Fälgar!

Visa din original-amazon. Allt från objekt till pärla. Moderatorer
Rogge
Posts: 2120
Joined: Sun Mar 21, 2004 5:50 pm
Location: Ängelholm

Fälgar!

Post by Rogge »

hittade lite fälgar när jag satt och smygsurfade..inga kromade värstingar med prislappar som är skyhöga utan vanlinga runt en 1000 lapp per fälg..
Samtliga finns på http://www.alven-ingvarsson.se/ märket är Cragar

Black Spoke
Image

Chrome Spoke
Image

S/S
Image

Smoothie - ultimata bubbla fälgen
Image

Street Pro
Image

de var de jag tyckte var snyggast..
Kvalitet är att kunna fixa allt själv!

Volvo OneFourtyFive NineteenSixtyNine

Mitt 145 projekt
THolandsli
Posts: 88
Joined: Sun Feb 01, 2004 5:18 pm
Location: Ottersøy, Norge

Post by THolandsli »

Disse felgene som jeg hadde på min forrige Amazon syntes jeg var helt råe. Alven och Ingvarsson solgte slike før, men jeg kunne ikke finne dem på nettsidene nå.

Image
-91\" Volvo 960 3,0
-67\" Volvo Amazon (restaurering/turbokonvertering)
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Populära amazonfälgar det där. :)

Image

Hade ett par själv med Pirelli 205:or på.

Image

:)

Annars är det ju ganska coolt med breddade originalfälgar också. Ser nästan bättre ut tycker jag. Jag tjackade en uppsättning blästrade och grundmålade 5,5:or också vill jag minnas, men de hamnade aldrig på bilen utan såldes vidare pga. originaltankar.
THolandsli
Posts: 88
Joined: Sun Feb 01, 2004 5:18 pm
Location: Ottersøy, Norge

Post by THolandsli »

Problemet med disse nymotens chromfelgene er att de ruster svært fort, de må poleres med minimum 1 mnd mellomrom for å holde seg bra. Jeg bor ganske nært sjøen på en vindfull plass vell å merke.
Det går jo ann å lakkere felgene med klarakk for å få de til å holde, dette var gjort med felgene mine når jeg kjøpte dem, men jeg syns det tok for mye av glansen av felgene. Så jeg brukte lakkfjerner og høytrykkspyler og fjernet lakken og satset heller på hyppig polering...
-91\" Volvo 960 3,0
-67\" Volvo Amazon (restaurering/turbokonvertering)
Rogge
Posts: 2120
Joined: Sun Mar 21, 2004 5:50 pm
Location: Ängelholm

Post by Rogge »

THolandsli-> de är lite lika super spoke tycker jag faktiskt..

D59471-> jo det ska ju inte vara för stora fälgar på en amazon tycker jag 15-16\" är alldeles lagom, för min del blir det nog Cragar S/S eller street pro 15\" de är heta bägge 2 kan inte välja så här på rak arm men det dröjer ett tag innan bilen rullar så..

breddade plåtisar är snyggt.. speciellt när det blir som på 740 att de ser djupa ut, sen ska de vara svarta,

förresten.. är det där din bil innan du återställde den till orginal? snygg!
Kvalitet är att kunna fixa allt själv!

Volvo OneFourtyFive NineteenSixtyNine

Mitt 145 projekt
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Rostproblemet beror ju på att de inte har belagt fälgarna med surkoppar innan de lägger på kromskiktet. De är förmodligen kromade direkt på plåten alt. med nån tunn \"underbehandling\".

Då håller ett par breddade originalfälgar som man blästrar och lackar med 2k epoxy och billack betydligt bättre. Har man en bruksbil som går året runt i saltslask osv. så är inte kromfälgarna från Cragar ett särskilt bra alternativ.

Rogge:
Ja, deras American Racing kopior är ganska snygga. Tyvärr gäller ju rostproblemet även för dem.

Men ska man ha en moddad bil kan man ju lika gärna slänga på 16\" fälgar och däck med lite lägre profil, det ser bara coolt ut. Iaf. om fälgarna matchar bilen. Annars funkar ju 5,5\" alltid. :)

Image

Image

Image

Lite för låg däcksprofil här bara... har för mig att det är 175:or som sitter å de där fälgarna.
Amazon_V8
Posts: 1082
Joined: Fri Feb 13, 2004 12:31 pm

Post by Amazon_V8 »

Street pro fälgen var ju hur läcker som helst,tänkte halibrand på stört när jag såg den.
Är det rätt bultmönster för Amazon på dom??

/Micke
THolandsli
Posts: 88
Joined: Sun Feb 01, 2004 5:18 pm
Location: Ottersøy, Norge

Post by THolandsli »

Når jeg en gang neste år blir ferdig med mitt Amazonprosjekt kommer jeg til å kjøpe et sett med American Racing Torq-Thrust II. I 17 tom storlek, koster litt, men hva gjør man ikke for Amazonen 8)

Image
-91\" Volvo 960 3,0
-67\" Volvo Amazon (restaurering/turbokonvertering)
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Nu börjar vi snacka. :)

Men då gäller det ju att man har samma finnish, rakhet och glans på karossen som fälgarna. Annars kommer bilen se våldtagen (ej sexuellt!!) ut. :roll:
THolandsli
Posts: 88
Joined: Sun Feb 01, 2004 5:18 pm
Location: Ottersøy, Norge

Post by THolandsli »

Såklart skal ikke bilen se voldtagen ut... :wink: Hehehe...
Ser altfor mange fine felger og dyre stereoannlegg som sitter i/på biler som ser ut som noen utedass.
-91\" Volvo 960 3,0
-67\" Volvo Amazon (restaurering/turbokonvertering)
Rogge
Posts: 2120
Joined: Sun Mar 21, 2004 5:50 pm
Location: Ängelholm

Post by Rogge »

att slänga på ett par snygga fälgar på en ful bil e ju bara onödigt..
jag tycker dock att mina rostiga vinterfälgar passar galant på min fula mazda 323 -83 (bruksbilen) den är rostigare än min amazon.. hoppas den dör snart så man kan köpa ny bil=)
Kvalitet är att kunna fixa allt själv!

Volvo OneFourtyFive NineteenSixtyNine

Mitt 145 projekt
THolandsli
Posts: 88
Joined: Sun Feb 01, 2004 5:18 pm
Location: Ottersøy, Norge

Post by THolandsli »

Det er låv å håpe på att den dør, men av erfaring vet jeg att Mazdaer :twisted: er noen seiglivede jævler... hehe....
-91\" Volvo 960 3,0
-67\" Volvo Amazon (restaurering/turbokonvertering)
Rogge
Posts: 2120
Joined: Sun Mar 21, 2004 5:50 pm
Location: Ängelholm

Post by Rogge »

ajdå..=) jag menade att den nog inte går igenom besiktningen.. lite mycket rost på den, dock inte i bärande delar.. men motorn går bra..startar i alla väder.. men men..
Kvalitet är att kunna fixa allt själv!

Volvo OneFourtyFive NineteenSixtyNine

Mitt 145 projekt
THolandsli
Posts: 88
Joined: Sun Feb 01, 2004 5:18 pm
Location: Ottersøy, Norge

Post by THolandsli »

Her er noen Azev felger jeg prøvde på min Amazon, de kom egentlig fra Mercedes 124 serien (5x112) men jeg fikk tvunget de på Amazonen (5x114,3) De bygde så mye innover att jeg måtte masere fjærskålene bak og bruke spacere, hadde 215/45/17 dekk. Fra dekksiden og ut til skjermkanten var det god plass.
Syns det ble tøft med disse felgene med den stilen som det er på resten av bilen.

Image

Image
-91\" Volvo 960 3,0
-67\" Volvo Amazon (restaurering/turbokonvertering)
Hanse
Posts: 64
Joined: Fri Feb 06, 2004 7:46 pm
Location: Småland
Contact:

Post by Hanse »

Finns American Racing Torq-Thrust II till amazon? Utan at man måste ha spacers`?
Post Reply