Page 2 of 2

Re: huvudbromscylinder läcker

Posted: Mon Mar 18, 2019 10:46 pm
by cooljb
QV wrote: Mon Mar 18, 2019 10:34 pm Håller du på med DOT4 ("vanlig") eller DOT5 (Silicon)
Dot4 :)

Re: huvudbromscylinder läcker

Posted: Tue Mar 19, 2019 8:41 am
by QV
Det är ju "lättluftat" jämfört med DOT5

Re: huvudbromscylinder läcker

Posted: Tue Mar 19, 2019 8:55 am
by QV
1 Om pedalen är stum så har man ingen luft i systemet.
2 Om pedalen bottnar när man trycker ner den, men när man pumpar snabbt får en pedal som tar högt upp så är bromsbanden inte rätt grundjusterade. (kan vara luft också men då är inte pedalen stum)
3 ett bromsservo ger mera kraft så pedalen kommer att sjunka längre ner vid samma "fottryck"
Bromsservo behövs förövrigt bara till skivbroms.

På din beskrivning så "läser jag" att du har ett bromsservo på bilen (säkert med tillhörande skivor fram) och jag ser inte att du har något fel. Utom möjligen att bromsservot fungerar som tänkt nu, vilket det kanske inte gjorde innan...

Bromsbanden har du bara bak då. Vilka förövrigt behöver en grundjustering vart 500 mil eller så.

Så är pedalen stum och bromsarna tar bra så skulle jag vara nöjd.
Att den tar högt upp utan vakuum (motor av, vakuum borta) och längre ner med motor igång (bromsservo jobbar) är ett helt normalt beteende.
Annars är besiktningsstationer ett bra ställe att kolla upp saker på. Kostar en slant men bromsfel är inte billigt det heller...

Re: huvudbromscylinder läcker

Posted: Tue Mar 19, 2019 10:07 am
by cooljb
QV wrote: Tue Mar 19, 2019 8:55 am 1 Om pedalen är stum så har man ingen luft i systemet.
2 Om pedalen bottnar när man trycker ner den, men när man pumpar snabbt får en pedal som tar högt upp så är bromsbanden inte rätt grundjusterade. (kan vara luft också men då är inte pedalen stum)
3 ett bromsservo ger mera kraft så pedalen kommer att sjunka längre ner vid samma "fottryck"
Bromsservo behövs förövrigt bara till skivbroms.

På din beskrivning så "läser jag" att du har ett bromsservo på bilen (säkert med tillhörande skivor fram) och jag ser inte att du har något fel. Utom möjligen att bromsservot fungerar som tänkt nu, vilket det kanske inte gjorde innan...

Bromsbanden har du bara bak då. Vilka förövrigt behöver en grundjustering vart 500 mil eller så.

Så är pedalen stum och bromsarna tar bra så skulle jag vara nöjd.
Att den tar högt upp utan vakuum (motor av, vakuum borta) och längre ner med motor igång (bromsservo jobbar) är ett helt normalt beteende.
Annars är besiktningsstationer ett bra ställe att kolla upp saker på. Kostar en slant men bromsfel är inte billigt det heller...
QV du är en klippa :grin: kanske bara jag som är lite petig men ska kolla över bromsbanden bak,,, japp har skivor fram. tack för alltid bra hjälp här på forumet. mvh Jerry