Page 1 of 1

Renoverar en tidig B18, några frågor

Posted: Sun Oct 04, 2020 1:01 am
by Roffeman
Hoppas OK att snacka om min P1800 motor i Amazon forumet. Jag renoverar en tidig P1800 och skall gå igenom motorn. Den kommer att borras till första överdimensionen.

Jag måste erkänna att noterade inte vilken sida dom vevstakarna hade numret på. Vad jag förstår då sitter numren på oljefiltersidan? Stämmer det? Oavsett, spelar det någon roll om man byter lager och kolvar?

Jag kanske behöver plana toppen lite. Har någon en ide' hur mycket kompressionen ökar med 0.5, vs, 1mm o.s.v.?

Bilen kommer att bli helt orginal och motor kommer att se helt orginal ut. Den hade en C kam i orginal. Vad tycker folk om typ K kammen?

Det var ett tag sen jag renoverade en Volvo motor. Några andra bra saker att tänka på?

Tack,

Rolf

Re: Renoverar en tidig B18, några frågor

Posted: Sun Oct 04, 2020 6:35 am
by Lars Bd
Leta på verkstadshandboken här http://www.volvoamazonpictures.se/ titta under dokument där står det du behöver veta.
Tidiga 1800 motorer 61-63 har B-kam.
Dagens bensin är av sämre kvalitet än den som fanns i 1800:s ungdom, vill du då bygga en motor med ännu högre kompression som kräver högre oktan?

Re: Renoverar en tidig B18, några frågor

Posted: Sun Oct 04, 2020 4:07 pm
by Roffeman
Visst fasen, nu kommer jag ihåg varför jag lämnade detta forum för många år sen.

Jag hade några specifika frågor och istället valde Lars att påpeka ett "fel" och kritisera något som jag inte ens har gjort. Prata neråt mot en medmänniska med en Bror Duktig attityd som om man är dum i huvudet.

Alternativa svar kunde vara:

Hej Rolf, välkommen till forumet. Här finns det många människor som säkert har bra svar och ideer. Ser fram emot trevliga diskussioner.


Nä fy f..

Re: Renoverar en tidig B18, några frågor

Posted: Sun Oct 04, 2020 5:05 pm
by QV
Det var ju möjligen den sista delen av sista meningen som kunde falla inom den kommentaren.

Nu framgår det inte av din frågeställning om bilen varit i drift på länge.
För bensinen har ändrats och när jag körde min nyrenoverade motor med min nyrenoverade förgasare (med A-kam) så vart jag "tvungen" att bestycka om förgasaren.

Den infon (och renoveringen) fick jag ifrån förgasarteknik i Söderköping (vist var det där han bodde?)
Nu kör jag min bil på 98 oktan, mest av den anledningen att det tar bort glödtändningen när man stänger av motorn.

Det tog mig 2500 mil! innan motorn var insliten så att oljeförbrukningen gick ner.

Välkommen förresten :-)

Re: Renoverar en tidig B18, några frågor

Posted: Sun Oct 04, 2020 5:29 pm
by Roffeman
Tack QV för välkomnande svar!

Just denna bilen har suttit länge och det är en helrenovering som gäller då jag vill höra ett gott jobb på motorn.

Att bestycka om förgasarna och köra på högoktanbensin om det behövs är inga problem.

Anledningen för att plana toppen vore mest om den visar sig ojämn, jag försöker inte bygga en racerbil. Jag var bara nyfiken om någon hade data på toppplaning.

Re: Renoverar en tidig B18, några frågor

Posted: Sun Oct 04, 2020 6:35 pm
by QV
Nej det har jag inte, jag är en "originalare" så det är ett ämne som jag inte har funderat på.
Har sett någon tabell någonstans inte allt för långt bort i tiden men kommer inte ihåg var så här på rak arm.

Min trimtopp från 18 års tiden var planad 4,5mm så det finns ju och ta på.
Om originalpackningen var 1mm (tror jag) och lågkomppackningen är 2,3mm (om minnet inte sviker mig) så är det dryga mm mellan 93 och 98 oktan.

Sen är det någon skillnad mellan D och K kam, K kan ha varit för båtmotor? Men skillnaden skall inte vara stor. Hade D på den tiden.

Har för mig att nummerna på vevstakarna skall vara mot kammen, men det är återigen en minnesbild. Min motor vart renoverad 2005 eller så. Så det var en stund sedan jag pysslade med delarna. SVIS sålde ut kolvar i 4:de ÖD så det var mitt val. Lite känsla för bortkastade pengar var en stund när jag märkte att "marknaden" bara har kolvringar till 3:de ÖD!!! Men besöket på SVISmarknaden till hösten gav ringar till 4 kolvar för några hundra :-)

Även kolvarna skall vändas med märkningen mot fronten. Men det ser man vid demonteringen. Du måste ha kolven med dig till han som borrar motorn.
Strax efter jag renoverade min motor så tog det slut på nya bultar till vevstakarna. Hur det är nu vet jag inte.

Re: Renoverar en tidig B18, några frågor

Posted: Mon Oct 05, 2020 3:41 pm
by Roffeman
Visst, minns åckså att man planade toppen flera mm i min ungdom. Ju mer , ju "fortare " skulle det gå.

Finns ingen anledning och göra det så extremt idag men om toppen behöver planas så kan man ta lite extra så länge man håller inom vad dagens premium bränsle kan klara.

K kammen sägs vara en "husvagnskam" med goda lågvarvsegenskaper. Jag har inget intresse att varva den här gamla klenoden så bottenvrid lockar alltid. Det är den 149:onde B18 som kom i produktion så jag tänker vara försiktig med den. Lutar mest att gå så orginal som möjligt men lyssnar gärna på andras erfarenheter.

Helt riktigt,  min maskinist vill ha kolvarna för att mäta ordentligt.

Re: Renoverar en tidig B18, några frågor

Posted: Wed Oct 07, 2020 1:42 pm
by Blomquist
Tjena, intressant projekt. Med så tidig motor antar jag att du har metallrör till vakumet istället för gummislang, eller är jag fel ute?
En projekttråd med bilder vore trevligt. Om du orkar.

Re: Renoverar en tidig B18, några frågor

Posted: Wed Oct 07, 2020 3:24 pm
by Arne
Har för mig att D kammen satt på B20 E (insprutaren) fram tom. -73 års modell. K kammen kom på B20 E -74 års modell (insprutaren), samtidigt som K-jetronic insprutningen introducerades.

Ett tips för att få en jämnare och renare gång på din motor är att du monterar en modern tändfördelare Ignition 123, den liknar originalet till utseende.

Re: Renoverar en tidig B18, några frågor

Posted: Wed Oct 07, 2020 8:28 pm
by Roffeman
Hej Blomquist, det är riktigt, ett böjt metallrör, sista delen är nog en gummislang vill jag minnas. Det har en annorlunda fläkt också.

Mörk bild, sorry.

Image

Jag bloggar om eländet på min website vintageswedishcars.com om du vill see hela P1800 renoveringen.
Motorjobbet börjar på del tretton.

Jag har brutit i P1800 renoveringen eftersom jag startade en firma och fixade en gammal Cheva truck o.s.v. men nu har jag änteligen pensionerat mig och då är det dags igen. Massor av plåtjoob kvar men eftersom min maskinist skall pensionera sig blev det fullt up med motorjobb.

Re: Renoverar en tidig B18, några frågor

Posted: Wed Oct 07, 2020 8:30 pm
by Roffeman
Arne wrote: Wed Oct 07, 2020 3:24 pm Har för mig att D kammen satt på B20 E (insprutaren) fram tom. -73 års modell. K kammen kom på B20 E -74 års modell (insprutaren), samtidigt som K-jetronic insprutningen introducerades.

Ett tips för att få en jämnare och renare gång på din motor är att du monterar en modern tändfördelare Ignition 123, den liknar originalet till utseende.
Tack Arne för info. Det låter nog som K kammen är avsett för insprutning, jag skall köra helt orginal med B kam då.

Re: Renoverar en tidig B18, några frågor

Posted: Wed Oct 07, 2020 8:42 pm
by Roffeman
Fick svaret på vevstakarna från en B18 gubbe. Numren skall vara på oljefiltersidan.

Re: Renoverar en tidig B18, några frågor

Posted: Wed Oct 07, 2020 8:54 pm
by Roffeman
Hej Blomquist, det är riktigt, ett böjt metallrör, sista delen är nog en gummislang vill jag minnas. Det har en annorlunda fläkt också.

Mörk bild, sorry.

Image

Jag bloggar om eländet på min website vintageswedishcars.com om du vill see hela P1800 renoveringen. Verkar ha problem att göra en direkt länk. Motorjobbet börjar på del tretton.

Jag har brutit i P1800 renoveringen eftersom jag startade en firma och fixade en gammal Cheva truck o.s.v. men nu har jag änteligen pensionerat mig och då är det dags igen. Massor av plåtjobb kvar men eftersom min maskinist skall pensionera sig blev det fullt up med motorjobb helt plötsligt!
Sånt är livet som hon sjöng!

Re: Renoverar en tidig B18, några frågor

Posted: Wed Oct 07, 2020 9:36 pm
by QV
Från VHB 2A B18 -67

HOPSÄTTNING OCH MONTERING AV
KOLV OCH VEVSTAKE
Vid hopsättning tillses att kolven vänds rätt så att
pilen tid. utf., resp. spåret sen. utf., på kolvtaket
pekar framåt, enligt bild 38. Om kolven vänds fel
uppstår kraftigt oljud. Vevstakens nummermärkning
vänds från kamaxelsidan. Kolvtappen monteras
därpå, låsringarna satts på sina platser och
kolvringarna monteras.

Det var därför jag komihåg kamaxelsidan. Nummer vänds från kamaxel.