fläktmotor electrolux KS 3442 12v

Moderatorer
Post Reply
Goines
Posts: 16
Joined: Tue Oct 27, 2020 8:20 am

fläktmotor electrolux KS 3442 12v

Post by Goines »

Hej,

Är det någon som vet följande om nedan fläktmotor!

Motorn är en electrolux KS3442 som syns på bilden.

MEd 2 ingångar markerade I och II. + gnd.

Det ser ut som en vanlig spänningsdelare med R=!
Reglaget ställer in antingen I eller II.
JAg antar elschemat in till motorn motsvarar mina I och II tillsammans och att det är rätt schema jag har såklart för denna typ av isntallation!

1.
Vilken spänning ska det isf vara på I och II. Jag antar det är 12v på ena och lite lägre på andra!
Eller båga ingångarna är dimensionerade för 12v så jag kan köra 12 på ena och sedan 12v på andra och få samma hastighet?
JAg hade ju mätt om allt satt i bilen men nu är för mkt avmonterat för att enkelt "bara prova". Vilket jag gör om ingen vet!
el
el
fläktmotor3442.jpg (19.51 KiB) Viewed 824 times
2. Sen undrar jag! om det räcker att ta av den lille lås skruven föratt få av hjulet från motorn?
JAg fick av muttern efter lite lirkande. Sen ska det bara vara att dra av fläktbladen eller är det någon annan låsning! Eller det är bara rost som håller fast detta paket nu?
mekanik
mekanik
fläktmotor.JPG (15 KiB) Viewed 824 times
Goines
Posts: 16
Joined: Tue Oct 27, 2020 8:20 am

Re: fläktmotor electrolux KS 3442 12v

Post by Goines »

Hej igen,

I elschema faq överst fanns bilder på elschema
som stämde med min verklighet. Dessa hade jag missat.

Nu blev det genast tydligare.

Men de andra frågorna kvarstår som jag inte hittar svar på.

1. Strömställare, är den bara en resistive delade och vilka spänningar isf skickas till I och II på fläktmotorn?
2. Kan jag dra på 12v DC på båda ingångarna, en i taget, och då få max fläkthastighet - bara för att kontrollera funktion?
3. Frågorna kan vara Electrolux 3442 specifika och kanske Electrolux modellen bara satt i pv och inte i någon Amazon? Men det vore konstigt....

MVG Gustav
Per L
Posts: 172
Joined: Sat Jan 02, 2010 10:12 am
Location: Göteborg

Re: fläktmotor electrolux KS 3442 12v

Post by Per L »

KS3442 satt nog i flera VOLVO-modeller. Den fanns tex i min P1800 1963 fast den verkar vara av en annan/nyare modell med tanke på den tjusiga typskylten.
Även fastsättningen på axeln verkar kunna skilja. På mina fläktar (2 st) sitter det ingen mutter utan bara en låsskruv. Om jag hade fått bort den skruven (vilket jag inte fick) så är det nog "bara" att dra av fläkthjulet från axeln.

Jag har i stället bytt ut motor och fläkthjul till en från en 240 utan AC
IMG_0790 liten.jpg
IMG_0790 liten.jpg (81.95 KiB) Viewed 797 times
DSC_7933 liten2.png
DSC_7933 liten2.png (298.26 KiB) Viewed 797 times
Post Reply