Page 6 of 7

Re: Christine 12134VK

Posted: Mon Jul 03, 2017 8:52 pm
by QV
Om det är kannringar så märker man det med ett leak down test.

Har inte läst igenom tråden men kompvärden, har du det?

Har du kollat lyfthöjden på kamen?
Att nockar slits ned är ju inte så ovanligt och det är rätt kraftigt om det händer.

Tappade 2mm lyfthöjd på min. Man kan fortfarande ställa ventilspelet men man ser med blotta ögat vilken nock som är sliten om någon drar runt motorn på starten och du kollar lyfthöjden med ventilkåpan av. (inget tändsystem på)
Blir du osäker så mät med tummstocken :mrgreen:

Re: Christine 12134VK

Posted: Fri Jul 07, 2017 8:58 pm
by drömmare
Har kompat o det ligger strax över 11 på alla 4 både utan och med olja i cylindern.
Däremot har ett nytt fenomen uppstått; den vägrar gå på tomgång, går ojämnt med lite gas och spottar vatten o vit rök ur avgasröret. Tänkte först att det var kondensvatten då den stått orörd ett tag.
Tror att jag måste plana o ny packning till topp o slipa ventiler men ska fråga en gamling jag tror kan hjälpa mig.

Tänk positivt; nu "kvävs" hon inte vid gaspådrag men istället går hon ju inte på tomgång🙄

Re: Christine 12134VK

Posted: Fri Jul 07, 2017 9:02 pm
by drömmare
För att svara på frågan (istället för att svamla😂) så har jag inte kollar lyfthöjd på kam. Bara mätt spelet på ventilerna (0,40mm).

Re: Christine 12134VK

Posted: Sun Jul 09, 2017 7:30 pm
by drömmare
Om jag skulle tänka igenom det här igen:
jag var ute o åkte när allt det här började.
Precis svängt och skulle trampa ner gasen igen när hon kväver sig. Släpper gasen o då kommer hon tillbaka. Krypkör sista kilometrarna hem.
Då gick hon på tomgång o lite gas.
Nu (med nya stift, nytt lock o rotor, tändningen nedställd till 10 från 35 på ca 800v/m) går hon inte alls på tomgång men tål gas. Choken påverkar inget alls, hon dör om jag släpper gasen...
Helt klart har allt jag gjort påverkat nåt, eller är det normalt att hon beter sig så om packningen mellan topp o block är gången???
Kan jag skapat nåt övertryck i motorn när jag kopplade vevhusventilationen enligt boken???
Tack på förhand för hjälp o förståelse👍🏻😀👌🏻

Re: Christine 12134VK

Posted: Fri Jul 14, 2017 5:39 pm
by drömmare
Så, då har jag skruvat igen😀
Nu går hon på tomgång och med gas, även på varv över 12-1500👍🏻😀👌🏻
MEN hon sotar stiften o ryker svart i avgaserna.
Skruvandet går vidare👏🏻👏🏻

Re: Christine 12134VK

Posted: Fri Jul 14, 2017 8:52 pm
by Lars Bd
Byt fördelare om du har möjlighet.

Re: Christine 12134VK

Posted: Sat Jul 15, 2017 7:50 am
by drömmare
Hej Lars, det ska jag pröva! Det borde finnas en 077 fördelare på nån skrot i närheten👍🏻

Re: Christine 12134VK

Posted: Sat Jul 15, 2017 1:54 pm
by Lars Bd
Det spelar ingen större roll vilken B18/20 bilfördelare du testar så har du en eller kan låna prova den först.

Re: Christine 12134VK

Posted: Sat Nov 11, 2017 4:44 pm
by drömmare
Efter att spenderat sommaren med att prova ”allt” i tändningsväg så kom kompisen o ryckte i spjällaxeln på förgasaren o sa ”du har glapp här, men det vet du eller?”🙄
Sen fick Christine vila i väntan på att jag ska våga slå isär förgasaren..
Tjoho, nytt vinter projekt😂

Re: Christine 12134VK

Posted: Mon Sep 17, 2018 8:55 pm
by drömmare
Det var länge sen man skrev nåt, men amazonen har inte stått still😉
Fick tillslut skickat förgasaren på renovering o det är super!
Men jag verkrar inte få ner tomgången på motorn

Hjälp mig tänka lite; jag ställde svänghjulet på 0, kollade så vipparmarna var lösa, skåran i tåndfördelaren pekade mot 1:ans cylinder o rotor lite före skåran i tåndfördelaren. Startade upp henne o hon spottade igång nästan direkt😊
Men tomgången verkar hög?! Enligt min multimeter/varvräknare så ligger jag på ca1100-1300 varv med svajig tomgång. Nya stift och andra tänddelar kanske hjälper men hur sänker jag tomgången?

Re: Christine 12134VK

Posted: Tue Sep 18, 2018 9:59 am
by jånn
Har finjusterat tändinställningen med stroboscopelampa?

Re: Christine 12134VK

Posted: Tue Sep 18, 2018 5:43 pm
by Lars Bd
Är det fotfarande en HIF förgasare? Kontrollera att bussningarna till spjällaxeln är ipressade så att de precis nuddar spjället, annars tar den tjuvluft genom utrymmet som bussningen ska fylla upp.

Re: Christine 12134VK

Posted: Thu Sep 20, 2018 3:59 pm
by drömmare
Har inte kollat i förgasaren, men lämnade den till Förgasarteknik.
Kollar med stroboskop men verkar som jag inte får ordentlig kontakt med lampan för den tänder inte varje gång cylindern tänder?? Eller är det så att lampan inte tänder för att cylindern inte tänder?! Det är Blåtema strob med klo som sätts runt tändkabeln.
Om jag byter stift (nya, inte rengjorda), lock, rotor och kablar men felet är kvar, är det då fördelaren som är glapp eller är det brytarspetsar eller kondensatorn?
Eller i värsta fall; en kombination av allihop🙄🤯

Re: Christine 12134VK

Posted: Thu Sep 20, 2018 4:30 pm
by Lars Bd
Regel nummer 1 till 10 inom felsökning lyder lita inte på någon annan och inte heller på dig själv. Dubbelkolla allt inklusive tjuvluft vid vevhusventilation och eventuellt bromsservo. Vet du hur man ställer tomgången på dessa med elektrisk tomgångsventil?

Re: Christine 12134VK

Posted: Thu Sep 20, 2018 7:36 pm
by drömmare
Nä, det vet jag inte men vet ju inte direkt hur man ställer tomgång på en utan heller, därför jag hänger jär😀
Tänkte på ventilen som på vacuumet; ställa in med den funktionen bortkopplad? Har inte hittat nån tjuvluft nånstans. Startgas direkt i förgasaren kväver motorn.