Körde på Diesel....

B16/B18/B20 A/B/D. Moderatorer
Post Reply
User avatar
Zappafan
Posts: 116
Joined: Wed Apr 06, 2016 6:13 pm
Location: Robertsfors

Körde på Diesel....

Post by Zappafan »

Ja så j... klantigt ,men tydligen fyllde jag 30 liter diesel i Amazon :oops: , haltade hem 6 mil på lätt gas, upp med stiften kollade kompa (alla 4 bra..) , tömde förgasarna, tanken , kopplade en bränsledunk direkt till pumpen å startade igen, bytte olja & stift (det var tänkt ändå..) verkar inte tagit nån skada, hade varit bäst att stanna direkt vid första spikning men men , tur man hade en gammal trotjänare å inte en ny bil då man klantade sig.... ;)
Amazon -66 overdrive
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Körde på Diesel....

Post by A-masen »

I och för sig är 30 liter rätt mycket. Hur mycket bensin hade du när du började hälla i?
En bekant för många år sedan hade någon gammal engelsk 40-talsbil. Morris någonting? Han råkade tanka diesel i den. Jag minns inte hur mycket, men det var en rätt stor mängd. Så länge motorn var varm var det inga problem. Men när den hade fått kallna var det omöjligt att starta den. Men han tömde bara tanken och bränslesystemet m.m. Sedan gick bilen som förut.
User avatar
Zappafan
Posts: 116
Joined: Wed Apr 06, 2016 6:13 pm
Location: Robertsfors

Re: Körde på Diesel....

Post by Zappafan »

Ja 15 liter bensin resten diesel, oktantalet var nog inte högt...
Amazon -66 overdrive
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Körde på Diesel....

Post by QV »

Låter den som innan och går som vanligt så skulle jag inte vara orolig.

Fick ju soppatorsk nån mil från macken. Ingen reservdunk men väll en 5L koncentrerad spolarvätska.
Så länge man hade full chock och minimum 4000 RPM så gick den på det också!

Jag släpte nämligen på gasen under 4000 en gång och motorn dog direkt. Var bara att växla ner så bilens fart fick upp motorvarvet så tände den upp igen. Så varm motor och hårt varvande direkt så går det att åka på det mesta.
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Re: Körde på Diesel....

Post by Arne »

Det är lugnt, du har sotat ur motorn eventuella sotrester i förbränningsrummet så den borde spika mindre nu efteråt om den har gjort det.
Jag brukar sota ur bensinmotorer med diesel, men då med 5-10% diesel och det funkar bra.
AVG
User avatar
Zappafan
Posts: 116
Joined: Wed Apr 06, 2016 6:13 pm
Location: Robertsfors

Re: Körde på Diesel....

Post by Zappafan »

Näe spika har den aldrig gjort, har tidigare haft upp toppen & konverterat till blyfritt & planade 1,5 mm, passade samtidigt på att runda av vassa kanter i förbränningsrummen.....
Amazon -66 overdrive
Post Reply