Page 3 of 7
Re: Christine 12134VK
Posted: Thu Apr 13, 2017 11:22 am
by Lars Bd
Bränsleslang kanske.
Re: Christine 12134VK
Posted: Thu Apr 13, 2017 1:55 pm
by rolwig
Slang till bromsservo
Re: Christine 12134VK
Posted: Thu Apr 13, 2017 2:00 pm
by drömmare
Bränsleslang så klart
Re: Christine 12134VK
Posted: Thu Apr 13, 2017 2:03 pm
by drömmare
Är det vits att prova att skifta lock till ventilkåpa för att få ett med slang?
Då byter jag oljefälla också (så klart)
Då kommer den stora slangen gå från insug till vevhusventilation..
Re: Christine 12134VK
Posted: Thu Apr 13, 2017 2:54 pm
by Lars Bd
Om du tänker dra slangarna som original ska en gå mellan insug och påfyllningslock och den andra mellan luftfilter och oljefälla. Har du bara tänkt att använda en slang spelar det nog ingen större roll vart den går.
Re: Christine 12134VK
Posted: Thu Apr 13, 2017 10:49 pm
by QV
Nu när man drar slangar ifrån insugningsröret till olika delar i motorummet så måste man hålla koll på innerdiameter i nipplarna.
Vakuumservo vill ha stort hål i nippeln så att man får vakumm där ifrån motorn.
Drar man däremot en slang till vevhuset eller oljelocket skall det vara ett litet hål i nippeln annars påverkar man gången på motorn eftersom den drar tjuvluft den vägen.
/Jan
Re: Christine 12134VK
Posted: Fri Apr 14, 2017 7:54 pm
by drömmare
Nu förstår jag inte, om jag jämför så ser det ut som ganska stora nipplar från både påfyllningslocket till luftfilter original och från insug till oljefälla original?
Ingen vacuumslang går till bromservo, utan positivvevhusventilation tänkte jag sin på bild.
Re: Christine 12134VK
Posted: Fri Apr 14, 2017 8:24 pm
by Lars Bd
Nippel 2 på bilden är stor på utsidan men ska ha ett litet hål invändigt, 1-3mm är det nog. Bilden visar vevhusventilation för B18 se
http://volvo1800pictures.com/document/d ... evhus2.pdf
Re: Christine 12134VK
Posted: Sun Apr 30, 2017 8:20 am
by drömmare
Min är ju en B20, så jag tänkte köra som bilden så får jag se om det blir skillnad.
Finns en herre i närheten av mig med mycket Volvo samlat, ska höra med honom om han vill skiljas från några
smådelar
Re: Christine 12134VK
Posted: Fri May 05, 2017 6:28 pm
by drömmare
Slangade om vevhusventilationen, se bild.
Hittade nåt patentfix i gamla slangen...
Rätt nöjd med mig själv men funderar på "metall filter" som omnämns i böcker om B20 o vevhusventilation.
Finns det i oljefällan eller ska det sitta utanpå oljefällan där slangen fäster??
Har inte sett nåt sånt...
Låter så här när hon är varm iaf..
Re: Christine 12134VK
Posted: Sat May 13, 2017 12:12 pm
by drömmare
Nu har jag gjort nåt dumt igen
Efter ca 10mil med nya slangarna började bilen rycka o hosta. Låter nästan som den
Kväver dig när man gasar. Lyfte luftrenaren o såg att det var sot o olja på förgasaren.
Kan det vara så att det kommer olja från oljefällan o ställer till det?
Sen jag drog slangarna så måste jag choka vid kallstart.
Chokar jag går den jämt, utan chok går den ojämnt.
Borde få för lite bränsle eller för mycket luft om den går bra på choke???
Sökandet efter svar går vidare
Re: Christine 12134VK
Posted: Sat May 13, 2017 5:37 pm
by Arne
Som fotot visar så har du förväxlat slangarna. Som nämnts tidigare så ska det vara ett mycket litet hål i nippeln på insugningsröret och den slangen ska gå till oljefällan. Från påfyllningslocket ska slangen gå till luftfiltret.
Re: Christine 12134VK
Posted: Sat May 13, 2017 7:51 pm
by drömmare
Tänker säga emot dig; på B18 är det som du säger o som skissen ovan visar (jag la upp fel..)
men på b20 är det som jag dragit.
Om det vore fel dragit borde motorn påverkats direkt??
Jag är inte omöjlig utan ska byta om dem, hur fort märker man skillnad o är det nån
fara att skifta om dem??
Re: Christine 12134VK
Posted: Sat May 13, 2017 8:13 pm
by Lars Bd
Här finns en beskrivning av hur vevhusventilationen ser ut på B18 respektive B20
http://volvo1800pictures.com/document/d ... evhus2.pdf 1800 förekommer inte med enkelförgasare men principen är samma oavsett bränslesystem.
Re: Christine 12134VK
Posted: Sat May 13, 2017 10:39 pm
by drömmare
Får be er utveckla då jag ej förstår..?
Har läst dok du refererar till Lars Bd o kopplat positiv vevhusventilation för B20 enligt bild där.
Som jag fattar ska friskluft från luftfilter till oljefälla, genom motorn o sen sugs ut från oljepåfyllningen
till insuget.
Notera att jag inte har oljefällan med rör på som satt på B18.