Page 1 of 2

B16 med knackade ljud mellan 1000 och 2000 rpm ?

Posted: Mon Jul 24, 2017 6:27 pm
by EPA
Grabben har en EPA med B16 motor i som han har renoverat.
den drog en massa olja. vi skaffade då en annan B16 som han renoverade med nya lager (ej kam då dessa var fina) nya ringar.
ny topp införskaffades.
när allt var på plats och vi testkörde den så började den å knacka, kraftig slammer mellan ca 1000 och 2000 varv.
vid varvtal däröver så försvinner det. och på tomgång låter det inte heller.
vi kunde inte förstå vad detta var så vi bestämde oss för att plocka ur eländet och se om vi kunde hitta något fel.
vi upptäckte då att 3 av vevlagerna hade spår i sig.
vi trodde då att vevaxeln var paj.
vi gjorde då som så att vi tog den gamla vevaxeln och stoppa i den nya motorn.
vi bytte då även ut alla andra detaljer såsom kamaxel, vevstakar, kolvbultar, kamaxeldrev eftersom den gamla motorn inte hade något knackande ljud.
nya lager införskaffades till försök nr 2.
när allt återigen är på plats så börjar :evil: motorn att knacka igen. på exakt samma varvtal.
hur är detta möjligt ? :roll:

har kollat runt å hittade hasse63 lista över vad som kan knacka.. och har lite funderingar

Kamdrev. fina, testat med 2 olika uppsättningar
Ventiler. ny topp
Ventilstyrningar. ny topp
Vipparmar. vad i denna kan orsaka ljud om den är korrekt inställd?? eller gäller detta om den inte är inställd ??
Kolvbultar. testat med 2 olika uppsättningar
Ramlager. nya
Vevlager. nya
Kolvringar. nya
Felaktigt kolvspel. vet ej, är det om blocket är planat då eller ?
Lös vipparmsbrygga. nej
Generator. borde inte kunna åstadkomma sånt missljud
Vattenpump. ----------------------"-------------------------------
Främre kamlagret ska vist kunna väsnar det också. bör inte detta då vara helt slut ??

tacksam för tips och ideer

Re: B16 med knackade ljud mellan 1000 och 2000 rpm ?

Posted: Mon Jul 24, 2017 6:32 pm
by Lars Bd
Är svänghjulet åtdraget med rätt moment?

Re: B16 med knackade ljud mellan 1000 och 2000 rpm ?

Posted: Mon Jul 24, 2017 6:53 pm
by EPA
det är åtdraget hårt men inte med momentnyckel.

Re: B16 med knackade ljud mellan 1000 och 2000 rpm ?

Posted: Mon Jul 24, 2017 7:13 pm
by Arne
Kolla oljepumpen så den har tillräckligt oljetryck.

Re: B16 med knackade ljud mellan 1000 och 2000 rpm ?

Posted: Mon Jul 24, 2017 8:27 pm
by Lars Bd
Ta ner lådan och dra åt svänghjulet med korrekt moment och nya skruvar.

Re: B16 med knackade ljud mellan 1000 och 2000 rpm ?

Posted: Tue Jul 25, 2017 6:50 am
by EPA
Arne wrote: Mon Jul 24, 2017 7:13 pm Kolla oljepumpen så den har tillräckligt oljetryck.
vad är korrekt oljetryck på B16 ?

Re: B16 med knackade ljud mellan 1000 och 2000 rpm ?

Posted: Tue Jul 25, 2017 6:53 am
by EPA
Lars Bd wrote: Mon Jul 24, 2017 8:27 pm Ta ner lådan och dra åt svänghjulet med korrekt moment och nya skruvar.
vi hittade att den skulle dras med 40 Nm. vilket inte är så mycket.
jag är övertygad om att vi har dragit den med mer.
har du varit med om att detta skulle kunna orsaka ett knackande ljud, rejält oväsen ?? :shock:

Re: B16 med knackade ljud mellan 1000 och 2000 rpm ?

Posted: Tue Jul 25, 2017 8:37 am
by Lars Bd
Ja men på en B20 där jag också drog åt skruvarna hårt men det var för lite. Dessutom 2 gånger i rad innan jag lånade en momentnyckel och drog åt med rätt moment vilket löste problemet. Korrekt moment på B16 är 17-20 ftlb enligt http://volvo1800pictures.com/document/v ... or_B16.pdf
vilket motsvarar 23-27 Nm.

Re: B16 med knackade ljud mellan 1000 och 2000 rpm ?

Posted: Tue Jul 25, 2017 5:14 pm
by EPA
Lars Bd wrote: Tue Jul 25, 2017 8:37 am Ja men på en B20 där jag också drog åt skruvarna hårt men det var för lite. Dessutom 2 gånger i rad innan jag lånade en momentnyckel och drog åt med rätt moment vilket löste problemet. Korrekt moment på B16 är 17-20 ftlb enligt http://volvo1800pictures.com/document/v ... or_B16.pdf
vilket motsvarar 23-27 Nm.
grabben gjorde detta idag då vi trodde att en bult till sprängkåpan låg för nära.
det hjälpte inte :evil:

Re: B16 med knackade ljud mellan 1000 och 2000 rpm ?

Posted: Wed Jul 26, 2017 3:42 pm
by Lars Bd
Om nu svänghjulet är åtdraget med rätt moment är den felkällan utesluten.
Felvända kolvar? Har du provat med att ta lös en tändkabel åt gången för att höra om ljudet ändras på en speciell cylinder? Om ljudet är oförändrat oavsett vilken tändkabel som är borta borde det inte vara fel på vevlager, stakar, kolvar.

Re: B16 med knackade ljud mellan 1000 och 2000 rpm ?

Posted: Wed Jul 26, 2017 5:27 pm
by EPA
kolvarna sitter rätt.
ingen förändring av ljudet oavsett tändkabel. :roll:

Re: B16 med knackade ljud mellan 1000 och 2000 rpm ?

Posted: Wed Jul 26, 2017 5:46 pm
by Lars Bd
Prova även utan fläktrem, motorn tar ingen skada av att köras utan vattenpump 1 minut. Då kan du utesluta vattenpump och generator. Prova med kopplingen nertryckt och en växel ilagd, då står lamell och alla axlar i växellådan stilla.

Re: B16 med knackade ljud mellan 1000 och 2000 rpm ?

Posted: Wed Jul 26, 2017 6:26 pm
by EPA
Det skramlar även utan fläktrem och med kopplingen nedtryckt :roll:

Re: B16 med knackade ljud mellan 1000 och 2000 rpm ?

Posted: Wed Jul 26, 2017 10:02 pm
by Lars Bd
Då har du i princip uteslutit generator och vattenpump, allt bakom vevaxeln samt kolvar kolvbult vevstakar och lager. Vevaxel kamaxel med dess drivning är utbytt. Vad finns kvar? Ett skramel som uppträder vid en viss frekvens kan vara så enkelt som en lös avgasklammer eller annan dåligt fastsatt metall. Mest troligt något som ni inte rört i samband med skrammelfelsökningen. Jag vet inte vilken frekvens knackandet har, ett tillräckligt högfrekvent knackande låter som en högljudd mygga.

Re: B16 med knackade ljud mellan 1000 och 2000 rpm ?

Posted: Thu Jul 27, 2017 6:36 am
by EPA
detta är ett kraftigt knackande som kommer ifrån motorn. :evil:
det enda som inte byttes var kamaxellagren.
dem såg väldigt fina ut och vi kände inget glapp.
men jag börjar tro att det ändå är där felet ligger :evil: :roll:
för jag ser inget annat som kan vara löst i motorn...???