande namn i sammanhanget) Han är ju ingen tillfällighetsmekaniker precis. Han mäter och beräknar och provar och testar plus att han jobbar som någon sorts konstruktör.
Läs mer här: http://www.sweet16.se/
Därmed inte sagt att det ena är bättre än det andra. Det är förmodligen ett medel bland flera andra även om det sticker ut lite "längre" än dom andra.

Re: Kopplingen dog under vintern

Posted: Mon Aug 29, 2016 7:51 pm
by QV
Ja det är samma men jag rekomenderar DOT5 (Silikon) istället för det vanliga DOT4

Finns en tråd om ämnet och nästa år skall jag efter 10 års brukande plocka ner systemet för kontroll.

/Jan