Page 3 of 5

Re: Vilken förgasare...

Posted: Sun Jul 02, 2017 9:37 am
by Arne
Som QV säger så är det inget fel på original tändspolen, men bara så länge man använder brytarspetsar. I kombination med en Ignition 123 så räcker däremot inte originaltändspolen till.

Re: Vilken förgasare...

Posted: Sun Jul 02, 2017 5:07 pm
by Zappafan
Hur många på forumet kör med detta system tro? & är det lönt att köpa utomlands eller tryggare med typ KG trim...
3.600:-
Image
495:-
Image

Re: Vilken förgasare...

Posted: Sun Jul 02, 2017 5:54 pm
by A-masen
Zappafan: Du har fått ett PM.

Re: Vilken förgasare...

Posted: Mon Jul 03, 2017 3:57 pm
by Zappafan
Har läst, få väl se hur man gör... ;)

Re: Vilken förgasare...

Posted: Mon Jul 03, 2017 8:39 pm
by QV
en originalfördelare är snyggare.

Re: Vilken förgasare...

Posted: Mon Jul 03, 2017 8:44 pm
by Jugge-1960
Jag har 123 Ignition på en B16 och en på en B20, båda med originaltändspole. Fungerar helt suveränt.

Skickat från min SGP712 via Tapatalk


Re: Vilken förgasare...

Posted: Mon Jul 03, 2017 8:46 pm
by Zappafan
Blir nog köp direkt från Nederländerna, med tändspole & frakt 3.425:-

Re: Vilken förgasare...

Posted: Tue Jul 04, 2017 8:40 am
by A-masen
QV skrev: "en originalfördelare är snyggare"

Som av en ren händelse (fråga Google/YouTube hur det går till) såg jag den här videon: https://www.youtube.com/watch?v=H42Ee4AbMhE

Det finns alltså entusiaster som bygger om gamla "äkta" fördelare med innanmäte från nya moderna 123 Ignition.

En parallell: Pelle Söderström i Värmland bygger ju sin Herkules 34 med 16-cylindrig motor. Han skulle ha en generator till motorn. Men den skulle ju se tidstypisk ut, alltså en likströmsgenerator från 30-talet. Då tog han en ny och modern växelströmsgenerator och förlängde den med ett stålrör i rätt dimension. Dessutom målade han den svart. Det finns bilder på hans byggsidor: http://www.sweet16.se/?page_id=1724
"Mycket naturtroget!" :wink:

Re: Vilken förgasare...

Posted: Tue Jul 04, 2017 7:34 pm
by Zappafan
Arne wrote: Sun Jul 02, 2017 9:37 am Som QV säger så är det inget fel på original tändspolen, men bara så länge man använder brytarspetsar. I kombination med en Ignition 123 så räcker däremot inte originaltändspolen till.
Jugge-1960 wrote: Mon Jul 03, 2017 8:44 pm Jag har 123 Ignition på en B16 och en på en B20, båda med originaltändspole. Fungerar helt suveränt.
Det blir ju lite fippel då man ska bort med originalspolen verkar det som, vilka kablar är det som går från tändningslåset i "the Core" under original-tändspolen?
https://youtu.be/XJjSr0F6r0g

Re: Vilken förgasare...

Posted: Tue Jul 04, 2017 9:55 pm
by QV
Det är "endast" +matningen till spolen.
Man borrar ur de 6 - 8 punktsvetsarna och slår bort "hatten" med en huggmejsel.

Fast att göra det på en fungerande spole tar emot. De kostar rätt mycket nya...
Min spole gick hädan efter 50år tyvärr så jag rensade den och drog tändkabel igenom den gammla.
Den nya spolen sitter alltså på insidan. Finns bilder någonstans i min tråd...

Re: Vilken förgasare...

Posted: Tue Jul 04, 2017 9:58 pm
by QV
A-masen wrote: Tue Jul 04, 2017 8:40 am Det finns alltså entusiaster som bygger om gamla "äkta" fördelare med innanmäte från nya moderna 123 Ignition.
Har för mig att man kan beställa det jobbet från någon Hollänsk firma. Kan vara producenten av 123 det gällde.

Angående växelströmmare som ser ut som likströmmare så finns det också färdigt för 5000spänn i UK

Re: Vilken förgasare...

Posted: Tue Jul 04, 2017 10:03 pm
by Zappafan
Då måste det väl gå koppla förbi gamla spolen & låta den sitta kvar?

Re: RE: Re: Vilken förgasare...

Posted: Tue Jul 04, 2017 11:20 pm
by Pansarknekten
Zappafan wrote:Blir nog köp direkt från Nederländerna, med tändspole & frakt 3.425:-
Kan man handla direkt från dem?
Hittar ingen webshop på den holländska sidan.

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk


Re: Vilken förgasare...

Posted: Wed Jul 05, 2017 10:33 am
by Zappafan
Beställde från dom här: https://www.123ignitionshop.com/gb/

Re: Vilken förgasare...

Posted: Wed Jul 05, 2017 4:23 pm
by Arne
Jag tog den gamla spolen och skar av undersidan för att sen knacka ut originalspolen bakåt, det var mycket harts och skit man fick kava bort. Sen trädde jag in den nya spolen och fäste den i det gamla röret så det ser ut som original.
Jag prövade först starta med original tändspolen, den fungerade på tomgång, men när man varvade lite så började den missa. Med den nya spolen går den klockrent. Jag köpte en BERU Red Coil tändspole.