Göra rent topp

B16/B18/B20 A/B/D. Moderatorer
Post Reply
sunkmarkus
Posts: 60
Joined: Mon Sep 27, 2004 10:54 am
Location: Lund

Göra rent topp

Post by sunkmarkus »

Jag har en topp lös som jag ska montera på bilen. Hur gör jag lättast rent toppen från allt gammal olja o dylikt som finns på den (den har legat i garage ganska länge)? Kan jag sänka hela skiten i ett bad med kaustiksoda när ventilerna sitter kvar, det borde väl vara det effektivaste? Eller måste jag bort med ventilerna? Hur gör jag det isåfall?
Jag har slipat bort all rost och kontrollerat så att den är plan, så nu fattas det bara att den är riktigt snygg, och framförallt ren inuti.
--
Sunkmarkus
-69 VW Typ2 kleinbus/sunkbuss
-64 Rambler American 330 4D sedan (till salu)
-69 Amazon
Rookien
Posts: 22
Joined: Fri Sep 17, 2004 8:22 pm
Location: Fredriksberg

Post by Rookien »

Vi brukar läga sakerna i diesel men vet inte hur det är med ventilerna
Amazon-69 och Amazon -70 California vita så klart :P.

Letar mattor om någon har ett par av dessa
sunkmarkus
Posts: 60
Joined: Mon Sep 27, 2004 10:54 am
Location: Lund

Post by sunkmarkus »

Ja diesel är inte lika aggressivt som kaustiksoda.. Tipset saltsyrebad har jag också fått, och bromsrengöring på sprayflaska för den mindre kemiinriktade mekaren.
Problemet är att saltsyran är väldigt aggressivt mot aluminium, och jag har inte koll på vad ventilerna är gjorda i för material..
--
Sunkmarkus
-69 VW Typ2 kleinbus/sunkbuss
-64 Rambler American 330 4D sedan (till salu)
-69 Amazon
backis99
Posts: 21
Joined: Fri Aug 20, 2004 6:41 am
Location: Solna
Contact:

Post by backis99 »

Ventilerna är iallafall definitivt inte gjorda i aluminium. Någon form av höghållfast stål är det nog.
Sture Swedberg
Posts: 156
Joined: Tue Aug 17, 2004 8:04 pm
Location: Varberg

Post by Sture Swedberg »

Ta det lite försiktigt. Saltsyra låter väldigt häftigt.
Försök med ett lösningsmedel som går under namnet DuJet och tillverkas av bl a IFC Wilco i Ödåkra, 042/20 58 20.Dom har säkert någon representant i dina krokar.
Använd gärna gummihandskar när du klabbar med delarna annars blir händerna dubbelt så stora och skynkliga (men väääldigt rena).

Blanda 50/50 med vatten. Det tar några dagar (kanske ytterligare några) men det är inte skadligt för metallen och blir bra. Skölj med varmt vatten, rikligt, efteråt, blås torrt och anolja. (Sänk delarna i fotogen eller disel, ta upp och låt rinna av och självtorka)

Gjorde själv rent ett par ventilkåpor från Arizona, bortåt 50 år gamla, med intorkade oljerester inuti. De blev helt plåtrena, färg och allt försvann, inga skador på metallen. Har också haft div Az-delar liggande i badet med samma förnämliga resultat.

Tänk dig för när du gör av med badet, det här finns inte på Kemikaliesvepets lista över miljövänliga produkter !
bjørn bakke
Posts: 401
Joined: Sat Mar 13, 2004 8:07 pm
Location: tromsø ,norge

Post by bjørn bakke »

et braktips: varmt vatn.... VARMT.... å maskindiskmedel å ett karr å da det i,i lag med toppen..... halv pakket å 20liter vatn ligge til bløt 2-6timer .+høytrykspyler..... :wink: billi å bra.bruk verneutstyr :!: :!:
Axel
Posts: 377
Joined: Wed Jun 09, 2004 10:00 am
Location: Gurresta, Knivsta, Uppsala
Contact:

Re:

Post by Axel »

bjørn bakke wrote:et braktips: varmt vatn.... VARMT.... å maskindiskmedel å ett karr å da det i,i lag med toppen..... halv pakket å 20liter vatn ligge til bløt 2-6timer .+høytrykspyler..... :wink: billi å bra.bruk verneutstyr :!: :!:
hehe, annars slänger man grejjerna i diskmaskinen :lol: det funkar! kan bli inpopulärt dock...
Axel Wall
Post Reply