Lackeringshjälp

Plåt Glas krom och emblem. Moderatorer
Post Reply
fjr1300
Posts: 2
Joined: Sun May 05, 2019 6:03 pm

Lackeringshjälp

Post by fjr1300 »

Hej alla kloka amazonägare!
Jag behöver hjälp med ett lackeringsjobb jag behöver göra på min tvådörrars amazon-63.

Som ni kan se på bilderna så har jag några utbredda rostfläckar som behöver åtgärdas, det är på vänster bakflygel samt höger dörr.. Det är ingen gravrost utan endast ytrost, det är även ganska tjockt med spackel så ytorna behöver byggas upp.

Så, hur gör jag detta på bästa sätt? Jag har tillgång till en punktbläster samt de flesta förekommande verktygen. :-)

- blästring, etsande primer, glasfiberspackel, finspackel och lackering?

Hur maskerar jag och lackerar jag på bästa sätt? Jag har ingen lackbox utan kommer att stå utomhus och göra detta. Hur stor yta skall jag maskera och lacka?

Tackar på förhand!
Attachments
Amazon1.jpg
Amazon1.jpg (961.99 KiB) Viewed 3269 times
Amazon2.jpg
Amazon2.jpg (872.46 KiB) Viewed 3269 times
fjr1300
Posts: 2
Joined: Sun May 05, 2019 6:03 pm

Re: Lackeringshjälp

Post by fjr1300 »

Kompletterar med att fråga om hur jag på bästa sätt slipar så att det blir jämnt och snyggt, innan lackering.
amazon guy
Posts: 517
Joined: Thu Oct 25, 2012 8:30 pm
Location: Malmö

Re: Lackeringshjälp

Post by amazon guy »

Kan i varje fall råda dig att använda din punktbläster och blästra helt rent allt du kan innan lackeringen, och tänk på att det får inte finnas en enda rostpor kvar, annars kommer allt tillbaka igen så småningom, och speciellt om du står och parkerar ute eller kör i blöt.
Är du nybörjare på lackering så blir det bäst att ta och lacka hela skärmen, då blir det också betydligt lättare med maskeringen. Själva lackjobb är inte svårt (om inte du behöver showlack), det är alltid förarbete som är viktigast, och svårast.

Dennis
Per L
Posts: 172
Joined: Sat Jan 02, 2010 10:12 am
Location: Göteborg

Re: Lackeringshjälp

Post by Per L »

Det du skall börja med är att skrapa bort färg och spackel så att du har åtminstone en halv centimeter helt ren plåt mellan rost och färg/spackel. Gör du inte det är risken stor att rosten stuckit iväg på något eller några ställen under lack och spackel där du inte ser det. Och på dessa ställen kommer det att rosta vidare när lagningen är klar
Blomquist
Posts: 1070
Joined: Tue Feb 24, 2004 11:06 pm

Re: Lackeringshjälp

Post by Blomquist »

Jag kommer med det tråkigaste inlägget. Ta bort ALLT.
Jeg har samma sjuka på min sedan. Den lackerades
på 80-talet då sprutspackel var the new shit.
Det skulle senare visa sig inte vara fullt så bra
som först antaget. Det spricker och lossnar i kakor efter
att fukten har trängt in.
Jag tar det i omgångar. En bakskärm plåtren, sen
2-komp etsande primer, spackel, primer igen och så topplack.

Sen andra bakskärmen och så vidare. Funkar bäst för mig
eftersom jag använder bilen samt att tanken på att göra
hela bilen plåtren på en gång känns som ett alldeles för stort projekt.

Jag använder vinkelslip med roterande stålborste (med ansikstskärm!) och punktbläster
på rostporer.
210 -64, 223 -68
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Lackeringshjälp

Post by QV »

fjr1300 wrote: Sun May 05, 2019 6:15 pm Kompletterar med att fråga om hur jag på bästa sätt slipar så att det blir jämnt och snyggt, innan lackering.
Innan lackering så slipar man bort rosten.

Efter spackling så använder man "långskorpa" och slipar i "kors"

Efter varje lager av färg:
Man köper bra papper (inte lågpris).
När man slipar skall man "gödsla" med papper. När det inte biter längre så skall man inte trycka hårdare, utan byta papper.
Om du slipar för hand så skall du ha något mellan fingrarna och slippappret.

Man kan lägga på något tungt lager av färg innan man slipar grunden. Då ser man var man har slipat och om man behöver spackla mera.
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
droopy
Posts: 129
Joined: Thu Jan 08, 2015 7:31 am
Location: Hjortkvarn

Re: Lackeringshjälp

Post by droopy »

Det ser väldigt tjockt ut med spackel Jag hade samma sak på en av mina amazon dörrar.. Plastspackel lossnar med tiden och ju tjockare det är pålagt desto lättare kryper det in fukt och lossnar. Jag slipade hela dörren plåtren svetsade igen mellan de glesa punktsvetsar som hittades under spacklet. Sedan tennspacklade jag en skarv som fanns där man lagt på en ny nedre plåt och svetsat glest.
Efter det en 2-komponent rostskyddsprimer och sedan ett tunnt lager spackel. Lägg inte på mer än max 2mm måste man lägga på mer så är det inget vidare plåtarbete under..

Kort svar är väl att du borde laxja om hela den panelen. ex en hel skärm eller en hel dörr då syns det minst. Ser ut som samma blå kulör som jag har på min.. Går att beställa bra 2-komponet färg till den så du slipper baltet med klarlack som sista lager.
Marriage is a workshop!
Man work, woman shop
amazon guy
Posts: 517
Joined: Thu Oct 25, 2012 8:30 pm
Location: Malmö

Re: Lackeringshjälp

Post by amazon guy »

Känner du dig osäker med lackspruta, vet inte hur blanda 2K färg, har inte tillgång till kompressor o s v, så kan jag tipsa om en billack&tillbehör återförsäljare i Malmö, Pyrmo produkter, som säljer äkta billack (inget Biltema skit) på något större variant sprayburk och blandar också efter färgnumret. Du kan gott lacka minst en hel bilskärm med den. Den är inte precis billig, tror 250 spänn/burk, men du får riktig färg. Dom skickar också.

Det är jätteviktigt att du använder kvalitetsslippapper vid slipning annars kommer du bara slipa, spackla och slipa om igen och skall du ändå lägga ut på det, leta efter Indassa märket, det bästa slippappret som finns (finns också hos Pyrmo produkter). Du kan även handla jättefin spackel hos dom för 150 eller 180:- tror jag det var, 1 kilos burk. Köp helst inte slippapper som Biltema, Jula och dylika säljer, bara skit som slits ut med en gång!

Dennis
Post Reply