Jag har en topp lös som jag ska montera på bilen. Hur gör jag lättast rent toppen från allt gammal olja o dylikt som finns på den (den har legat i garage ganska länge)? Kan jag sänka hela skiten i ett bad med kaustiksoda när ventilerna sitter kvar, det borde väl vara det effektivaste? Eller måste jag bort med ventilerna? Hur gör jag det isåfall?
Jag har slipat bort all rost och kontrollerat så att den är plan, så nu fattas det bara att den är riktigt snygg, och framförallt ren inuti.
Göra rent topp
-
- Posts: 60
- Joined: Mon Sep 27, 2004 10:54 am
- Location: Lund
Göra rent topp
--
Sunkmarkus
-69 VW Typ2 kleinbus/sunkbuss
-64 Rambler American 330 4D sedan (till salu)
-69 Amazon
Sunkmarkus
-69 VW Typ2 kleinbus/sunkbuss
-64 Rambler American 330 4D sedan (till salu)
-69 Amazon
-
- Posts: 60
- Joined: Mon Sep 27, 2004 10:54 am
- Location: Lund
Ja diesel är inte lika aggressivt som kaustiksoda.. Tipset saltsyrebad har jag också fått, och bromsrengöring på sprayflaska för den mindre kemiinriktade mekaren.
Problemet är att saltsyran är väldigt aggressivt mot aluminium, och jag har inte koll på vad ventilerna är gjorda i för material..
Problemet är att saltsyran är väldigt aggressivt mot aluminium, och jag har inte koll på vad ventilerna är gjorda i för material..
--
Sunkmarkus
-69 VW Typ2 kleinbus/sunkbuss
-64 Rambler American 330 4D sedan (till salu)
-69 Amazon
Sunkmarkus
-69 VW Typ2 kleinbus/sunkbuss
-64 Rambler American 330 4D sedan (till salu)
-69 Amazon
-
- Posts: 156
- Joined: Tue Aug 17, 2004 8:04 pm
- Location: Varberg
Ta det lite försiktigt. Saltsyra låter väldigt häftigt.
Försök med ett lösningsmedel som går under namnet DuJet och tillverkas av bl a IFC Wilco i Ödåkra, 042/20 58 20.Dom har säkert någon representant i dina krokar.
Använd gärna gummihandskar när du klabbar med delarna annars blir händerna dubbelt så stora och skynkliga (men väääldigt rena).
Blanda 50/50 med vatten. Det tar några dagar (kanske ytterligare några) men det är inte skadligt för metallen och blir bra. Skölj med varmt vatten, rikligt, efteråt, blås torrt och anolja. (Sänk delarna i fotogen eller disel, ta upp och låt rinna av och självtorka)
Gjorde själv rent ett par ventilkåpor från Arizona, bortåt 50 år gamla, med intorkade oljerester inuti. De blev helt plåtrena, färg och allt försvann, inga skador på metallen. Har också haft div Az-delar liggande i badet med samma förnämliga resultat.
Tänk dig för när du gör av med badet, det här finns inte på Kemikaliesvepets lista över miljövänliga produkter !
Försök med ett lösningsmedel som går under namnet DuJet och tillverkas av bl a IFC Wilco i Ödåkra, 042/20 58 20.Dom har säkert någon representant i dina krokar.
Använd gärna gummihandskar när du klabbar med delarna annars blir händerna dubbelt så stora och skynkliga (men väääldigt rena).
Blanda 50/50 med vatten. Det tar några dagar (kanske ytterligare några) men det är inte skadligt för metallen och blir bra. Skölj med varmt vatten, rikligt, efteråt, blås torrt och anolja. (Sänk delarna i fotogen eller disel, ta upp och låt rinna av och självtorka)
Gjorde själv rent ett par ventilkåpor från Arizona, bortåt 50 år gamla, med intorkade oljerester inuti. De blev helt plåtrena, färg och allt försvann, inga skador på metallen. Har också haft div Az-delar liggande i badet med samma förnämliga resultat.
Tänk dig för när du gör av med badet, det här finns inte på Kemikaliesvepets lista över miljövänliga produkter !
-
- Posts: 401
- Joined: Sat Mar 13, 2004 8:07 pm
- Location: tromsø ,norge
Re:
hehe, annars slänger man grejjerna i diskmaskinenbjørn bakke wrote:et braktips: varmt vatn.... VARMT.... å maskindiskmedel å ett karr å da det i,i lag med toppen..... halv pakket å 20liter vatn ligge til bløt 2-6timer .+høytrykspyler.....billi å bra.bruk verneutstyr
![]()
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
Axel Wall