Page 1 of 1

Trimma b18 vs b20

Posted: Sat Jan 28, 2017 12:03 am
by Sumpter
Att man får ut mer hästar ur en B20 än en B18 är ju givet, men hur mycket om man har samma formel?

T.ex. om man skulle ha en motor med dubbla SU, planad och portad topp med K kam,
hur många fler hästar skulle man kunna plocka ur en B20 kontra B18 tror ni?

Tack för svar!

Re: Trimma b18 vs b20

Posted: Sat Jan 28, 2017 10:32 am
by Lars Bd
Omkring 4-8% högre siffror på både vridmoment och hästkrafter beroende på avgassystemet. Värdena kommer från en jämförelse mellan B18B 68 och B20B 69 som är i princip identiska förutom slagvolym och topplockets förbränningrsum.

Re: Trimma b18 vs b20

Posted: Sat Jan 28, 2017 10:51 pm
by Fulagula
När jag borrade B20'n så gav dessa 100cc extra 8-10hk, men vad jag förstår så är det samma block till b18 och b20? Alltså endast mindre borr.

Hur ser motorn ut i övrigt? Köpte en b20 för några 100kr, kolvarna var fina samt resten, men mättes upp 0.07 i vändkanterna, tydligen säger man Max 0.05, samt en del större repor, men absoult åkbart, men bygger man fin motor känns det inte kul att skruva ihop den med gamla grejor..

Re: Trimma b18 vs b20

Posted: Sun Jan 29, 2017 12:34 pm
by Arne
B18 från -67 r väldigt lik B20, förutom att man kan inte borra en B18 93 mm. då går det hål i cylinderfodren, däremot går det med en B20.