Christine 12134VK
Re: Christine 12134VK
Det kan även vara så att den ojämna gången inte alls beror på vevhusventilationen utan bara råkade komma exakt samtidigt som dina skruvningar. Kanske du kom åt något annat eller att brytaren är sliten så att den inte öppnat. Kolla tändningen.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Re: Christine 12134VK
Ok, det ska jag göra, tack för tipsen
Re: Christine 12134VK
Glömde skriva att du kan plugga vevhusventilationsnippeln i insuget under felsökningen, blir det ingen skillnad annat än att tomgången blir något lägre bör vevhusventilationen vara oskyldig. Omvänt, blir det bra är vevhusventilationen skyldig.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Re: Christine 12134VK
Den slangen som satt från början (mellan insug o oljefälla) var ju pluggad med nån plastspets typ sån som sitter på
stora tuber för kitt o silikon...
Jag ska testa lite när möjlighet ges de närmaste dagarna iaf.
Tack igen
stora tuber för kitt o silikon...
Jag ska testa lite när möjlighet ges de närmaste dagarna iaf.
Tack igen
Re: Christine 12134VK
Sotiga stift men annars såg stiften bra ut o sotig i förgasaren..
Gjorde rent o då gick den bättre på tomgång. Men den orkar fortfarande
inget när man gasar... Nästan som den kväver sig när man trampar ner.
Har inte kollat brytarna eller elektrodavstånd på tändstift för jag hittade inte bladmått
Men tänker att de knappast är problemet här.
Pluggade insuget men det gjorde ingen skillnad.
Gjorde rent o då gick den bättre på tomgång. Men den orkar fortfarande
inget när man gasar... Nästan som den kväver sig när man trampar ner.
Har inte kollat brytarna eller elektrodavstånd på tändstift för jag hittade inte bladmått
Men tänker att de knappast är problemet här.
Pluggade insuget men det gjorde ingen skillnad.
Re: Christine 12134VK
Jag gillar ju inte fördelarna, de får inget underhåll och blir sämre med tiden.
Har du en distikt fjäderkraft som drar tillbaka rotorn?
Har du en tändinställningslampa? Iså fall står tändningen "still" på ett gradtal vid konstant motorvarv eller "hoppar den runt"
Har du en distikt fjäderkraft som drar tillbaka rotorn?
Har du en tändinställningslampa? Iså fall står tändningen "still" på ett gradtal vid konstant motorvarv eller "hoppar den runt"
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Re: Christine 12134VK
Tror mer o mer att det kommer in extra luft nånstans..
Tänkte prova med slangklämmor på de nya slangarna o se om det blir bättre.
Sen tänkte jag nytt lock o rotor (kan inte skada).
Kan vacuumklockan på fördelarna vara del av orsaken?
Slangen mellan fördelade o förgasare sitter bra o verkar hel.
Tänkte prova med slangklämmor på de nya slangarna o se om det blir bättre.
Sen tänkte jag nytt lock o rotor (kan inte skada).
Kan vacuumklockan på fördelarna vara del av orsaken?
Slangen mellan fördelade o förgasare sitter bra o verkar hel.
Re: Christine 12134VK
Såg ditt inlägg nu QV
"distinkt fjäderkraft som drar tillbaka rotor"??
Kan du förklara hur du menar? Jag har inget glapp i fördelaren, om det är vad du menar.
Nej, har ingen tändställningslampa.
"distinkt fjäderkraft som drar tillbaka rotor"??
Kan du förklara hur du menar? Jag har inget glapp i fördelaren, om det är vad du menar.
Nej, har ingen tändställningslampa.
Re: Christine 12134VK
Om du vrider rotorn ska fjäderkrafterna från centrifugalregulatorn kännas som
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Re: Christine 12134VK
under rotorn sitter en liten tuss som skall ha en droppe olja. Det är (nästan) ingen som känner till denna tuss.
Sitter även på VAG med brytalöst... och då får den om möjligt ännu mindre service.
Så när man vrider rotorn (åt det håll som går) så skall det gå jämt och när man släpper den skall den fjädra tillbaka till ändläget.
Är den "lealös" så har du en orkeslös motor.
Sitter även på VAG med brytalöst... och då får den om möjligt ännu mindre service.
Så när man vrider rotorn (åt det håll som går) så skall det gå jämt och när man släpper den skall den fjädra tillbaka till ändläget.
Är den "lealös" så har du en orkeslös motor.
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Re: Christine 12134VK
En stroboskoplampa kostar 300 kr på Biltema. Det är en mycket bra investering speciellt om man framhärdar och kör med brytarspetsar. Dom behöver ju justeras med jämna mellanrum. http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... 000020145/
Tidigare var det så att den som hade en stroboskoplampa var en populär person. Dom flesta behövde kontrollera och justera sina brytarspetsar i bilarna. Där "cirkulerade" ofta dessa viktiga instrument i bekantskapskretsen av hobbymekaniker och jobbarkompisar.
I dag har ju alla bilar elektronisk datastyrd tändning, men hobbybilar finns ju ännu. Är man riktigt spendersam och vill satsa på sin hobbybil så finns det ju elektroniska brytarlösa fabriksnya fördelare, men det kostar tre - fyra tusenlappar.
Tidigare var det så att den som hade en stroboskoplampa var en populär person. Dom flesta behövde kontrollera och justera sina brytarspetsar i bilarna. Där "cirkulerade" ofta dessa viktiga instrument i bekantskapskretsen av hobbymekaniker och jobbarkompisar.
I dag har ju alla bilar elektronisk datastyrd tändning, men hobbybilar finns ju ännu. Är man riktigt spendersam och vill satsa på sin hobbybil så finns det ju elektroniska brytarlösa fabriksnya fördelare, men det kostar tre - fyra tusenlappar.
Re: Christine 12134VK
Tack för alla tips o förståelsen
Har pillat på rotorn o den fjädrar tillbaka.
Spelar det nån roll vilken olja man duttar i under rotorn o hur ofta ska det duttas??
Fast det var fettat under rotorn..
Har tittat på Biltema o det kan bli en tändinställningslampa o en multimeter att mäta varvtal med när lönen kommer. Fantiserar om brytarlöst eller 123-ignition när jag verkligen ska drömma
Har pillat på rotorn o den fjädrar tillbaka.
Spelar det nån roll vilken olja man duttar i under rotorn o hur ofta ska det duttas??
Fast det var fettat under rotorn..
Har tittat på Biltema o det kan bli en tändinställningslampa o en multimeter att mäta varvtal med när lönen kommer. Fantiserar om brytarlöst eller 123-ignition när jag verkligen ska drömma
Re: Christine 12134VK
Använd motorolja till filtbiten och dutta minst vid varje oljebyte.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Re: Christine 12134VK
Ska ut i eftermiddag med min Biltema stroboskop o mina bladmått..
Tänkte kolla avstånd på brytare, tändstift o ventilerna.
Jag köpte ingen varvtalsmätare o det kanske jag måste ha?
Men OM alla avstånd är bra o stroboskoplampan blinkar 10 grader F.ö.d på tomgång..
Vad är rimligt nästa steg?
Tipsa gärna om trådar
Tänkte kolla avstånd på brytare, tändstift o ventilerna.
Jag köpte ingen varvtalsmätare o det kanske jag måste ha?
Men OM alla avstånd är bra o stroboskoplampan blinkar 10 grader F.ö.d på tomgång..
Vad är rimligt nästa steg?
Tipsa gärna om trådar
Re: Christine 12134VK
Om det är en A-motor, (kom ni fram till det? Jag hittar inget klart besked om det i tråden) så skall tändningen vara 21 - 23° f.ö.d vid 1500 varv.
Om det är en B eller E-motor skall tändningen i stället vara 10° vid ca 6 - 800 varv.
Sedan är jag inte helt påläst, men vid något högre varvtal 3 - 4000 (?) fungerar inte den ställbara förtändningen längre. Den "står på max" därefter. Någon annan kan säkert mer om detta?
Om det är en B eller E-motor skall tändningen i stället vara 10° vid ca 6 - 800 varv.
Sedan är jag inte helt påläst, men vid något högre varvtal 3 - 4000 (?) fungerar inte den ställbara förtändningen längre. Den "står på max" därefter. Någon annan kan säkert mer om detta?