Page 1 of 2

B18 går varm

Posted: Mon Jan 22, 2018 1:32 pm
by Blomquist
Fläktremmen gick, och därmed kylningen. Linkade försiktigt till reservdelsbutiken som av en händelse
råkade ligga ganska nära. I med ny rem. Allt bra igen. MEN ganska snart börjar värmeproblemen,
bilen börjar koka. Har nu bytt termostat två ggr. Bytt vattenpump till fabriksny och spolat igenom
övre och nedre kylarslang. Konstaterat att kylaren är het i den övre delen och iskall i botten.
Dit med "ny" kyl. Och där kära forumfolk står jag nu.
Har inga fler idéer om vad det kan bero på. Det går att köra bilen med värmen fullt påslagen,
men det är ganska jobbigt. Blir ju rena bastun.

Någonting har rört sig/ändrat sig vi den första kokningen. Vad?

Re: B18 går varm

Posted: Mon Jan 22, 2018 2:44 pm
by Blomquist
En defekt topplocksackning säger en människa på jobbet.
Tryck från motorn letar sig in i kylvattnet och gör att det blir lite som en tryck-kokare.
Vad tror ni om det?

Re: B18 går varm

Posted: Mon Jan 22, 2018 6:23 pm
by 46-68
Inte helt omöjligt att packningen for vid den första kokningen. Är motorn öppnad nångång och packningen bytt, eller är den sen det begav sig?

Re: B18 går varm

Posted: Mon Jan 22, 2018 11:13 pm
by Lars Bd
Kokning vid trasig packning beror sällan på för hög temperatur utan mer på att förbränningsgaser (som visserligen är heta) tar plats i kylsystemet och därför trycker ut vattnet. Vid ett sådant fall skulle full värme inte lösa problemet, förbränningsgaser skulle ändå tryckas in i kylsystemet.
Kokar motorn innan den körts riktigt varm? Kan du se bubblor i kylaren/expansionskärlet?

Re: B18 går varm

Posted: Tue Jan 23, 2018 7:21 pm
by 46-68
Har du kikat i slangarna så att det inte lossnat någon gummibit som viker ut och hindrar flödet?

Re: B18 går varm

Posted: Wed Jan 24, 2018 8:24 am
by Blomquist
Tackar för era frågor/tankar. Jag tror att toppen suttit sedan Innan Abba fanns. Alltså orörd. Motorn blir varm i normal takt, efter det blir den ännu varmare. Kör man på max kupévärme så klarar man sig precis från kokning. Men det blir djävligt varmt att åka bil. Jag ser inga bubblor när jag tittar under kylarlocket. Vätskan ser inte ut att innehålla olja, jag bytte den i samband med kylarbytet. Slangarna hela och fina. Kylaren blir het i övre delen och kall där nere. Cirkulation verkar därmed endast förekomma i övre delen av systemet. Jag skall försöka hitta någonstans där man kan mäta Co2 i kylvattnet.

Re: B18 går varm

Posted: Wed Jan 24, 2018 1:27 pm
by Arne
Ett effektiv sätt att rengöra kylsystemet är att fylla på 1 till 2 matskedar maskindiskmedel, ha full värme på och varmkör. Skölj ur kylsystemet noggrant flera gånger efteråt tills vattnet som kommer ut är rent. Fyll därefter på vatten och glykol 50/50 blandning.

Re: B18 går varm

Posted: Wed Jan 24, 2018 3:58 pm
by QV
För kunna utesluta saker så kör utan termostat.
Allt för att se hur värmen beter sig.

Själv gjorde jag mistaget att byta NOS vattenpump till nytillverkad och samtidigt termostaten.
Så jag vet ju inte om det var den ena eller båda... Men med ny kylare, nytt värmepaket och renspolad motor så ville jag inte ha en motor som går varm.

Re: B18 går varm

Posted: Wed Jan 24, 2018 4:07 pm
by QV
Lossa på tempgivaren och se om du har någon luft där som djävlas med dig.
Det uppkommer på B18 toppar på båtar...

Re: B18 går varm

Posted: Wed Jan 24, 2018 10:40 pm
by 46-68
Blomquist wrote: Wed Jan 24, 2018 8:24 am Tackar för era frågor/tankar. Jag tror att toppen suttit sedan Innan Abba fanns. Alltså orörd. Motorn blir varm i normal takt, efter det blir den ännu varmare. Kör man på max kupévärme så klarar man sig precis från kokning. Men det blir djävligt varmt att åka bil. Jag ser inga bubblor när jag tittar under kylarlocket. Vätskan ser inte ut att innehålla olja, jag bytte den i samband med kylarbytet. Slangarna hela och fina. Kylaren blir het i övre delen och kall där nere. Cirkulation verkar därmed endast förekomma i övre delen av systemet. Jag skall försöka hitta någonstans där man kan mäta Co2 i kylvattnet.
Med den beskrivningen låter det som igensatt kylare...var den ny eller "ny"...?

Re: B18 går varm

Posted: Thu Jan 25, 2018 1:02 am
by A-masen
Blomquist: Det är inte CO2 som gäller. CO2 är detsamma som kolsyra, eller koldioxid som det också heter. Dom flesta av oss dricker det varje dag i någon form av mineralvatten, läsk och öl. Och när vi andas så andas vi ut koldioxid eftersom kroppen har tagit hand om syret som fanns där när vi andades in.

Det som det gäller här är Kolmonoxid, CO. Förr sa man bara Koloxid, men numera har man lagt till ordet mon, som är samma ord som mono, som betecknade siffervärdet ett i t.ex musikanläggningar. Motsatsen heter Stereo och betyder två i detta fallet.

Kolmonoxid är den direkt giftiga delen i avgaserna. Den är färglös, smaklös och luktlös. Alltså en mycket lömsk gas. Det går att mäta om man har en CO-mätare: https://www.amazon.co.uk/Gunson-G4125-G ... B002XF1VW6
En sådan kostar lite mer än en tusenlapp. Så det är väl bara verkstäder som är intresserade av sådana, nästan?
Vill du kontrollmäta så åk till en mindre verkstad där dom har tid och vilja att hjälpa dig direkt. Mätningen tar bara någon minut, men det gäller att göra det också.

Koldioxid CO2 är inte direkt giftig i måttliga doser. Det är först när den stiger upp i atmosfären som den ställer till elände. Inte heller där speciellt giftig, men den håller kvar värmen som solen strålar på jorden. Det blir som ett växthus och därav namnet växthusgas. Det blir varmare på jorden med allt vad det innebär av obalans i klimatet.

Re: B18 går varm

Posted: Thu Jan 25, 2018 12:15 pm
by QV
Eftersom jag stavar rätt illa men har ett visst intresse i det Svenska språket (även om stavningsreglerna är helt obegriplig ibland) så finns det vissa prefix i det

Mono ett
Di två (även Bi är två)
Tri tre
Tetra fyra
Penta fem
Hexa sex
Deka tio

Stereo är iochförsig 2 kanaler med ljud (vilket är vad jag har hemma för surrond är inget för mig) men inget Svenskt prefix för 2. Jag är intresserad av två monoblock till min anläggning men det är inte ämnet just nu...

Och varför skriver jag detta då?
Kolmonoxid har en syreatom och koldioxid har två syreatomer.

Re: B18 går varm

Posted: Mon Jan 29, 2018 3:01 pm
by Blomquist
Tack Janne och Masen, såna här avstickare gillar jag. Man lär sig något. CO-mätare handlar det om, ja.
Har fått korn på ett ställe som har det, men nu köpte jag på mig ett packningsset i går kväll.
Det kommer med posten i veckan och så bliver det ill att lyfta toppen och titta om packningen är hel. Jag hade ändå
tänkt byta toppen, då jag sedan tjugo år tillbaka har haft en renoverad/blyfrikonverterad ståendes.
I morse åkte termostaten ur, så slapp man åka bastu till jobbet.

46-48: kylaren som sattes i är en nästan ny.

Re: B18 går varm

Posted: Sat Feb 03, 2018 12:21 pm
by 46-68
Ja då kan det vara packningen. Kika även på bypass-kanalen, minns inte rikigt på raken hur det ser ut i B18 men har för mig det är en rörbit under termostaten som ska täppas till när den öppnar.

Re: B18 går varm

Posted: Mon Feb 05, 2018 11:46 am
by Blomquist
Bypasskanalen är mycket riktigt en rörstump, den var det fri sikt igenom då jag bytte vattenpump.
Packningen kom med posten häromdagen. Ikväll bliver det topp-byte utomhus i två minusgrader. Man har roligt nästan jämnt.