Radio

Moderatorer
Post Reply
OdinsEngel
Posts: 63
Joined: Sat Nov 06, 2004 8:32 pm
Location: Eskilstuna
Contact:

Radio

Post by OdinsEngel »

Hejsan!
Jag hittade en radio i garaget, tror att det är Amazon original? (I alla fall Volvo). Frågan är hur man kopplar in den? Det är fyra kablar på baksidan, en till antennen, en blå, en svart och en svart med vit rand (Den svarta och den med vit rand sitter \"ihop\") någon som vet hur man ska koppla in dem? // Fredrik
Oh yeah! Vilka former!
sunkmarkus
Posts: 60
Joined: Mon Sep 27, 2004 10:54 am
Location: Lund

Post by sunkmarkus »

humm, jag skulle öppna och kolla hur det ser ut inuti. Min spontana gissning är att jorden är i chassiet på radion, blå är 12V+ och de andra kablarna är högtalarkablar? är det en monoradio, och är det verkligen alla kablar som går ut?
--
Sunkmarkus
-69 VW Typ2 kleinbus/sunkbuss
-64 Rambler American 330 4D sedan (till salu)
-69 Amazon
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Vad är det för radio? (Märke/modell/utseende)

Och vad är det för årsmodell på din amazon?

Det kan ju vara kul att veta om det är en passande radio för din årsmodell innan man kopplar in den, om det har något värde för dig. ;)
sunkmarkus
Posts: 60
Joined: Mon Sep 27, 2004 10:54 am
Location: Lund

Post by sunkmarkus »

Jag tänker då såhär: om det står volvo på den, och den ser ut att komma ifrån 60 talet nån gång, så är det inget att tveka på, tillochmed om den råkar vara från -70 talet. Passar inte radion till årsmodellen om den är 2 år för ny, eller två år för gammal? Jo, det gör den. Det kan ju vara så att man hade en radio från sin gamla krockade o skrotade vagn och satte i, eller att man inte utrustade vagnen med radio från början, och valde att låta en volvohandlare installera en av de modernaste radiomottagarna som gick att uppbringa, 2 år efter att man köpt bilen.

Personligen så har jag en pioneer MP3 spelare av årsmod -04 i min, det passar bra i bruksbilen.

Gled kanske bort en bit från ämnet.
--
Sunkmarkus
-69 VW Typ2 kleinbus/sunkbuss
-64 Rambler American 330 4D sedan (till salu)
-69 Amazon
SandManiaC
Posts: 103
Joined: Sun Jul 25, 2004 8:44 am
Location: KIRUNA
Contact:

Post by SandManiaC »

jo ja har kopplat in en radio, ganska enkelt egentligen, men ja hade bara 3 kablar, ej antenn inräknad.


men ena ska va till plus, den andra till jord, den tredje till högtalarn.
då kopplar du en av ledarna från högtalar kabeln till den tredje o den andra ledarn från högtkabeln till jord.

minns inte färgerna men de e bara o testa jorden borde ha varit svart.

kan ju iof kolla upp de, men ja testa bara när ja skulle koppla in min


mvh/ johan
Rock 'n Roll Amazon -64
horgalaten
Posts: 503
Joined: Thu Mar 25, 2004 6:28 pm
Location: Hörby
Contact:

Sunkmarkus har rätt

Post by horgalaten »

Tjenare.

Sunkmarkus har helt 100% rätt.

Har nämligen exakt samma på min radio i min bil.

Blå sk kopplas till Tändningslåset om du vill ha ström till vid tändnig. annars så kan du koppla den på den store röde kabeln som kommer ifrån säkringsdosan så har du ström alltid. Glöm dock inte att stänga av radion när du lämnar bilen, för den slukar power till bäng.

Mvh Horga
Post Reply