Page 4 of 5

Re: Vilken förgasare...

Posted: Wed Jul 05, 2017 7:43 pm
by Zappafan
Är lite skeptisk att Boschspolen ryms inuti den gamla spolhöljet...( tänker på kransen överst på tändspolen..)
är ju ingen originalfascist så det hade ju ruckit med originalfästet för att montera den nya på samma plats...om man nu gör så..

Re: Vilken förgasare...(& tändning... ;) )

Posted: Thu Jul 06, 2017 8:53 pm
by Arne
Du trär in den nya spolen framifrån, kransen vilar mot höljet och stoppar där.

Re: Vilken förgasare...(& tändning... ;) )

Posted: Thu Jul 06, 2017 9:03 pm
by Zappafan
Okey,skulle väl ha fattat du menade så :oops: ,läste det här på VP Autoparts..

Helt ny fördelare, brytarlös, med många olika tändkurvor
Måste jag byta tändspole t ex installera en högeffektständspole?.
Originaltändspole kan alltid användas med 123ignition så länge den är i gott skick..
123ignition kommer att ge en kraftigare gnista vilket kan göra att gamla defekta tändspolar eller tändkablar,
får överslag som de inte fick med de svagare gnistor som orginaltändsystemet genererade..
Tändspolar håller inte för evigt så det kan vara en bra ide att byta nu..
Modulerna kräver alltså ingen annan tändspole än original tändspole om de är i bra skick (utom 123-FIAT-500)
och de klarar tändspolar ner till 1 ohm primiärmotstånd så det brukar vara en fördel
att koppla förbi förkopplingsmotståndet i förekommande fall.


Jesus :shock: ,orginalspole vem köper en sådan till det priset....

Re: Vilken förgasare...(& tändning... ;) )

Posted: Sat Jul 08, 2017 3:37 pm
by Zappafan
Är sånt här lönt på en nästan otrimmad?
http://www.ebay.ie/itm/TRIUMPH-TR4-TR3- ... Sw3YNXYS~A

Re: Vilken förgasare...(& tändning... ;) )

Posted: Sat Jul 08, 2017 4:12 pm
by QV
inte samma förändring som "123"

Men om det är värt pengarna? Jag skulle hellre köpa det än 17" fälgar som bling bling.
Vill du ha dom och har råd så köp.
Men det är ju inget som "behövs" fast man kan ju vilja ha det iallafall

Re: Vilken förgasare...

Posted: Sat Jul 08, 2017 4:14 pm
by QV
Zappafan wrote: Wed Jul 05, 2017 7:43 pm Är lite skeptisk att Boschspolen ryms inuti den gamla spolhöljet...( tänker på kransen överst på tändspolen..)
är ju ingen originalfascist så det hade ju ruckit med originalfästet för att montera den nya på samma plats...om man nu gör så..
Det är ju ungefär så det ser ut på en 70 årsmodell då man inte längre använder den armerade kabeln ifrån tändningslåset

Re: Vilken förgasare...(& tändning... ;) )

Posted: Sat Jul 08, 2017 4:58 pm
by Zappafan
400 spänn + frakt är väl inte så mycket pengar... :wink: (jämfört med en normal Pubrunda... :oops: )


Minns inte hur det ser ut på en 70:ia...

Re: Vilken förgasare...(& tändning... ;) )

Posted: Sun Jul 23, 2017 5:42 pm
by Zappafan
Till slut fick man hem det (jä.. postnord..) vad kör ni med för tändkurva? & med vakuum inkopplat efter tändinställning...? tänkte köra på B18B (nr 2) eller passar nån annan kurva bättre...

Tändningskurve "0" till:
VOLVO B18A - till 1966
Även till Volvo L3314 Laplander, C202, Valp
(ersätter BOSCH fördelare : 0 231 146 026A / 0 231 161 001)

Tändningskurve "1" till:
VOLVO B18A - efter 1966
(ersätter BOSCH fördelare : 0 231 146 026B)

Tändningskurve "2" till:
VOLVO B18B
(ersätter BOSCH fördelare : 0 231 153 003 / 0 231 151 001)

Tändningskurve "3" till:
VOLVO B18B
(ersätter BOSCH fördelare : 0 231 153 009)

Tändningskurve "4" till:
VOLVO B20A
(ersätter BOSCH fördelare : 0 231 146 077)

Tändningskurve "5" till:
VOLVO B20A aluminium fördelaren (populär vid trimmning av B20)
Även till Volvo L3314 Laplander, C202, Valp
(ersätter BOSCH fördelare : 0 231 170 085)


EDIT: hittade en väldans bra manual... 8)
http://www.123ignition.se/pdf/123B18B20_svenska.pdf

Re: Vilken förgasare...(& tändning... ;) )

Posted: Thu Jul 27, 2017 6:05 pm
by Zappafan
Ja nu sitter det där, väldigt enkel & smidig montering Image (förutom att karva ur gamla tändspolen..) starta på första "kicken" & tändningen blev bra på en gång.. (kollade med strobolampan efter..) dock ingen provkörning då det blev vin till maten... :oops:
Image

Re: Vilken förgasare...(& tändning... ;) )

Posted: Thu Jul 27, 2017 9:02 pm
by A-masen
Vilken tändkurva valde du? Du har ju 14 + 1 (E85 eller gas) tändkurvor till att välja på, tänker du prova dom andra?

Re: Vilken förgasare...(& tändning... ;) )

Posted: Thu Jul 27, 2017 9:12 pm
by Zappafan
Provar nr 2 för B18B , får väl se framöver om man ändrar nåt, det är ju som sagt inte så trimmat det som sitter på.... ;)

Re: Vilken förgasare...(& tändning... ;) )

Posted: Tue Aug 01, 2017 3:21 pm
by Zappafan
Ja nog går den jämnare & så, men tycker den borde gå bättre eller är det inte mer att åka med... :(


(Jämfört med då man hade enkel zenith på...)

Re: Vilken förgasare...(& tändning... ;) )

Posted: Tue Aug 01, 2017 7:52 pm
by QV
Det man får med en bra fördelare är jämn gång och lite bättre vrid eftersom tändkurvan liggar stabil samt lägre bensinförbrukning.

Skulle tycka utan att riktigt ha mätt att förbrukningen kan sjunka med upp till 1dl per mil så man kan faktiskt gå "brake even" med en 123 ignitor.

Re: Vilken förgasare...(& tändning... ;) )

Posted: Tue Aug 08, 2017 2:42 pm
by Zappafan
Image

Re: Vilken förgasare...(& tändning... ;) )

Posted: Fri Aug 25, 2017 11:35 pm
by Zappafan
Kollat lite sporadiskt , har inte varit så snäll mot gamla B18, minst 120 kmh långväg ( gps ), 0:86 /mil , hyfsat ändå för en gamm-motor... 8)