Page 2 of 7

Re: Christine 12134VK

Posted: Sat Oct 22, 2016 8:53 pm
by Lars Bd
På bild 2 syns en 1:a högst upp, där ska det finnas 4 siffror som bör lösa frågan.

Re: Christine 12134VK

Posted: Tue Nov 01, 2016 8:54 am
by QV
drömmare wrote:Backljuset/backlampan är fortfarande en gåta. Försöker mäta spänning till relä men registrerar ingen.
Kolla säkringen under 25 amp.
Det ärjar gärna mellan mässingsblecken (de tre lager bleck) i dosan.

/Jan

Re: Christine 12134VK

Posted: Sat Apr 08, 2017 2:17 pm
by drömmare
Äntligen solsken o väckte Christine ur vintersömnen😀
Startade direkt, men gick lite ojämnt innan hon blev varm.
Väl hemma tänkte jag: bäst att kolla olja o vatten.
Tänker att en bild säger mer än tusen ord.. Aldrig får man vara riktigt glad😔
IMG_3089.JPG
IMG_3089.JPG (1.55 MiB) Viewed 3946 times

Re: Christine 12134VK

Posted: Sat Apr 08, 2017 2:28 pm
by drömmare
Spårade lite siffror när jag ändå surade😉I
Får de till b20 från 140 serien(?)

Re: Christine 12134VK

Posted: Sat Apr 08, 2017 2:38 pm
by drömmare
Räcker ett oljebyte? För på stickan ser det fint ut o nivån är bra...

Re: Christine 12134VK

Posted: Sat Apr 08, 2017 3:34 pm
by Lars Bd
Troligen räcker det att torka ur ventilkåpan och göra rent vevhusventilationen. Klegget är kondensvatten som uppstår vid kortare körsträckor samt kanske om vevhusventilationen är dålig. Kör du minst 10 mil i ett pass bör också klegget försvinna.

Re: Christine 12134VK

Posted: Sat Apr 08, 2017 5:40 pm
by 46-68
Har du något av de andra symtomen på hädangången packning eller sprickor:
- praktfulla vita moln ur avgasröret
- olja i kylvattnet
- vatten försvinner utan att det läcker ut någonstans
- kokning/varmgång, främst på tomgång, flaxande tempmätare
?

Om inte, byt olja, torka gärna ur ventilkåpan, och kör en liten sväng.
Fungerat allt normalt utan utan lattefärgad olja eller något annat av ovanstående så kör en längre runda, 10-15 mil. Går det bra så var det troligen bara kondens av många kallstarter och mycket choke.

Re: Christine 12134VK

Posted: Sat Apr 08, 2017 6:28 pm
by drömmare
Nä, inga av de symptom som nämndes, behöver faktiskt aldrig choken😳
Tack för tipsen, då känns det lite bättre👍🏻😀👌🏻

Re: Christine 12134VK

Posted: Sat Apr 08, 2017 7:43 pm
by 46-68
Behöver du aldrig choken så går den troligen för fett, vad har du för co?

Re: Christine 12134VK

Posted: Sun Apr 09, 2017 12:36 pm
by drömmare
Ingen aning faktiskt, köpte nybesiktad men ska kolla protokollet👍🏻

Re: Christine 12134VK

Posted: Tue Apr 11, 2017 7:56 pm
by drömmare
Så, torkade ut ventilkåpan o sköljde vevhusventilationen i bensin o tog en tur; ingen latte 👍🏻😀👌🏻
Såg det här i kåpan däremot..
Image
Behöver ju inte höra ihop med min motor, men ska allt hålla ett öga på det😉
Sen forskade jag lite efter min förgasare, för jag har inte sett just detta förut🤔
Image
Går kabel från givaren på förgasaren till ett schysst relä o därifrån ner till generatorn...???

Re: Christine 12134VK

Posted: Tue Apr 11, 2017 7:58 pm
by drömmare
Förresten kollade jag besiktningsprotokoll o CO var 0,20 (?!) då. Fast det hjälper ju inte mig nu😂

Re: Christine 12134VK

Posted: Tue Apr 11, 2017 9:54 pm
by Lars Bd
Det ser ut att vara en B21/23A förgasare, elprylen är tomgångsventil. Gasspjället ska vara stängt på tomgången som regleras med en strypning i en kanal förbi spjället. För att förhindra glödtändning sitter det även en elektrisk ventil i tomgångskanalen och stänger luftflödet i kanalen då tändningen slås av. Kanske ventilen är kopplad så att den öppnar när generatorn laddar, detta är dock inte optimalt. Ventilen ska stänga direkt då tändningen slås av även om motorvarvet är 5000 rpm just då och öppna omgående då tändningen slås på.

Du ser ut att sakna friskluftsslang från luftfiltret till vevhusventilationen, troligen är den nu ansluten till insuget. Det skulle kunna vara så att klegget kommer delvis för att vevhusventilationen inte är som den ska.

Re: Christine 12134VK

Posted: Tue Apr 11, 2017 10:05 pm
by A-masen
Den magnetventilen har väl till uppgift att förhindra att motorn glödtänder när man har stängt av motorn. Den spärrar bränslet när tändningsnyckeln är bortkopplad. Kanske kan tolkas som att förgasaren är lite nyare?

Ett tips om din förgasarinställning. En riktig CO-mätare kostar ju ett par tusen, minst. En billig ersättare för en hobbybilist kan vara ett Colortunetändstift. https://verktygsboden.se/specialverktyg ... e-plug-kit

Det är ett tändstift där isolatorn är av glas så att man ser färgen på förbränningsflamman. Man får med en färgkarta så man kan ställa in förgasaren till ett förhoppningsvis rätt värde. Jag hade en sådan sats och tänkte använda till båtmotorn, en VP AQ 125/280 (en B21 i marinutförande) men fick aldrig "tummen ur". Senare sålde jag båten men hade min Colortune kvar. Men eftersom dagens bilar har datoriserad insprutning så blev den överflödig och jag gav bort den för en handfull år sedan.
På YouTube finns det ett flertal filmer som visar Colortune. Det följer även med ett litet "periskop" så man behöver inte krypa ner i motorrummet för att se resultatet. Det är det svarta plaströret som syns på bilderna.

Re: Christine 12134VK

Posted: Thu Apr 13, 2017 8:56 am
by drömmare
På bilden med förgasaren, syns 3 slangar: stor, mellan o liten.
Stora slangen går tvärs över motorn o till oljefällan(?)
Den lilla slangen går till vacuumklockan (?) på fördelardosan.
Mellan kommer jag inte ihåg, utan måste kolla..