DRAGKROK!!!

Plåt Glas krom och emblem. Moderatorer
Post Reply
Dirty Amazon
Posts: 29
Joined: Thu Oct 21, 2004 4:20 pm
Location: Sumpan
Contact:

DRAGKROK!!!

Post by Dirty Amazon »

Jag har införskaffat mig en dragkrok. Nu ska den monteras. Problem.
Modellen är den som fästes bakom tanken med ett förstärknings järn intill tanken och i fästena till kofångaren. Och så är det ytterligare 4 skruv hål som måste borras och dom hammnar i hålrummet i bakluckans bakre kants inner och ytter vägg(där kablarna mellan lysena går).

Hur fan ska jag få in muttrarna där?

På bilen jag tog den från satt muttrarna svettsade i hålrummet, men det måste ha gjorts från fabrik.

Finns det någon som monterat en liknande skapelse så är jag tacksam för all hjälp jag kan få.
Fabrikat: VOLVO 131341 T
Årsmodell: 1970
Färg: Flerfärgad
Fredde_F
Posts: 125
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:48 pm
Location: Karlstad
Contact:

Dragkrok

Post by Fredde_F »

Hade precis samma problem när jag skulle montera dragkroken på min 69a efter renovering. Då renoveringen inte påbörjades av mig så hade jag ingen aning om hur det skulle sitta.
Efter en del klurande och letande så hittade jag ett långt plattjärn med gängade hål i bland delarna jag hade över. Detta skulle träs in i hålrummet bakom tanken och sedan skulle bulten skruvas i de gängade hålen.

/Fredrik
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Exakt så!

Har man inget plattjärn kan man tillverka ett genom att ta en bit 40mm 25-30mm brett plattjärn, borra hål och punktsvetsa dit 4 muttrar på ovansidan. Håldelningen måste ju dock stämma med den på krokens fästjärn.

Se till att rostskydda ordentligt när du borrar i karossen bara. När du har rostskyddat kan du täta med lite karosskitt samtidigt som du bultar fast kroken i karossen.
Dirty Amazon
Posts: 29
Joined: Thu Oct 21, 2004 4:20 pm
Location: Sumpan
Contact:

Post by Dirty Amazon »

Har hittat ett plattjärn med punktade muttrar. Tack för tippsen.
Fabrikat: VOLVO 131341 T
Årsmodell: 1970
Färg: Flerfärgad
Post Reply