M41 växellåda slutar funka vid hög värme
-
- Posts: 70
- Joined: Thu Feb 08, 2018 2:43 pm
- Location: Falkenberg
M41 växellåda slutar funka vid hög värme
Hej, jag fick erbjudande om att köpa en m41a men problemet är att överväxeln slutar fungera när oljan blir varm, tydligen sjunker oljeyrycket.
Alla packningar är bytta och säljaren är tydligen ganska duktig på B18 motorer.
Är det nån som kan uttala sig om det är nått relativt lågt åtgärdat fel eller ej?
Alla packningar är bytta och säljaren är tydligen ganska duktig på B18 motorer.
Är det nån som kan uttala sig om det är nått relativt lågt åtgärdat fel eller ej?
Re: M41 växellåda slutar funka vid hög värme
Först måste du förklara vad som menas med inte fungerar, felbeskrivningen slutar fungera kan innefatta slirning på överväxel back 1 2 3 4 (någon eller alla), kopplar inte i, kopplar inte ur, koppla i och ur efter behag. En relativt noggrann studie av oljans egenskaper finns här http://www.volvop1800club.se/forum/view ... 2dc043f0de
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Re: M41 växellåda slutar funka vid hög värme
Kolla så solenoiden är rätt justerad. Ta bort luckan/typplåten och lägg i överväxeln, i armen som solenoiden drar finns ett hål som ska stämma med ett i huset, kolla med ett borr Gör det inte det så kan ventilen läcka och kopplingen får inte fullt tryck. Hade det felet på en av mina bilar
Re: M41 växellåda slutar funka vid hög värme
Sedan kommer ju frågan om det är D eller J typ.
Sitter magnetventilen på förarsidan eller passagerarsidan av lådan?
Sitter magnetventilen på förarsidan eller passagerarsidan av lådan?
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
-
- Posts: 70
- Joined: Thu Feb 08, 2018 2:43 pm
- Location: Falkenberg
Re: M41 växellåda slutar funka vid hög värme
Det är en typ J och felet är att efter ett tag, när den blivit varm så börjar växlarna slira.
Ägaren har testat olika oljor och bytt div delar utan att få ordning på den.
Jag hoppade över affären och tar det lugnt, först skall jag få ordning på bilen.
Ägaren har testat olika oljor och bytt div delar utan att få ordning på den.
Jag hoppade över affären och tar det lugnt, först skall jag få ordning på bilen.
Re: M41 växellåda slutar funka vid hög värme
En M46 bör du kunna hitta för 500kr och plocka od:n ifrån, den ska passa direkt på M41 69 och senare då J-typ kom. Med ett rimligt pris är det bara att köpa. Du kan bli tvungen att pussla mellan lådorna för att få en korrekt visande hastighetsmätare.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Re: M41 växellåda slutar funka vid hög värme
M40 lådan har ju et ryckte om sig att vara outslitlig. Detta resulterar i att folk inte byter olja idom...
När jag rev M40 lådor så var 2-3 bottenstocker av 5 dåliga i ena lagerändan (pitting) så hur du än gör så rekommenderar jag att riva lådan och kontrollera bottenstockens lagerytor. Om den är bra så monterar man nya nållager i bottenstocken (kostar typ en hundring) och samtidigt byter de andra lagerna (total kost kanske 500) så har du en låda som håller bilens liv ut.
Skulle du sedan köpa en M41 (typ den du hittade för 500-1000) så har du en frisk M40 ifall M41:ans M40 del inte är bra.
Typ J OD finns det gått om. en från 760 är "rätt" invändigt men du måste ta ytterhöljet från din M41 annars får du ingen hastighetsmätare.
När jag rev M40 lådor så var 2-3 bottenstocker av 5 dåliga i ena lagerändan (pitting) så hur du än gör så rekommenderar jag att riva lådan och kontrollera bottenstockens lagerytor. Om den är bra så monterar man nya nållager i bottenstocken (kostar typ en hundring) och samtidigt byter de andra lagerna (total kost kanske 500) så har du en låda som håller bilens liv ut.
Skulle du sedan köpa en M41 (typ den du hittade för 500-1000) så har du en frisk M40 ifall M41:ans M40 del inte är bra.
Typ J OD finns det gått om. en från 760 är "rätt" invändigt men du måste ta ytterhöljet från din M41 annars får du ingen hastighetsmätare.
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Re: M41 växellåda slutar funka vid hög värme
Kolla vilken olja du har och vilken det ska vara.
Jag hade samma problem med min M41 D att den slirade när den blev varm.
I den växellådan och overdrive ska det vara en "rak" 30:a, SAE 30 ,dvs ingen multigrade SAE 10 - 40.
Efter bytet blev det bra.
Jag vet inte hur det är med J men kolla
I min pärla som har en fräschare OD funkar det bra med multigradeoljan. Jag tänker dock byta även där.
Jag hade samma problem med min M41 D att den slirade när den blev varm.
I den växellådan och overdrive ska det vara en "rak" 30:a, SAE 30 ,dvs ingen multigrade SAE 10 - 40.
Efter bytet blev det bra.
Jag vet inte hur det är med J men kolla
I min pärla som har en fräschare OD funkar det bra med multigradeoljan. Jag tänker dock byta även där.
40 år med GT
Re: M41 växellåda slutar funka vid hög värme
Och vill man ha full koll på vad valet av olja gör för oljetrycket köper man sig en oljetrycksmätare. Eller gör en egen.
Så här gjorde jag när jag behövde en oljetrycksmätare till min D-överväxel
http://www.volvop1800club.se/forum/view ... 04248e59f2
Så här gjorde jag när jag behövde en oljetrycksmätare till min D-överväxel
http://www.volvop1800club.se/forum/view ... 04248e59f2