Bosch fördelare 0231146077

Moderatorer
Post Reply
User avatar
Irokee
Posts: 2
Joined: Tue Jan 12, 2021 4:18 pm

Bosch fördelare 0231146077

Post by Irokee »

Hej forum,
Tänkte ge en fördelare med ovan p/n en översyn/renovering, och sätta i min B18A.
Såg dock at tapparna som håller centrifugalvikterna var lite väll nötta (glappade bra alltså). Se bifogad bild
Bara att skrota ?
20210102_115212.jpg
20210102_115212.jpg (1.94 MiB) Viewed 1386 times
mvh
Micke K
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Re: Bosch fördelare 0231146077

Post by Arne »

Försök hitta en fräschare fördelare, det borde finnas en drös av dessa. I annat fall kanske det går att pressa ur dessa axlar och svarva nya, men det är ett omständligt och dyrt alternativ. Då kan det vara på ett ut att du skaffar en ny elektronisk fördelare typ Ignition 123.
http://www.123ignition.se/produkter.php
http://www.123ignition.se/produkter.php?id=13
AVG
User avatar
Irokee
Posts: 2
Joined: Tue Jan 12, 2021 4:18 pm

Re: Bosch fördelare 0231146077

Post by Irokee »

Tänkte jag skulle "lyfta" den här tråden igen, i hopp om att någon som är kunning på fördelare läser ( och lär mig lite nyttigt..)
Har i alla fall kommit över 2 st -077 fördelare med justa/fina axlar (för centrifugalvikterna), så jag kommer att få ihop åtminste en bra.
Men till min fundering, om man bortser från att montera elektronisk tändning, alla pratar om att -085 (aluminium) är så bra. Kan någon berätta för mig vad som skiljer ?
Fjädrar/centrifugalvikter ?
Kan man bygga ihop/bygga om sin egen till en -085 ?

Ha de
//Micke K
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Bosch fördelare 0231146077

Post by QV »

Nu är det lite chansning men 085 alu är om jag minns rätt en fördelare utan vakuumklocka som då användes på trimmade motorer.
Allt som andades ekonomi och avgasrening var ju "bannlyst" när man var ung.

En fördelares tändkurva skall ju stämma överens med motorns temperament.
Så bygger man original så är det frågan om man behöver någon modifierad tändkurva.

Skall man få motorn att gå "jämt och fint" så
Måste fördelaren renoveras. Samt smörjas (vilket då nästan inga gör). Smörjningen är någon droppe olja under rotorn.

Behåller man brytarna med hänger dit elektronik till tändspolen så blir gången bättre
Byter man brytaren till elektronik så erhåller ytterligare en markant förbättring i gången.
Nu har jag inte köpt en "123 fördelare" men sett från andra motorer så skulle jag gissa på ytterligare markant förbättring.

Sedan måste även förgasaren bestyckas om till värdena på dagens soppa men det är ju inte ett ämne i denna tråd.
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Post Reply