Page 1 of 1

Reservdelsmotor B18B, 496892?

Posted: Sun Feb 07, 2021 1:35 pm
by hadirajraj
Hej!

Har en svår fråga men hur vanligt var det att man förr bytte ut en B18 till en helt ny reservdelsmotor?

Eftersom B18 anses vara en "evighetsmaskin" som bara går och går, vad kunde motivera ett helt byte? Mycket hög oljeförbrukning alt. haveri? Var det billigare att bara byta ut hela motorn istället för att renovera?

Tack på förhand

Re: Reservdelsmotor B18B, 496892?

Posted: Sun Feb 07, 2021 11:36 pm
by QV
En B18 skulle jag påstå behöver en helrenovering vid 20,000 mil.
Dom har även en tendens att slita ner kammar.

Så utan att igentligen veta påstår jag att det var mera ekonomiskt att byta motorn och renovera dom sedan. Kortare stopp för kunden och renovering på "1 ställe".

Man skall komma ihåg att det var mycket grusväg på den tiden och en resa mellan Malmö och Stockholm med bil tog 2 dagar.
En evighetsmaskin då och nu är inte samma sak.

Re: Reservdelsmotor B18B, 496892?

Posted: Wed Feb 10, 2021 8:53 pm
by Blomquist
Du skriver B18B; vad står det på klacken?

Re: Reservdelsmotor B18B, 496892?

Posted: Sun Feb 14, 2021 7:42 pm
by hadirajraj
Det står 92 på klacken.