Christine 12134VK
Re: Christine 12134VK
Om det är kannringar så märker man det med ett leak down test.
Har inte läst igenom tråden men kompvärden, har du det?
Har du kollat lyfthöjden på kamen?
Att nockar slits ned är ju inte så ovanligt och det är rätt kraftigt om det händer.
Tappade 2mm lyfthöjd på min. Man kan fortfarande ställa ventilspelet men man ser med blotta ögat vilken nock som är sliten om någon drar runt motorn på starten och du kollar lyfthöjden med ventilkåpan av. (inget tändsystem på)
Blir du osäker så mät med tummstocken
Har inte läst igenom tråden men kompvärden, har du det?
Har du kollat lyfthöjden på kamen?
Att nockar slits ned är ju inte så ovanligt och det är rätt kraftigt om det händer.
Tappade 2mm lyfthöjd på min. Man kan fortfarande ställa ventilspelet men man ser med blotta ögat vilken nock som är sliten om någon drar runt motorn på starten och du kollar lyfthöjden med ventilkåpan av. (inget tändsystem på)
Blir du osäker så mät med tummstocken
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Re: Christine 12134VK
Har kompat o det ligger strax över 11 på alla 4 både utan och med olja i cylindern.
Däremot har ett nytt fenomen uppstått; den vägrar gå på tomgång, går ojämnt med lite gas och spottar vatten o vit rök ur avgasröret. Tänkte först att det var kondensvatten då den stått orörd ett tag.
Tror att jag måste plana o ny packning till topp o slipa ventiler men ska fråga en gamling jag tror kan hjälpa mig.
Tänk positivt; nu "kvävs" hon inte vid gaspådrag men istället går hon ju inte på tomgång
Däremot har ett nytt fenomen uppstått; den vägrar gå på tomgång, går ojämnt med lite gas och spottar vatten o vit rök ur avgasröret. Tänkte först att det var kondensvatten då den stått orörd ett tag.
Tror att jag måste plana o ny packning till topp o slipa ventiler men ska fråga en gamling jag tror kan hjälpa mig.
Tänk positivt; nu "kvävs" hon inte vid gaspådrag men istället går hon ju inte på tomgång
Re: Christine 12134VK
För att svara på frågan (istället för att svamla) så har jag inte kollar lyfthöjd på kam. Bara mätt spelet på ventilerna (0,40mm).
Re: Christine 12134VK
Om jag skulle tänka igenom det här igen:
jag var ute o åkte när allt det här började.
Precis svängt och skulle trampa ner gasen igen när hon kväver sig. Släpper gasen o då kommer hon tillbaka. Krypkör sista kilometrarna hem.
Då gick hon på tomgång o lite gas.
Nu (med nya stift, nytt lock o rotor, tändningen nedställd till 10 från 35 på ca 800v/m) går hon inte alls på tomgång men tål gas. Choken påverkar inget alls, hon dör om jag släpper gasen...
Helt klart har allt jag gjort påverkat nåt, eller är det normalt att hon beter sig så om packningen mellan topp o block är gången???
Kan jag skapat nåt övertryck i motorn när jag kopplade vevhusventilationen enligt boken???
Tack på förhand för hjälp o förståelse
jag var ute o åkte när allt det här började.
Precis svängt och skulle trampa ner gasen igen när hon kväver sig. Släpper gasen o då kommer hon tillbaka. Krypkör sista kilometrarna hem.
Då gick hon på tomgång o lite gas.
Nu (med nya stift, nytt lock o rotor, tändningen nedställd till 10 från 35 på ca 800v/m) går hon inte alls på tomgång men tål gas. Choken påverkar inget alls, hon dör om jag släpper gasen...
Helt klart har allt jag gjort påverkat nåt, eller är det normalt att hon beter sig så om packningen mellan topp o block är gången???
Kan jag skapat nåt övertryck i motorn när jag kopplade vevhusventilationen enligt boken???
Tack på förhand för hjälp o förståelse
Re: Christine 12134VK
Så, då har jag skruvat igen
Nu går hon på tomgång och med gas, även på varv över 12-1500
MEN hon sotar stiften o ryker svart i avgaserna.
Skruvandet går vidare
Nu går hon på tomgång och med gas, även på varv över 12-1500
MEN hon sotar stiften o ryker svart i avgaserna.
Skruvandet går vidare
Re: Christine 12134VK
Byt fördelare om du har möjlighet.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Re: Christine 12134VK
Hej Lars, det ska jag pröva! Det borde finnas en 077 fördelare på nån skrot i närheten
Re: Christine 12134VK
Det spelar ingen större roll vilken B18/20 bilfördelare du testar så har du en eller kan låna prova den först.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Re: Christine 12134VK
Efter att spenderat sommaren med att prova ”allt” i tändningsväg så kom kompisen o ryckte i spjällaxeln på förgasaren o sa ”du har glapp här, men det vet du eller?”
Sen fick Christine vila i väntan på att jag ska våga slå isär förgasaren..
Tjoho, nytt vinter projekt
Sen fick Christine vila i väntan på att jag ska våga slå isär förgasaren..
Tjoho, nytt vinter projekt
Re: Christine 12134VK
Det var länge sen man skrev nåt, men amazonen har inte stått still
Fick tillslut skickat förgasaren på renovering o det är super!
Men jag verkrar inte få ner tomgången på motorn
Hjälp mig tänka lite; jag ställde svänghjulet på 0, kollade så vipparmarna var lösa, skåran i tåndfördelaren pekade mot 1:ans cylinder o rotor lite före skåran i tåndfördelaren. Startade upp henne o hon spottade igång nästan direkt
Men tomgången verkar hög?! Enligt min multimeter/varvräknare så ligger jag på ca1100-1300 varv med svajig tomgång. Nya stift och andra tänddelar kanske hjälper men hur sänker jag tomgången?
Fick tillslut skickat förgasaren på renovering o det är super!
Men jag verkrar inte få ner tomgången på motorn
Hjälp mig tänka lite; jag ställde svänghjulet på 0, kollade så vipparmarna var lösa, skåran i tåndfördelaren pekade mot 1:ans cylinder o rotor lite före skåran i tåndfördelaren. Startade upp henne o hon spottade igång nästan direkt
Men tomgången verkar hög?! Enligt min multimeter/varvräknare så ligger jag på ca1100-1300 varv med svajig tomgång. Nya stift och andra tänddelar kanske hjälper men hur sänker jag tomgången?
Re: Christine 12134VK
Är det fotfarande en HIF förgasare? Kontrollera att bussningarna till spjällaxeln är ipressade så att de precis nuddar spjället, annars tar den tjuvluft genom utrymmet som bussningen ska fylla upp.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Re: Christine 12134VK
Har inte kollat i förgasaren, men lämnade den till Förgasarteknik.
Kollar med stroboskop men verkar som jag inte får ordentlig kontakt med lampan för den tänder inte varje gång cylindern tänder?? Eller är det så att lampan inte tänder för att cylindern inte tänder?! Det är Blåtema strob med klo som sätts runt tändkabeln.
Om jag byter stift (nya, inte rengjorda), lock, rotor och kablar men felet är kvar, är det då fördelaren som är glapp eller är det brytarspetsar eller kondensatorn?
Eller i värsta fall; en kombination av allihop🤯
Kollar med stroboskop men verkar som jag inte får ordentlig kontakt med lampan för den tänder inte varje gång cylindern tänder?? Eller är det så att lampan inte tänder för att cylindern inte tänder?! Det är Blåtema strob med klo som sätts runt tändkabeln.
Om jag byter stift (nya, inte rengjorda), lock, rotor och kablar men felet är kvar, är det då fördelaren som är glapp eller är det brytarspetsar eller kondensatorn?
Eller i värsta fall; en kombination av allihop🤯
Re: Christine 12134VK
Regel nummer 1 till 10 inom felsökning lyder lita inte på någon annan och inte heller på dig själv. Dubbelkolla allt inklusive tjuvluft vid vevhusventilation och eventuellt bromsservo. Vet du hur man ställer tomgången på dessa med elektrisk tomgångsventil?
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Re: Christine 12134VK
Nä, det vet jag inte men vet ju inte direkt hur man ställer tomgång på en utan heller, därför jag hänger jär
Tänkte på ventilen som på vacuumet; ställa in med den funktionen bortkopplad? Har inte hittat nån tjuvluft nånstans. Startgas direkt i förgasaren kväver motorn.
Tänkte på ventilen som på vacuumet; ställa in med den funktionen bortkopplad? Har inte hittat nån tjuvluft nånstans. Startgas direkt i förgasaren kväver motorn.