Page 4 of 7

Re: Christine 12134VK

Posted: Sun May 14, 2017 7:22 am
by Lars Bd
Det kan även vara så att den ojämna gången inte alls beror på vevhusventilationen utan bara råkade komma exakt samtidigt som dina skruvningar. Kanske du kom åt något annat eller att brytaren är sliten så att den inte öppnat. Kolla tändningen.

Re: Christine 12134VK

Posted: Sun May 14, 2017 2:49 pm
by drömmare
Ok, det ska jag göra, tack för tipsen👍🏻😀👌🏻

Re: Christine 12134VK

Posted: Sun May 14, 2017 4:39 pm
by Lars Bd
Glömde skriva att du kan plugga vevhusventilationsnippeln i insuget under felsökningen, blir det ingen skillnad annat än att tomgången blir något lägre bör vevhusventilationen vara oskyldig. Omvänt, blir det bra är vevhusventilationen skyldig.

Re: Christine 12134VK

Posted: Sun May 14, 2017 10:04 pm
by drömmare
Den slangen som satt från början (mellan insug o oljefälla) var ju pluggad med nån plastspets typ sån som sitter på
stora tuber för kitt o silikon...
Jag ska testa lite när möjlighet ges de närmaste dagarna iaf.
Tack igen😀

Re: Christine 12134VK

Posted: Sat May 20, 2017 5:39 pm
by drömmare
Sotiga stift men annars såg stiften bra ut o sotig i förgasaren..
Gjorde rent o då gick den bättre på tomgång. Men den orkar fortfarande
inget när man gasar... Nästan som den kväver sig när man trampar ner.
Har inte kollat brytarna eller elektrodavstånd på tändstift för jag hittade inte bladmått🙄
Men tänker att de knappast är problemet här.
Pluggade insuget men det gjorde ingen skillnad.

Re: Christine 12134VK

Posted: Sun May 21, 2017 7:04 am
by QV
Jag gillar ju inte fördelarna, de får inget underhåll och blir sämre med tiden.
Har du en distikt fjäderkraft som drar tillbaka rotorn?
Har du en tändinställningslampa? Iså fall står tändningen "still" på ett gradtal vid konstant motorvarv eller "hoppar den runt"

Re: Christine 12134VK

Posted: Sun May 21, 2017 8:36 am
by drömmare
Tror mer o mer att det kommer in extra luft nånstans..
Tänkte prova med slangklämmor på de nya slangarna o se om det blir bättre.
Sen tänkte jag nytt lock o rotor (kan inte skada).
Kan vacuumklockan på fördelarna vara del av orsaken?
Slangen mellan fördelade o förgasare sitter bra o verkar hel.

Re: Christine 12134VK

Posted: Sun May 21, 2017 8:49 am
by drömmare
Såg ditt inlägg nu QV🙄
"distinkt fjäderkraft som drar tillbaka rotor"??
Kan du förklara hur du menar? Jag har inget glapp i fördelaren, om det är vad du menar.
Nej, har ingen tändställningslampa.

Re: Christine 12134VK

Posted: Sun May 21, 2017 11:25 am
by Lars Bd
Om du vrider rotorn ska fjäderkrafterna från centrifugalregulatorn kännas som
QV wrote: Sun May 21, 2017 7:04 amen distikt fjäderkraft

Re: Christine 12134VK

Posted: Sun May 21, 2017 1:18 pm
by QV
under rotorn sitter en liten tuss som skall ha en droppe olja. Det är (nästan) ingen som känner till denna tuss.
Sitter även på VAG med brytalöst... och då får den om möjligt ännu mindre service.

Så när man vrider rotorn (åt det håll som går) så skall det gå jämt och när man släpper den skall den fjädra tillbaka till ändläget.
Är den "lealös" så har du en orkeslös motor.

Re: Christine 12134VK

Posted: Sun May 21, 2017 2:39 pm
by A-masen
En stroboskoplampa kostar 300 kr på Biltema. Det är en mycket bra investering speciellt om man framhärdar och kör med brytarspetsar. Dom behöver ju justeras med jämna mellanrum. http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... 000020145/

Tidigare var det så att den som hade en stroboskoplampa var en populär person. Dom flesta behövde kontrollera och justera sina brytarspetsar i bilarna. Där "cirkulerade" ofta dessa viktiga instrument i bekantskapskretsen av hobbymekaniker och jobbarkompisar.
I dag har ju alla bilar elektronisk datastyrd tändning, men hobbybilar finns ju ännu. Är man riktigt spendersam och vill satsa på sin hobbybil så finns det ju elektroniska brytarlösa fabriksnya fördelare, men det kostar tre - fyra tusenlappar.

Re: Christine 12134VK

Posted: Sun May 21, 2017 2:57 pm
by drömmare
Tack för alla tips o förståelsen😀
Har pillat på rotorn o den fjädrar tillbaka.
Spelar det nån roll vilken olja man duttar i under rotorn o hur ofta ska det duttas??
Fast det var fettat under rotorn..
Har tittat på Biltema o det kan bli en tändinställningslampa o en multimeter att mäta varvtal med när lönen kommer. Fantiserar om brytarlöst eller 123-ignition när jag verkligen ska drömma😂

Re: Christine 12134VK

Posted: Sun May 21, 2017 3:26 pm
by Lars Bd
Använd motorolja till filtbiten och dutta minst vid varje oljebyte.

Re: Christine 12134VK

Posted: Sat May 27, 2017 11:31 am
by drömmare
Ska ut i eftermiddag med min Biltema stroboskop o mina bladmått..
Tänkte kolla avstånd på brytare, tändstift o ventilerna.
Jag köpte ingen varvtalsmätare o det kanske jag måste ha?
Men OM alla avstånd är bra o stroboskoplampan blinkar 10 grader F.ö.d på tomgång..
Vad är rimligt nästa steg?
Tipsa gärna om trådar😉

Re: Christine 12134VK

Posted: Sat May 27, 2017 12:22 pm
by A-masen
Om det är en A-motor, (kom ni fram till det? Jag hittar inget klart besked om det i tråden) så skall tändningen vara 21 - 23° f.ö.d vid 1500 varv.
Om det är en B eller E-motor skall tändningen i stället vara 10° vid ca 6 - 800 varv.
Sedan är jag inte helt påläst, men vid något högre varvtal 3 - 4000 (?) fungerar inte den ställbara förtändningen längre. Den "står på max" därefter. Någon annan kan säkert mer om detta?